2026-08-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Är det någon som har en PDF med tilläggs-FUP:en?

De provade håret men det gick inte att säkra DNA med standardmetoder (då håret saknade roten antagligen). Det var dessutom enbart ett enda hårstrå i handen och det kan ju ha kommit varifrån som helst, det kan ha varit hennes eget om hon tagit sig åt huvudet. Man kan dock tycka att de borde ha försökt att säkra DNA med mer avancerade tester när standardmetoden inte räckte till.

Ännu värre var att polisen lämnade ut Gärds handväska efter ett antal år (tror att det var 2012 eller 2013) till Barbro eftersom den inte ansågs viktig längre, hon ville inte ha den så hon gav den till Gärds son Mats som inte förstod vad han skulle ha den till så han återlämnade den till polisen. Sedan har den legat arkiverad fram tills nu och det var den väskan som de fick Johan Jacobssons DNA-träff på innan helgen vilket kan visa sig helt avgörande för rättegången. Ren bonnröta med andra ord.

Han hade familj och (tidigare) arbetskamrater bland telefonkontakterna men övriga visste inte vem han var och vissa hade haft numret sedan de var barn och hade alltid bott i en helt annan stad som han aldrig varit i och liknande. Irrelevant men ganska märklig detalj även det, om han inte bara lade till slumpmässiga nummer.

Har du förstått NÄR dom blev varse att handväskan fanns arkiverad? För det extrainsatta förhöret med J.J skedde ju i förrgår (15 augusti)...
Citera
2026-08-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Är BÖ Tors dotter?Vad är JM VIBBAR...

J.M vibbar= Jo..nna Mö...r och pojkvännen M.R som är betydligt yngre än henne...
Erkännande kom ifrån M.R...
Citera
2026-08-17, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birkenblatter
Angående brottsplatsen.

Från augusti till december stod brottsplatsen låst men obevakad.
Ingen från polisen hade besök eller tittat till den.
Det var när Riks skulle upp och titta på fallet man besökte gården.

Under tiden hade det varit någon inne i iaf ladugården då låset hängde på sidan och dörren var oppen.
Senare i FUP står även att sågverk och vedklyv stulits från gården under tiden.
Det var väldigt fritt fram under lång tid att bara trampa omkring fritt där.

Kläder för övertäckning fanns först efter hämtning i arkivet.
Sedan packades de ner i lådor som förseglades med tejp och har som jag fattat det först varit i Sundsvall och sedan i Skellefteå på det arkiv de har för sådana här fall. Fortfarande oöppnade.

Det är helt otroligt vad slarviga och helt enkelt kassa poliserna i Härnösand varit.

Har det framkommit NÄR dom blev varse att handväskan fanns arkiverad? För det extrainsatta förhöret med J.J skedde ju i förrgår (15 augusti)...
Citera
2026-08-17, 20:47
Medlem
Kan vi snälla lägga ned trådsanningen om att Gerd var vid livet när hon släpades in i ladan? Det är inte alls säkert.
Citera
2026-08-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Har du förstått NÄR dom blev varse att handväskan fanns arkiverad? För det extrainsatta förhöret med J.J skedde ju i förrgår (15 augusti)...
Nej, men det kanske står mer om det i tilläggs-FUP:en. Jag har för mig att de skickade iväg en del för nya analyser efter häktningen av JJ men inget av det gav något svar. Det här måste väl ha varit ett av dessa tester som tog längst tid att få svar på eller så är den fula tolkningen att de väntade med att presentera det här som en bomb precis innan rättegången efter att JJ redan suttit och ljugit ihop en historia i sina förhör som inte passar in.
Citera
2026-08-17, 21:06
Medlem
Sida 1621 i FUP finns en bild på MGM ur ett CV-format. Oklart om bilden är AI-genererad.
Citera
2026-08-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djurensvanner
En sjuk jävel som förmodligen gjort nåt mer sattyg.
Hoppas dom burar in fanskapet på livstid!

Detta var precis vad jag tänkte när svt idag rapporterade live att J.J började skruva på sig och knöt händerna när åklagaren åberopar alla hans boenden i Sverige...
Tänkte att det var jäkligt skumt...
Citera
2026-08-17, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wapocnn
Kan vi snälla lägga ned trådsanningen om att Gerd var vid livet när hon släpades in i ladan? Det är inte alls säkert.
Fast det verkar ju vara rätt troligt med tanke på att det tycks ha utövats våld mot henne även inne i ladan. Visst att hon kan ha varit stendöd och att mördaren slog lite extra för att vara på den säkra sidan eller bara för skojs skull, men det mest tänkbara är väl att hon börjat röra på sig.

Fy, hemskt.
Citera
2026-08-17, 21:11
Medlem
il-ciclones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wapocnn

Från FUP sid. 25
Det kompletterande utlåtandet från rättsläkare vid RMV anger att fynd vid
obduktionen talar för att Gärd var vid liv då hon släpades in i ladugården. (Blodbildsanalys
och utlåtande från rättsläkare: se sekretessbilagan.)
Citera
2026-08-17, 21:13
Medlem
Citat:
Nej, men det kanske står mer om det i tilläggs-FUP:en. Jag har för mig att de skickade iväg en del för nya analyser efter häktningen av JJ men inget av det gav något svar. Det här måste väl ha varit ett av dessa tester som tog längst tid att få svar på eller så är den fula tolkningen att de väntade med att presentera det här som en bomb precis innan rättegången efter att JJ redan suttit och ljugit ihop en historia i sina förhör som inte passar in.

Nu gav ju du bara ett försök till ett svar som jag bad om, så jag skall inte "hänga dig" på något sätt. Men jag köper inte riktigt det du säger/tror.

1. För inväntade man DNA-provsvar från handväskan så hade ju åklagaren rimligen inte väckt åtal, utan avvaktat tills man fått detta svaret. Det fanns ju ö.h.t ingen tidspress. Jag menar J.J var häktad på sannolika skäl och det var långt kvar tills "9 månaders-regeln" skulle aktualiseras.

2. Det går ju inte att "mörka" eller "förhala" sådan här slags bevisning. För ALLT samlas ju i förundersökningen. Med det menar jag dokument som redovisar när man skickat föremål på analys och när man sedan fått svar på dessa. Det är ju heller inte omöjligt att den som gjort dessa analyser skulle kunna kallas som vittne - och då skall ju den analytikern kunna svara under ed när man gjort detta och hur det gått till.

3. Att man tänkt sig denna bevisning som en "bomb" inför rättegången har jag svårt att se...mest för att det inte på något sätt är en "bomb". För J.J har ju lämnat en kort och detaljfattig berättelse. Detta är en berättelse som på inget sätt innefattat handväskan, och när han fått frågor om den så har han inte svarat. Så bevisningen motsäger ju inte hans historia nämnvärt. Därför har jag svårt att se vad vinsten skulle vara med att presentera just den bevisningen så sent...
Citera
2026-08-17, 21:15
Medlem
Citat:

Jag efterfrågade tilläggsprotokollet men samma villkor gäller för det som för huvud-FUP (brevledes). Det enklaste är nog att be krimfup.se komplettera sina dokument med aktbilaga 112, även om det bara rör sig om ett 50-tal sidor.

Om innehållet in tilläggsprotokollet skriver åklagaren följande (aktbilaga 111):
Citat:
Utöver tidigare åberopad bevisning åberopas även följande till styrkande av
åtalade gärningar:
• NFC sakkunnigutlåtande (tilläggsfup 2 sid 3-29 )
• PM hantering av gods efter säkringstillfället med bilagor (tilläggsfup 2
sid 30-37)
• PM skoavtryck (tilläggsfup 2 s 38-39)
• Förhör med Christer Pedersén (adress se bilaga), tidigare
kriminaltekniker i aktuellt ärende, angående hur aktuella beslag/spår
har hanterats för att motbevisa att kontaminering skett avseende
misstänkts DNA i Gärds väska (tidsåtgång ca 15-20 minuter)
• Förhör med Per Lockner (adress se bilaga), tidigare hundförare i
aktuellt ärende, angående hur aktuella beslag/spår har hanterats för att
motbevisa att kontaminering skett avseende misstänkts DNA i Gärds
väska (tidsåtgång ca 10 minuter).
Citera
2026-08-17, 21:18
Medlem
Citat:

Enligt AB kom svaret först förra veckan:

Citat:
Hans dna har även hittats i Gärds handväska – som hittades i skogen en bit från gården efter morden.

Den dna-träffen kom så sent som i förra veckan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gx5g34/dubbelmordet-i-brattas-45-aringen-hittades-efter-21-ar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in