2026-08-17, 20:35
Medlem
Det kan vara farligt att "rösta fel".
Citera
2026-08-17, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
I USA har du bara två stora partier så den jämförelsen var korkad.
Men varför är du så intresserad av vad andra röstar på?
Om någon tjatar så berättar jag motvilligt. Anledningen till det är att frågan alltid leder till tystnad om man röstat rätt eller så blir det det ständiga politiksnacket som är jävligt tröttsamt.

Nej jag är egentligen inte intresserad av VAD de röstar på utan av VARFÖR det uppfattas som en så personlig hemlighet. Borde man inte vilja öppet stå för det man tycker? Många beskriver sig som "rak och ärlig och säger vad jag tycker" etc men även många dessa vill inte säga hur de röstar.

Ingen vägrar säga vilket fotbolls- eller hockeylag de håller på, eller vilken musik man gillar eller inte, detta basuneras ut vitt o brett.

Det var likadant innan Internet och Sociala medier fanns med så det är inte enbart det.

Jag är inte bättre jag, jag skriver inte på Facebook hur jag röstat, men jag kan nämna en av dem jag absolut INTE röstat på, samt att det syns om jag är nöjd eller inte på mina kommentarer ofta.
Jag förstår inte varför jag är likadan.
Citera
2026-08-17, 20:37
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Skriv att du röstar på SD på facebook och sedan se hur många som tar bort dig.

Eller V eller MP
Citera
2026-08-17, 20:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Varför så hemliga om vilka man röstar på i Sverige?

När man frågar arbetskamrater, bekanta, vänner, familj och folk i allmänhet vilka de röstat på får man väldigt ofta svaret "Det är min ensak, det vill jag inte säga, det är hemligt" osv. Det spelar ingen roll om man frågar en förmodad MP, V, S, M, KD, C, L eller SD svaret blir ofta samma.

Vad fan beror det på? Är folk rädda att få stryk, eller bli skrattade åt, eller bli mobbade, eller hamna i diskussion?
Enda gången jag kan ha lite förståelse över det är om man röstar på SD eftersom det anses lite kontroversiellt fortfarande.

Men jämför med USA där folk ör stolta över att vara Demokrater eller Republikaner och gärna står inför TV-kameran med kepsar. t-shirts, flaggor och pins. Likadant i Storbritannien, Frankrike, Tyskland etc.

Men i Sverige är det som det vore livsfarligt att tala om vad man röstar på? Är vi så fega? Hur har det blivit så?

Det här är en väldigt intressant fråga och det handlar inte om feghet, utan om djupa kulturella och historiska strukturer i det svenska samhället. Mycket av denna mentalitet sträcker sig faktiskt ända bak till det gamla svenska bondesamhället. I de små, täta bygemenskaperna var sammanhållning och konsensus absolut livsavgörande för överlevnaden. Att öppet skylta med avvikande åsikter eller politiska sympatier riskerade att skapa splittring och konflikter i byn vilket man till varje pris ville undvika. Denna djupt rotade kultur av att hålla sina personliga val för sig själv för att bevara grannsämjan lever i allra högsta grad kvar i det svenska folkhemmet än i dag.
Citera
2026-08-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
I tvåpartisystem är det inte lika kontroversiellt då systemet bygger på att valet går mellan två kandidater som oftast är raka motsatser mer eller mindre, men visst kan det ju ibland väldigt kontroversiellt som det varit de senaste 10 åren i USA. Visserligen finns det mycket annat som t.ex. primärval och där kan många välja att vara lite hemligare. Här handlar det om att man ska kunna göra sig hörd utan att det ska få konsekvenser samt att man så lång som möjligt vill göra det svårt att direkt påverka ens val. En ganska vanlig filosofi i de allra flesta demokratier.

Exakt, även om folk i USA oftast är öppna med om de är demokrater eller republikaner så är det ofta betydligt mer diskreta vilka kandidater de föredrar.
Citera
2026-08-17, 20:44
Medlem
Citat:
Nej jag är egentligen inte intresserad av VAD de röstar på utan av VARFÖR det uppfattas som en så personlig hemlighet. Borde man inte vilja öppet stå för det man tycker? Många beskriver sig som "rak och ärlig och säger vad jag tycker" etc men även många dessa vill inte säga hur de röstar.

Ingen vägrar säga vilket fotbolls- eller hockeylag de håller på, eller vilken musik man gillar eller inte, detta basuneras ut vitt o brett.

Det var likadant innan Internet och Sociala medier fanns med så det är inte enbart det.

Jag är inte bättre jag, jag skriver inte på Facebook hur jag röstat, men jag kan nämna en av dem jag absolut INTE röstat på, samt att det syns om jag är nöjd eller inte på mina kommentarer ofta.
Jag förstår inte varför jag är likadan.
Jag kan inte svara för andra bara varför jag inte vill berätta.
Citera
2026-08-17, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det här är en väldigt intressant fråga och det handlar inte om feghet, utan om djupa kulturella och historiska strukturer i det svenska samhället. Mycket av denna mentalitet sträcker sig faktiskt ända bak till det gamla svenska bondesamhället. I de små, täta bygemenskaperna var sammanhållning och konsensus absolut livsavgörande för överlevnaden. Att öppet skylta med avvikande åsikter eller politiska sympatier riskerade att skapa splittring och konflikter i byn vilket man till varje pris ville undvika. Denna djupt rotade kultur av att hålla sina personliga val för sig själv för att bevara grannsämjan lever i allra högsta grad kvar i det svenska folkhemmet än i dag.

Detta. Nu tror jag att vi kan vara nåt på spåren. Bra inlägg.
Citera
2026-08-17, 21:03
Medlem
Ja svenskar är ett fegt folk. Vill väl inte utsätta sig för repressalier/utfrysning.

Mig gör det inget om folk tar avstånd ifrån mig om/när dom får veta vad jag röstar på.

Ju färre folk jag har att göra med desto bättre.
Citera
2026-08-17, 21:34
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Varför så hemliga om vilka man röstar på i Sverige?

När man frågar arbetskamrater, bekanta, vänner, familj och folk i allmänhet vilka de röstat på får man väldigt ofta svaret "Det är min ensak, det vill jag inte säga, det är hemligt" osv. Det spelar ingen roll om man frågar en förmodad MP, V, S, M, KD, C, L eller SD svaret blir ofta samma.

Vad fan beror det på? Är folk rädda att få stryk, eller bli skrattade åt, eller bli mobbade, eller hamna i diskussion?
Enda gången jag kan ha lite förståelse över det är om man röstar på SD eftersom det anses lite kontroversiellt fortfarande.

Men jämför med USA där folk ör stolta över att vara Demokrater eller Republikaner och gärna står inför TV-kameran med kepsar. t-shirts, flaggor och pins. Likadant i Storbritannien, Frankrike, Tyskland etc.

Men i Sverige är det som det vore livsfarligt att tala om vad man röstar på? Är vi så fega? Hur har det blivit så?
Man vågar inte säga att man röstar på SD på en arbetsplats inom offentlig sektor. Då blir man ju mobbad.
Citera
2026-08-17, 21:38
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Man vågar inte säga att man röstar på SD på en arbetsplats inom offentlig sektor. Då blir man ju mobbad.

Har du blivit det?
Citera
2026-08-17, 21:40
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har du blivit det?
Jag säger aldrig vad jag röstar på. Folk tycker så jävla mycket. Jobbar inom skolan. Där är folk vänster.
Citera
2026-08-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Förr sa man i Sverige att man aldrig skulle diskutera religion, pengar eller politik i sociala sammanhang, för då visste man att det var ämnen som var så explosiva att de kunde förstöra vänskap och familjeband.

Har inte det väldigt mycket med att man är rätt okunnig vad gäller politik och framförallt politisk historia i Sverige också? Det är väl rösträtt för kvinnor som gemene man ser som det största som någonsin hänt, men sen tar det nog slut. Nere i Europa har man haft betydligt fler och större filosofiska tänkare om politik, frihet, regeringsformer, utveckling etc etc och även usa med sin konstitution.

Så när någon säger något som man inte håller med om så blir man bara rentav förbannad haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in