2026-08-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu gav ju du bara ett försök till ett svar som jag bad om, så jag skall inte "hänga dig" på något sätt. Men jag köper inte riktigt det du säger/tror.

1. För inväntade man DNA-provsvar från handväskan så hade ju åklagaren rimligen inte väckt åtal, utan avvaktat tills man fått detta svaret. Det fanns ju ö.h.t ingen tidspress. Jag menar J.J var häktad på sannolika skäl och det var långt kvar tills "9 månaders-regeln" skulle aktualiseras.

2. Det går ju inte att "mörka" eller "förhala" sådan här slags bevisning. För ALLT samlas ju i förundersökningen. Med det menar jag dokument som redovisar när man skickat föremål på analys och när man sedan fått svar på dessa. Det är ju heller inte omöjligt att den som gjort dessa analyser skulle kunna kallas som vittne - och då skall ju den analytikern kunna svara under ed när man gjort detta och hur det gått till.

3. Att man tänkt sig denna bevisning som en "bomb" inför rättegången har jag svårt att se...mest för att det inte på något sätt är en "bomb". För J.J har ju lämnat en kort och detaljfattig berättelse. Detta är en berättelse som på inget sätt innefattat handväskan, och när han fått frågor om den så har han inte svarat. Så bevisningen motsäger ju inte hans historia nämnvärt. Därför har jag svårt att se vad vinsten skulle vara med att presentera just den bevisningen så sent...
Det var som sagt bara en fultolkning när en sån här viktig bevisning kom så kort in på rättegången. Jag vet inte när de skickat iväg nånting för prov men det har inte varit någon hemlighet att handväskan har funnits arkiverad enligt vad jag vet. Det vittnades om att handväskan alltid förvarades inomhus av Gärd vilket motsäger att JJ lämnade brottsplatsen utan att gå in i bostaden... även om hon i teorin skulle ha kunnat ha haft den på sig också.
Citat:
Men denna DNA-träffen hittades ju i helgen. När du förde diskussion om "att mer DNA finns" då var ju din tes att man hade fler DNA-träffar som man inte redovisat. Din tes var ju knappast att man skulle upptäcka nytt DNA dagarna före rättegångsstart!? Det är ungefär som att jag skulle säga att det finns elefanter som lever fritt i Sverige. Varvid alla skulle säga emot mig, och det några dagar senare skulle rymma en elefant från en cirkus, och jag då säger: "Jag sa ju att det fanns elefanter i Sverige!?"

/Sedan uppmanar jag dig att ta ansvar för hur du beter dig. Ingen här i tråden önskar massa fokusförskjutning och förolämpningar som du ägnar dig åt i upprepade trådar.
DNA-träffen hittades förra veckan. JJ konfronterades med den här uppgiften i fredags och han vägrade att svara.
Citera
2026-08-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Åklagaren tog upp det som bevis under förhöret i helgen..
Det står ingenstans hur länge de har haft detta dna bevis överhuvudtaget..

Eftersom det inte finns med i FUP:en utan i en kompletterande bilaga får det väl förutsättas vara nytt. Det är i sammanhanget inte obetydligt och det hade så klart dragits stora växlar på det i förundersökningen. Men om det är ett gammalt fynd har du kanske en förklaring till att försvaret inte underrättats om det tidigare för att kunna bemöta det? Enligt advokaten har MGM förklarat dna-matchningen. Det på väskan not so much.
Senast redigerad av Bemp 2026-08-17 kl. 22:47.
Citera
2026-08-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Det var som sagt bara en fultolkning när en sån här viktig bevisning kom så kort in på rättegången. Jag vet inte när de skickat iväg nånting för prov men det har inte varit någon hemlighet att handväskan har funnits arkiverad enligt vad jag vet. Det vittnades om att handväskan alltid förvarades inomhus av Gärd vilket motsäger att JJ lämnade brottsplatsen utan att gå in i bostaden... även om hon i teorin skulle ha kunnat ha haft den på sig också.

DNA-träffen hittades förra veckan. JJ konfronterades med den här uppgiften i fredags och han vägrade att svara.

Varför tror du han vägra svara? Du verkar ha lite koll. Tror han att dom ljuger?
Citera
2026-08-17, 22:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
varför ingen bild på GM i FUP ?

Jodå det finns 1st bild i FUP, från hans CV. Dessutom en bild från hans systers Facebook:

Här är skärmdumpar av bilderna på honom:

https://ibb.co/5y25Bw8
https://ibb.co/zWtByVSj
Citera
2026-08-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocobutter
Varför tror du han vägra svara? Du verkar ha lite koll. Tror han att dom ljuger?
Han har i princip slutat att svara på allting i förhören efter att de pressade honom lite och upprepade en del besvärande frågor och han vill inte heller medverka i vallning på brottsplatsen och så vidare. Det är ju frivilligt att medverka. Men antagligen så börjar han väl känna själv att det är svårt att hålla ihop historien och att det skadar honom mer än det hjälper att prata.
Citera
2026-08-17, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocobutter
Varför tror du han vägra svara?

Han har kanske insett att har man ingen förklaring är det bättre att hålla käft än att dikta ihop nåt helt osannolikt.

Men han har kanske nåt bra på lager. När gärningsmännen drog iväg kom de strax tillbaka med en väska som de sa innehöll plåster. När de torkat av yxan tog de väskan och stack igen.
Senast redigerad av Bemp 2026-08-17 kl. 22:38.
Citera
2026-08-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Fast det verkar ju vara rätt troligt med tanke på att det tycks ha utövats våld mot henne även inne i ladan. Visst att hon kan ha varit stendöd och att mördaren slog lite extra för att vara på den säkra sidan eller bara för skojs skull, men det mest tänkbara är väl att hon börjat röra på sig.

Fy, hemskt.

Var får du det ifrån? sluta sprid skitsnack.

Sida 24-25 FUP , NFC kan inte hitta några som helst bevis att våld utövats mot Gärd i ladan.
Citera
2026-08-17, 22:04
Avstängd
Citat:
Men denna DNA-träffen hittades ju i helgen. När du förde diskussion om "att mer DNA finns" då var ju din tes att man hade fler DNA-träffar som man inte redovisat. Din tes var ju knappast att man skulle upptäcka nytt DNA dagarna före rättegångsstart!? Det är ungefär som att jag skulle säga att det finns elefanter som lever fritt i Sverige. Varvid alla skulle säga emot mig, och det några dagar senare skulle rymma en elefant från en cirkus, och jag då säger: "Jag sa ju att det fanns elefanter i Sverige!?"

/Sedan uppmanar jag dig att ta ansvar för hur du beter dig. Ingen här i tråden önskar massa fokusförskjutning och förolämpningar som du ägnar dig åt i upprepade trådar.
nu chansar du och bygger en egen teori efter dina tidigare teorier.

åklagaren kan ha mer bevis har jag sagt.

åklagaren sa tom den hade mera bevis du motsatte dig och visade en stämningansökan, åklagaren har haft det här esset i rockärmen hela tiden,men väljer lägga fram den nu så inte jj ska hinna hitta på en alldeles för konstig historia igen som han redan gjort och låst fast sig i ett hörn.
Citera
2026-08-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Snyggt jobbat!!

*Den bilden finns redan i tråden och är flera dagar gammal
Citera
2026-08-17, 22:11
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Jo det trodde jag också, Men har letat och där finns ingen

Jodå - på sidan 1621

Här finns en skärmdump av den och ytterligare en från systerns facebook:

Citera
2026-08-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jodå - på sidan 1621

Här finns en skärmdump av den och ytterligare en från systerns facebook:

Att dessa bilder finns har jag redan gått igenom i tråden, vi pratar om aktuell bild av JJ som poliserna brukar ta vid daktning som sedan presenteras i FUP.

läs igenom tråden innan du ger tips och trix till alla.
Citera
2026-08-17, 22:13
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
sidan 1621

Här är han.

https://imgur.com/a/bratt-s-mgm-GWkbHXO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera