Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Nej, vi kan inte vara överens om det. Att tro att man kan greppa det väsentliga i en människas personlighet baserat på några få sakuppgifter och skvaller är väldigt naivt.
Människors personligheter innehåller motsättningar. Många är t.ex. toleranta i största allmänhet, men har vissa grejer som triggar dem. Andra är godmodiga och vänliga för det mesta, men kan nån gång ibland få enorma ilskeutbrott. Även i grunden generösa människor har som regel en gräns där man börjar se till sina egna intressen istället. Svartsjuka tror jag kan triggas hos de flesta, även hos oss som normalt inte har det här kontrollerande personlighetsdraget.
Vi känner inte TN. Men suggestionens makt är alltid stark när något sånt här händer. För mig är det också uppenbart att många har ett psykologiskt behov av att skapa en bild av TN som en kontrollerande, våldsam narcissist. En man dominerad av kontrollbehov, statustänkande och med liten eller ingen empati för andra människor. Det verkar på något vis kännas tryggare att tänka att mördaren är en särskild sort, i princip helt väsensskild från oss andra. Trots att mycket lite i forskningen tyder på att så skulle vara fallet.
Inget av det jag skrivit ovan ska tolkas som att jag menar att TN INTE skulle ha narcissistiska och/eller kontrollerande drag i sin personlighet.
Ja du, vad ska man svara. Ny skribent på Flashback, men läst många trådar genom åren. Bland allt käbbel/svammel mellan olika som skriver, hittar man viktiga intressanta fakta som för det hela framåt. Man ser lätt vilka som har ngt vettigt att säga eller inte. Jag vill inte bidra till att fylla tråden med meningslöst käbbel, så det här blir nog första och sista gången jag svarar på trams.
Jag skrev att vi kan vara överens om att TN är "
Extremt manipulativ och har mål med sina relationer". That´s it. Resten du hänvisar till skrev jag inte. Liksom du, tycker jag att det är viktigt att inte sväva iväg om sådant man inte vet. Men nog visade han upp en ordentligt manipulativ ådra i sin och exets bostadsbyten. Detta är inte helt ovanligt. Jag vet 2 män i min närhet som försökt detsamma. Den ena lyckades, den andra fick ge upp. Båda dessa män valde att , tidigt i relationer, flytta ihop med en kvinna ENDAST för att komma in i Sthlms lägenhetscirkus, och gå ur relationen med en innerstadslgh i vinst. Enormt ocharmigt, men TN är knappast ensam. Dock är det nog extremt ovanligt att inte ge sig utan trötta ut /skrämma iväg kvinnan på det sätt han gjorde. Hepp, nu blev det långt inlägg som bara tar plats. Lovar att inte fortsätta så, men ge mig inte åsikter som jag inte har, på tal om suggestion då. Du tolkade in ngt som jag inte skrev. Jag avslutar med dina ord:
Inget av det jag skrivit ovan ska tolkas som att jag menar att TN INTE skulle ha narcissistiska och/eller kontrollerande drag i sin personlighet.