2026-08-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Jag undrar om andledningen till att han inte berättar vad som hänt har med hans kontrollbehov att göra. Att han har viss behållning av att han är den enda som vet hela historien, och inte att det nödvändigtvis är så att han är så traumatiserad av sitt eget agerande att han inte kan uttrycka det i ord.
Kan vara så. Traumatiserad är han nog (med tanke på hur högt hans fall är m.m.) men som du säger är det inte säkert att han inte skulle kunna uttrycka det i ord.

Tror på en komplexitet här. Delar av personen sträver kanske efter att upprätthålla någon form av kontroll. Kanske av taktiska försvarsskäl, avvakta vad åklagaren presenterar. Men kanske också för att försöka hålla ihop. Och, möjligen kan det också ge någon personlig "vinst" att behålla kännedomen om det som skett för sig själv.

Men, det borde också finnas ett behov, om inte nu så senare, av att få prata. Hoppas förhörsteamet är skickliga. Även om bevisningen skulle räcka ändå, har det ett värde för framförallt BOs närstående, men kanske även för andra närstående - och för gärningsmannen själv. Att prata menar jag.
Citera
2026-08-17, 20:50
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Jag undrar om andledningen till att han inte berättar vad som hänt har med hans kontrollbehov att göra. Att han har viss behållning av att han är den enda som vet hela historien, och inte att det nödvändigtvis är så att han är så traumatiserad av sitt eget agerande att han inte kan uttrycka det i ord.

Han kan inte berätta/beskriva för det är så orimligt och finns inget att försvara eller förklara
Citera
2026-08-17, 20:53
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Jag tänker att om man inte är psykopat, vilket dessvärre inte verkar så ovanligt, så blir ens spekulationer därefter också.

Om jag varit TN hade jag, förutom att vara sjärlvmordsbenägen, bara velat göra efterkommande process så kort som som möjligt och lagt mig totalt. Helt allvarligt kan jag inte se, hur fegt det än må vara, nån annan utväg än suicid, om jag nu hade haft guts till det.

Att ens komma på tanken att planera när man skadat någon är fullständigt främmande för de flesta (hoppas jag).
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2026-08-17 kl. 20:56.
Citera
2026-08-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Ok, tack.
Fest på ön?

Tänker faktiskt ingenting om den uppgiften. Inget mer har framkommit.

Kanske bara någon som blev inbjuden till ön och inget mer hände. Inte lätt att svara när media ringer.

Tänker spontant att ”De” inte bjudit in till fest , utan att hans fantasi har gjort det
Rimmar ju inte att bjuda till fest om det var tänkt att han skulle åka hem
Men visst det kan ju varit tänkt så innan hon ev bestämde att hon ville att han skulle åka hem innan hennes barn kom
Citera
2026-08-17, 21:08
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Han kan inte berätta/beskriva för det är så orimligt och finns inget att försvara eller förklara
Verkar ju så. Men så jävla sjukt att sitta i förhör för ett MORD, och även om man är en ”tävlingsmänniska” så ser man väl det inte som nåt spel, där det handlar om att inte dra på sig nackdelar som skulle kunna undvikas.

Säger enormt mycket om en människa. Såna typer vill man ha på långt avstånd.

Just de som när det verkligen är på allvar (och annars också förstås) vägrar medge sina fel.

Men så vackert med de som gör det, eller visar att de förstår sin omgivning.
Citera
2026-08-17, 21:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Den människa jag kände var snäll, ödmjuk, omtänksam och professionell. Våra kontakter skedde via jobbet. Nej, har aldrig uppfattat att han var egocentrisk, självupptagen, eller en besserwisser. Möjligen ett kontrollfreak vad gällde det praktiska, men det är konst vi talar om, inte sophämtning.

Du måste förstå att det som har hänt ÄR konstigt, utifrån mitt perspektiv. Det är obehagligt att upptäcka diskrepansen mellan en människas publika persona och den privata.
Andra som jobbat med honom och haft professionella relationer vittnar om någon med anger management problem sedan lång tid tillbaka, och att MGM varit "svår att läsa". Så det kanske fanns något i din roll i hans liv där snäll, ödmjuk och omtänksam var en vinning för hans skull...
Citera
2026-08-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Den människa jag kände var snäll, ödmjuk, omtänksam och professionell. Våra kontakter skedde via jobbet. Nej, har aldrig uppfattat att han var egocentrisk, självupptagen, eller en besserwisser. Möjligen ett kontrollfreak vad gällde det praktiska, men det är konst vi talar om, inte sophämtning.

Du måste förstå att det som har hänt ÄR konstigt, utifrån mitt perspektiv. Det är obehagligt att upptäcka diskrepansen mellan en människas publika persona och den privata.
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Andra som jobbat med honom och haft professionella relationer vittnar om någon med anger management problem sedan lång tid tillbaka, och att MGM varit "svår att läsa". Så det kanske fanns något i din roll i hans liv där snäll, ödmjuk och omtänksam var en vinning för hans skull...
Är det här något du har läst i tråden, eller är det uppgifter du fått till dig på annat sätt? Vad handlar 'anger management problem' samt 'svår att läsa' om? Berätta gärna mer.
Citera
2026-08-17, 21:22
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Kan vara så. Traumatiserad är han nog (med tanke på hur högt hans fall är m.m.) men som du säger är det inte säkert att han inte skulle kunna uttrycka det i ord.

Tror på en komplexitet här. Delar av personen sträver kanske efter att upprätthålla någon form av kontroll. Kanske av taktiska försvarsskäl, avvakta vad åklagaren presenterar. Men kanske också för att försöka hålla ihop. Och, möjligen kan det också ge någon personlig "vinst" att behålla kännedomen om det som skett för sig själv.

Men, det borde också finnas ett behov, om inte nu så senare, av att få prata. Hoppas förhörsteamet är skickliga. Även om bevisningen skulle räcka ändå, har det ett värde för framförallt BOs närstående, men kanske även för andra närstående - och för gärningsmannen själv. Att prata menar jag.

Mina 5 cent:

Det här är inte en livsstilskriminell gängmedlem. Vad vi vet så har MGM ingen vana av att sitta häktad och bli förhörd av polisen – misstänkt för ett grovt brott.

Den här situationen är så absurd för en person i hans ålder med ordnade förhållanden.

Jag tror att MGM kommer att sjunga ut om händelseförloppet förr eller senare. Förhörsledarna blir i princip de enda vettiga personerna (förutom advokaten) som han träffar under häktningstiden.

Poliserna/förhörsledarna är givetvis medvetna om detta. De jobbar på att bygga tillit och förtroende hos MGM eftersom det är det bästa sättet att få ur honom så många detaljer som möjligt.

Mordutredande förhörsledare är vanligtvis väldigt duktiga på att skapa just förtroende. Det här är uppenbarligen inte en MGM som svarar ”inga kommentarer” på frågorna – alltså är det bara en tidsfråga innan förhörsledarna får ur honom det de behöver.

Skickliga förhörsledare kan låta väldigt förstående och ickedömande i såna här förhör. Det betyder såklart inte att de tycker att brottet är okej, men de vet att skuldbeläggande och hård ton är kontraproduktivt i en förhörssituation.

MGM mår förmodligen för jävligt i den här situationen och jag tror därför att han kommer prata av sig med förhörsledarna. Han är gissningsvis lättad över att förhörsledarna inte är otrevliga, skuldbeläggande och anklagande.

(Att han mår för jävligt behöver såklart inte bero på empati gentemot BO, men insikten om att ha förstört sitt eget liv måste vara jobbig nu.)
Citera
2026-08-17, 21:23
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig

Exakt så ~ bra formulerat!
Citera
2026-08-17, 21:26
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Mina 5 cent:

Det här är inte en livsstilskriminell gängmedlem. Vad vi vet så har MGM ingen vana av att sitta häktad och bli förhörd av polisen – misstänkt för ett grovt brott.

Den här situationen är så absurd för en person i hans ålder med ordnade förhållanden.

Jag tror att MGM kommer att sjunga ut om händelseförloppet förr eller senare. Förhörsledarna blir i princip de enda vettiga personerna (förutom advokaten) som han träffar under häktningstiden.

Poliserna/förhörsledarna är givetvis medvetna om detta. De jobbar på att bygga tillit och förtroende hos MGM eftersom det är det bästa sättet att få ur honom så många detaljer som möjligt.

Mordutredande förhörsledare är vanligtvis väldigt duktiga på att skapa just förtroende. Det här är uppenbarligen inte en MGM som svarar ”inga kommentarer” på frågorna – alltså är det bara en tidsfråga innan förhörsledarna får ur honom det de behöver.

Skickliga förhörsledare kan låta väldigt förstående och ickedömande i såna här förhör. Det betyder såklart inte att de tycker att brottet är okej, men de vet att skuldbeläggande och hård ton är kontraproduktivt i en förhörssituation.

MGM mår förmodligen för jävligt i den här situationen och jag tror därför att han kommer prata av sig med förhörsledarna. Han är gissningsvis lättad över att förhörsledarna inte är otrevliga, skuldbeläggande och anklagande.

(Att han mår för jävligt behöver såklart inte bero på empati gentemot BO, men insikten om att ha förstört sitt eget liv måste vara jobbig nu.)
Tror att du har helt rätt..
Citera
2026-08-17, 21:29
Medlem
(MIN TEORI)

Mgm såg ju givetvis allt som sitt eget. En vidrig parasit som nästlar sig in i andra (framgångsrika)människors liv för att mata sitt ego. Han hade en vision om hur han skulle äga allt på papper. Bara det att han kallar stället för "landet" ger mig kalla kårar.

Jag tror att de två var ute på semester på ön, hittade på saker och lärde känna varandras sidor påriktigt. Dessförinnan hade de inte hunnit pga jobb, familjer osv. Hon insåg där och då att hon inte ville ha en relation längre med honom mer mtp på hans passivtaggressiva beteende. Det kändes inte rätt för henne och framförde detta till honom kvällen innan mordet. Han fick sova över natten, men dagen efter skulle han till sitt eget hem.

Dagen efter börjar de bråka/tjafsa över den gemensamma festen de skulle ha med både hans vänner och hennes vänner. Han ville visa sina hur bra han hade det, samtidigt som han lär känna fler av hennes vänner med status.

Hon säger rakt/upprepat, det blir ingen fest, den ställer vi in och du ska hem.

Då brast det för han.

Jag tror inte riktigt att han själv räknade med hans egen reaktion och handling.
Citera
2026-08-17, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Mina 5 cent:

Väl skrivet.

Och efter att ha varit frihetsberövad i i snart tolv dygn har han kanske börjat öppna upp vid det här laget, i vart fall om nånting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in