2026-08-17, 21:36
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Är det här något du har läst i tråden, eller är det uppgifter du fått till dig på annat sätt? Vad handlar 'anger management problem' samt 'svår att läsa' om? Berätta gärna mer.
Jag blev upplyst om detta fall idag då det uppstått en snackis inom kulturvärlden (som i Sthlm är ganska liten) där denne person diskuteras. Vem som är min källa kan jag av naturliga skäl inte uppge då det skulle outta källan, men jag kan säga att jag känner flera personer som jobbat med TN och de delar inte bilden som jag kommenterade.

TN har agerat gränslöst mot vissa personer, där hans "medarbetarstil" påpekats för ledning. Att han är svår att läsa har att göra med att man upplevt att man inte vetat vilken TN man "mött idag" s a s.

Jag har träffat vederbörande högst i förbifarten och har ingen egen uppfattning, varken bu eller bä, men det som kommer fram i tråden tillsammans med vad jag hör andra beskriva gör att man kan misstänka att personen har psykopattendenser, och har en grandios självbild som modifierats för manipulativa syften om vinning finns att få.
Citera
2026-08-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Andra som jobbat med honom och haft professionella relationer vittnar om någon med anger management problem sedan lång tid tillbaka, och att MGM varit "svår att läsa". Så det kanske fanns något i din roll i hans liv där snäll, ödmjuk och omtänksam var en vinning för hans skull...
Citat:
Är det här något du har läst i tråden, eller är det uppgifter du fått till dig på annat sätt? Vad handlar 'anger management problem' samt 'svår att läsa' om? Berätta gärna mer.
Citat:
Jag blev upplyst om detta fall idag då det uppstått en snackis inom kulturvärlden (som i Sthlm är ganska liten) där denne person diskuteras. Vem som är min källa kan jag av naturliga skäl inte uppge då det skulle outta källan, men jag kan säga att jag känner flera personer som jobbat med TN och de delar inte bilden som jag kommenterade.
Självklart inte outa.
(och förstår att det pratas om det)
Citat:
TN har agerat gränslöst mot vissa personer, där hans "medarbetarstil" påpekats för ledning. Att han är svår att läsa har att göra med att man upplevt att man inte vetat vilken TN man "mött idag" s a s.
Det här är mycket intressant. Det finns beskrivet i tråden om en bodelningstvist (TN relation INNAN kvinnan han nu haft ihjäl), där den kvinnan (som vi brukar benämna X) har beskrivit psykiskt våld, kränkningar m.m. Ifall du inte läst hela tråden sen dag 1 så nämner jag det.
Citat:
Jag har träffat vederbörande högst i förbifarten och har ingen egen uppfattning, varken bu eller bä, men det som kommer fram i tråden tillsammans med vad jag hör andra beskriva gör att man kan misstänka att personen har psykopattendenser, och har en grandios självbild som modifierats för manipulativa syften om vinning finns att få.
Tack så mycket för en fylligare beskrivning.
Citera
2026-08-17, 21:51
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Väl skrivet.

Och efter att ha varit frihetsberövad i i snart tolv dygn har han kanske börjat öppna upp vid det här laget, i vart fall om nånting.

Och han började prata redan i ett av de tidiga förhören (som läckte till TV4-nyheterna).
Det säger en del om hur benägen han är att prata.
Citera
2026-08-17, 21:54
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Andra som jobbat med honom och haft professionella relationer vittnar om någon med anger management problem sedan lång tid tillbaka, och att MGM varit "svår att läsa". Så det kanske fanns något i din roll i hans liv där snäll, ödmjuk och omtänksam var en vinning för hans skull...
Jo, nu när du säger det, så kan jag se den möjligheten
Citera
2026-08-17, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, vi kan inte vara överens om det. Att tro att man kan greppa det väsentliga i en människas personlighet baserat på några få sakuppgifter och skvaller är väldigt naivt.

Människors personligheter innehåller motsättningar. Många är t.ex. toleranta i största allmänhet, men har vissa grejer som triggar dem. Andra är godmodiga och vänliga för det mesta, men kan nån gång ibland få enorma ilskeutbrott. Även i grunden generösa människor har som regel en gräns där man börjar se till sina egna intressen istället. Svartsjuka tror jag kan triggas hos de flesta, även hos oss som normalt inte har det här kontrollerande personlighetsdraget.

Vi känner inte TN. Men suggestionens makt är alltid stark när något sånt här händer. För mig är det också uppenbart att många har ett psykologiskt behov av att skapa en bild av TN som en kontrollerande, våldsam narcissist. En man dominerad av kontrollbehov, statustänkande och med liten eller ingen empati för andra människor. Det verkar på något vis kännas tryggare att tänka att mördaren är en särskild sort, i princip helt väsensskild från oss andra. Trots att mycket lite i forskningen tyder på att så skulle vara fallet.

Inget av det jag skrivit ovan ska tolkas som att jag menar att TN INTE skulle ha narcissistiska och/eller kontrollerande drag i sin personlighet.

Ja du, vad ska man svara. Ny skribent på Flashback, men läst många trådar genom åren. Bland allt käbbel/svammel mellan olika som skriver, hittar man viktiga intressanta fakta som för det hela framåt. Man ser lätt vilka som har ngt vettigt att säga eller inte. Jag vill inte bidra till att fylla tråden med meningslöst käbbel, så det här blir nog första och sista gången jag svarar på trams.
Jag skrev att vi kan vara överens om att TN är "Extremt manipulativ och har mål med sina relationer". That´s it. Resten du hänvisar till skrev jag inte. Liksom du, tycker jag att det är viktigt att inte sväva iväg om sådant man inte vet. Men nog visade han upp en ordentligt manipulativ ådra i sin och exets bostadsbyten. Detta är inte helt ovanligt. Jag vet 2 män i min närhet som försökt detsamma. Den ena lyckades, den andra fick ge upp. Båda dessa män valde att , tidigt i relationer, flytta ihop med en kvinna ENDAST för att komma in i Sthlms lägenhetscirkus, och gå ur relationen med en innerstadslgh i vinst. Enormt ocharmigt, men TN är knappast ensam. Dock är det nog extremt ovanligt att inte ge sig utan trötta ut /skrämma iväg kvinnan på det sätt han gjorde. Hepp, nu blev det långt inlägg som bara tar plats. Lovar att inte fortsätta så, men ge mig inte åsikter som jag inte har, på tal om suggestion då. Du tolkade in ngt som jag inte skrev. Jag avslutar med dina ord:

Inget av det jag skrivit ovan ska tolkas som att jag menar att TN INTE skulle ha narcissistiska och/eller kontrollerande drag i sin personlighet.
Citera
2026-08-17, 22:35
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
En vän tilll MGM har sagt det. Stod i en artikel i Expressen, och det togs sedan även upp på Omni.
Citat:
Den mördade kvinnan och mannen som misstänks för mordet hade nyligen bjudit in till en gemensam fest på skärgårdsön där kvinnan hittades död i tisdags. Det uppger en nära vän till mannen för Expressen.
https://omni.se/kvinnan-och-hennes-misstankte-mordare-hade-bjudit-in-till-fest/a/XMzGlE

Citat:
Jag har inte sett någon mer information i medierna (eller tråden) om t ex var den här festen skulle hållas.
Festen skulle vara på ön, BO landställe. Den blev uppenbarligen inte av. Kan avbokats pga av relationsproblem innan mordet.
Citera
2026-08-17, 22:54
Medlem
Citat:
Jag har inte sett någon mer information i medierna (eller tråden) om t ex var den här festen skulle hållas.
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Festen skulle vara på ön, BO landställe. Den blev uppenbarligen inte av. Kan avbokats pga av relationsproblem innan mordet.

Expressen som pratat med TNs vän, anger inte någon plats för festen.

Expressen 2026-08-06:
"En nära vän till den nu mordmisstänkte mannen berättar att uppgifterna om hans gripande, och misstankarna mot honom, kommer totalt oväntat.
– Det var meningen att de skulle ha en gemensam fest så småningom så därför känns det här extra konstigt, säger vännen om mannen och den nu döda kvinnan."
Såg att du tidigare idag länkat till Omni-notisen, men jag misstänker att Omni slarvat lite när Omni refererar till Expressen-artikeln jag nämnt. För i Expressens artikel står det inget om plats.
Omni är bara en sekundärkälla. Det är Expressen som har intervjuat mannen om festen.

Ändå sammanfattar Omni Expressens text med vän-intervjun om festen så här:
Omni 2026-08-06:
"Den mördade kvinnan och mannen som misstänks för mordet hade nyligen bjudit in till en gemensam fest på skärgårdsön där kvinnan hittades död i tisdags. Det uppger en nära vän till mannen för Expressen."

Omni länkar inte till några andra medier som har angivit någon fest-plats (skärgård eller stan), så jag tror att Omni "tolkat" in detta utan att ha satt sig in i frågan så noga.

Det kanske var t ex i mannens lägenhet i stan dom tänkte ha festen. Vi har väl ingen aning alls?
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-17 kl. 22:56.
Citera
2026-08-17, 23:16
Medlem
Citat:

Någon allvarlig störning har han onekligen, för att ha ihjäl en person man har ett kärleksförhållande med, utan synbar anledning, på förmiddagen (ingen fylla ens troligen). Antagligen, som många andra redan spekulerat, så ville ÅÅ att han skulle åka därifrån, hon ville ha lite egentid med sina barn, och var förmodligen också - åtminstone tillfälligt - less på honom. TN kunde inte acceptera att någon annan talade om vad han skulle göra, ena dagen passar det, den andra inte, vem tror du jag är, typ. Så kanske han blev hotfull/våldsam, och då sa hon att nu får det fan räcka. Det här accepterar jag inte, försvinn nu, eller jag ringer polisen. Det tog han inte.
Citera
2026-08-17, 23:24
Medlem
Måste va riktigt skoj att sitta häktad och veta att en volta på livstid är vad som troligtvis komma skall.
Citera
2026-08-17, 23:26
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:

Expressen som pratat med TNs vän, anger inte någon plats för festen.

Expressen 2026-08-06:
"En nära vän till den nu mordmisstänkte mannen berättar att uppgifterna om hans gripande, och misstankarna mot honom, kommer totalt oväntat.
– Det var meningen att de skulle ha en gemensam fest så småningom så därför känns det här extra konstigt, säger vännen om mannen och den nu döda kvinnan."
Såg att du tidigare idag länkat till Omni-notisen, men jag misstänker att Omni slarvat lite när Omni refererar till Expressen-artikeln jag nämnt. För i Expressens artikel står det inget om plats.
Omni är bara en sekundärkälla. Det är Expressen som har intervjuat mannen om festen.

Ändå sammanfattar Omni Expressens text med vän-intervjun om festen så här:
Omni 2026-08-06:
"Den mördade kvinnan och mannen som misstänks för mordet hade nyligen bjudit in till en gemensam fest på skärgårdsön där kvinnan hittades död i tisdags. Det uppger en nära vän till mannen för Expressen."

Omni länkar inte till några andra medier som har angivit någon fest-plats (skärgård eller stan), så jag tror att Omni "tolkat" in detta utan att ha satt sig in i frågan så noga.

Det kanske var t ex i mannens lägenhet i stan dom tänkte ha festen. Vi har väl ingen aning alls?
Mycket oprofessionellt om Omni skarvar. Expressen har uppdaterat artikeln 4 timmar efter första publicering

Tänker att festen skulle bli deras första officiella representation tillsammans. Det bör ha varit oerhört viktigt för MGM med detaljerna och utförandet pga hans personlighet. Kan lett till bråk.
Citera
2026-08-18, 06:10
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Han kan inte berätta/beskriva för det är så orimligt och finns inget att försvara eller förklara
Ja så tänker jag också
Citera
2026-08-18, 06:45
Medlem
Ny här på FB på grund av denna fruktansvärda händelsen. (Äntligen insläppt efter 3 dagar…)

Jag tror att TN är en man som inte klarar att leva ensam, och att han har dejtat flitigt mellan sina längre relationer (söker desperat efter nästa kvinna?) Jag är tyvärr en av dem, vi träffades under ett par månader för några år sedan (efter x). Till en början trevliga kravlösa träffar men när jag valde att avsluta förvandlades han till en ynklig, småaktig, patetisk och kränkt man. Han verkade ha betydligt större förväntningar som han inte hade uttryckt. Han hade samlat på sig ”oförrätter”, tillfällen då han ansåg sig blivit sårad eller utnyttjad av mig vilket han nu öste ur sig. Obehaglig (men inte våldsam) så jag valde att klippa kontakten snabbt. Avslutet skedde per telefon så vet inte hur han hade agerat annars. Många tankar snurrar nu så skönt att få ventilera här…

Lite input om hur jag uppfattade honom
- TN är pedant och väldigt engagerad i sitt arbete. Jobbet tar han på stort allvar och är en stor del av hans självbild.
- Han har mer praktisk kompetens än teoretisk kompetens och kan inte ta emot tips, kritik eller förbättringsförslag på ett bra sätt. Är lite omständig när han gör saker, inte särskilt strukturerad eller effektiv. (Spekulation - Känner sig kanske underlägsen i kompetens/intelligens men vill inte erkänna det, söker därför välutbildade kvinnor som han försöker kontrollera?)
- Upplevde inte att han hade ett särskilt rikt och aktivt socialt liv.
- Han har ett tillrättalagt sätt att tala (putsat bort sin dialekt från Västergötland för att passa in?). Märkliga ordval, t.ex. att anklaga folk för att vara ”på pickalurven” när de var berusade.
- Han var restriktiv med alkohol (kan ha förändrats men tror inte alkohol har varit en faktor vid brottet)
- Han var mån om sina söner och jag fick uppfattningen att två av dem bodde del av tid hos honom. (Sant eller något ha sa..?). Osäkert om kontakten med äldsta sonen var bra eller ej.
- Han hade ingen bra relation med barnens mor och relation till systrarna eller övrig familj nämndes aldrig
- Lättkränkt/-sårad för små saker redan i tidiga träffar, att jag kom lite sent, prioriterat en AW med kollegor mm (vilket han sa först i efterhand)
- Han verkar kunna ”pruta på sig själv” för att uppnå målet - en långsiktig relation (Spekulation- om det var så i relation med BO så kan det ha byggts upp en enorm inre frustration under 8 månader som kanske exploderade?)
- Att TN verkade ”upprymd” (inte förälskad??)(citat från nån bekant i tråden) av relationen med BO kan tolkas som att han äntligen hittat en möjlighet till långvarig relation med möjligt samboskap mm. Desto större fall när det rasar och faller honom ur händerna.

Det som nu har hänt är fruktansvärt och jag är chockad att TN kan ha genomfört detta våldsdåd. Men inte lika förvånad över hans beteende efter mordet, hur den här patetiska ”pissråttan” (citat från podd) rusar runt och roddar, plockar, fixar, bryter sig in hos grannar, simmar till nästa ö och, som den ynkliga lilla man han är - kryper ihop i en liten båt. FY F…!!!

Finns säkert fler tidigare dejter som följer denna tråd. Kommenterar gärna om ni har annan uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in