2026-08-17, 21:52
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dintintin
En månadslön då? Svårt att uppskatta för vissa är livrädda för att spara och andra ser det som en sport att spara in på toapapper och avgudar nästa miljon på bankkontot eller ISK-kontot även bland låginkomsttagare.

Kod:
"Varannan svensk (50 %) har ett begränsat buffertsparande på under 10 000 kronor, vilket innebär att de saknar en tillräcklig krockkudde för oväntade utgifter. Finansinspektionen konstaterar att varannan konsument har denna låga nivå, medan en av tio helt saknar sparande. Dessutom sparar var femte mindre än 500 kr i månaden."

https://www.zmarta.se/tips-rad/privatekonomi/hur-mycket-sparar-svenskar
Det låter helt sjukt. Så dåliga kan inte folk vara.
Citera
2026-08-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Ja, men menar ju värdet i aktier också såklart.
Typ 1,5 milj på konto 5-5,5 miljoner i aktier (ISK) och obelånad br är pensionär som lagt undan under arbetslivet, lever gott idag.
Citera
2026-08-17, 21:58
Avslutad
Citat:
Jag tror median långinkomst-knegaren har runt 0 på sparkontot(lön-till-lön).

Det är nog snarare en liten del av dem, gissar på dig själv eftersom du verkar tro det är verklighet.

Hade klarat mig 5 år framöver utan att arbeta eller få bidrag, inte för att det är något häftigt alls men jag anser att det är dugligt.
Citera
2026-08-17, 22:02
Medlem
Citat:

Jag är i ständig chock över hur lönehelger och barnbidragstider är punkter folk är så bundna till. Även många äldre och i högre ekonomiska klasser. Det är som att folk skyr pengar på kontot och köper allehanda onödigheter för att slippa se de fruktansvärda siffrorna eller om det är något sjukligt självskadebeteende att behöva köpa nudlar i slutet av månaden.

Men jag håller med det är sjukt.
Citera
2026-08-17, 22:04
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Jag är i ständig chock över hur lönehelger och barnbidragstider är punkter folk är så bundna till. Även många äldre och i högre ekonomiska klasser. Det är som att folk skyr pengar på kontot och köper allehanda onödigheter för att slippa se de fruktansvärda siffrorna eller om det är något sjukligt självskadebeteende att behöva köpa nudlar i slutet av månaden.

Men jag håller med det är sjukt.
Instämmer i allt du skriver. Helt bedrövligt. Jag hade fått magsår om jag gick back varje månad eller fick leva på nudlar i slutet.
Citera
2026-08-17, 22:07
Medlem
En månadslön per varje 10tal år skulle jag tro stämmer bra på många. Räknar inte in värde i bostad.
Citera
2026-08-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
SCB för statistik över svenskarnas sparande. Ska man skratta eller gråta?

Sparbarometern
Hushållens likvida sparande uppgick till 66 miljarder kronor vid utgången av det första kvartalet 2026.

Alltså ungefär 6000 per capita. Det låter väldigt lite. Folk är teoretiskt väldigt förmögna, i och med tillgångar som är inlåsta i fastigheter och andra ägodelar. Men cash is som bekant king. Stämmer dessa siffror, innebär det att miljoner svenskar är helt panka, konstant.
Citera
2026-08-17, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatiguewar
Det är nog snarare en liten del av dem, gissar på dig själv eftersom du verkar tro det är verklighet.

Hade klarat mig 5 år framöver utan att arbeta eller få bidrag, inte för att det är något häftigt alls men jag anser att det är dugligt.

Det stämmer inte.

Det finns ett ord för det.. normalbias?(att man tror att andra är mer som en själv även om man är mer undantaget) Vilket jag faktiskt tror bättre appliceras på dig här. Jag motiverar det genom observationer och fördomar av andra människor(jag motiverar det i detta inlägg (FB) Hur mycket pengar har folk generellt?)

Jag hade inte kunnat lösa uppehälle, mat och bekvämt liv till min familj i 5 år på nuvarande tillgångar utan bidrag eller sidoinkomster, Om jag var själv däremot så absolut inga problem.

Bra att du sparar!
Citera
2026-08-17, 22:13
Avslutad
Citat:
Det stämmer inte.

Det stämmer men du är i nedre kanten.
Citera
2026-08-17, 22:18
Medlem
Citat:
Det är ganska vanligt tyvärr. Känner flera med helt tomma konton
Citera
2026-08-17, 22:18
Medlem
Citat:
Instämmer i allt du skriver. Helt bedrövligt. Jag hade fått magsår om jag gick back varje månad eller fick leva på nudlar i slutet.

Visst är det? Jag får typ ångest bara av att tänka tanken hur mycket bättre dessa människor kunde ordna sina liv.

Det kostar så jävla lite att bara ha den marginalen. Och även om dessa människor inte vill "bli rika" eller har barn/familj att tänka på så... En eller ett par månadslöner i buffert(vilket känns obetydligt bara det) kan alla spara ihop snabbt till även om du är pissfattig - som sen kommer vara gynnsamt för en hela livet att slippa någon ångestväntan på inkomster.
Citera
2026-08-17, 22:20
Medlem
Ni kan sluta gissa och läsa här istället:

https://blogg.avanza.se/2026-sa-mycket-sparar-andra-i-din-alder/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in