2026-08-17, 19:11
Medlem
De mest grundläggande reglerna på sjön är de som återfinns i sjövägsreglernas Sektion I – Fartygs uppträdande under alla siktförhållanden.

Här återfinns bl.a. reglerna 5, 7, 8 och 9.

Allihop regler som snipan var skyldig att följa, men bröt emot.

Så den som påstår att snipan följde sina grundläggande skyldigheter, den är totalt inkompetent när det kommer till regler på sjön. Det är ett som är helt säkert.
Citera
2026-08-17, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mussekanin
Tack för svar! Tänkte på som någon skrev tidigare att brodern till A.O sa att ”han såg som en svart vägg när han tittade bak” att då kanske snipan svängt för att passera på höger sida om Älgön men så kan det inte varit om dom skulle passera väster om.

Observera att det där om "svart vägg" inte tycks gå att finna i någon publicerad artikel. Bara här på flashback och möjligen i någon screenshot som inte verkar finnas i verkligheten.

Observera också att den "röda linjen" är felritad. Går man öster om Älgön med en snipa går man rimligen också vägen under Nordösundsbron, inte under Instöbron, som man gör om man går den "gröna linjen". Man går dessutom en rakare kurs norr om Älgön.

(Det är sådana detaljer som gör att man kan ha rätt bra koll på vilka som faktiskt har lokalkännedom, oc vilka som inte har det )
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-17 kl. 19:38.
Citera
2026-08-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Yes, trist det som skett. Synd när folk slarvar till sjöss och får leva med konsekvenserna. Havet är en farlig plats.

Lite barnsligt dock av dig att säga att "de fick vara där". Ja, de fick vara där. Jag får segla framför Stena Line också. Ropar du "vattnet är fritt" som en liten barnunge när du är ute med båten?

Ja ni kan nog lägga ner den diskussionen
Som BobbyYsin redan visade i tidigare svar. Regel nr 17, ett fartyg som håller på att bli upphunnet är skyldig att hålla styrbord I god tid innan (fyra fartygslängderr á 90 m innan) om de märker att det som kommer bakifrån (upphinnande) fartyget inte väjer. Det fråntar givetvis inte kaptenens skyldighet eller att han också brutit mot reglerna, men förtydligar sjöfartsreglerna där båda parter har skyldighet att undvika kollision i alla lägen, oavsett vem som har rätt i enlighet med regel nr 7.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-17 kl. 19:49.
Citera
2026-08-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag tycker det är du som är larvig som slår in öppna dörrar om sunt förnuft efter att en olycka redan skett.
Jag förstår att du menar att de inte borde varit där, det är uppenbart, men tja. De var där. De fick vara där.

De fick vara där men hade skyldighet att väja. Som BobbyYsin redan visade i tidigare svar. Regel nr 17, ett fartyg som håller på att bli upphunnet är skyldig att hålla styrbord I god tid innan (fyra fartygslängderr á 90 m innan i just detta specifika fall) om de märker att det som kommer bakifrån (upphinnande) fartyget inte väjer. Det fråntar givetvis inte kaptenens skyldighet eller att han också brutit mot reglerna, men förtydligar sjöfartsreglerna där båda parter har skyldighet att undvika kollision i alla lägen, oavsett vem som har rätt i enlighet med regel nr 7.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-17 kl. 19:49.
Citera
2026-08-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Befälhavaren låg och sov.

Jag, som styrman, litade på lotsen.

Citat:
Ursprungligen postat av HalvbakadPotatis
Finns nu dödsrunor

https://www.familjesidan.se/cases/b3e9333f-f719-42ee-ba62-6b20daf6a33d/funeral-notices

Detta är dock inte en dödsruna eller minnesruna. Det är en dödsannons.
Citera
2026-08-17, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja ni kan nog lägga ner den diskussionen
Som BobbyYsin redan visade i tidigare svar. Regel nr 17, ett fartyg som håller på att bli upphunnet är skyldig att hålla styrbord I god tid innan (fyra fartygslängderr á 90 m innan) om de märker att det som kommer bakifrån (upphinnande) fartyget inte väjer. Det fråntar givetvis inte kaptenens skyldighet eller att han också brutit mot reglerna, men förtydligar sjöfartsreglerna där båda parter har skyldighet att undvika kollision i alla lägen, oavsett vem som har rätt i enlighet med regel nr 7.

"Stand-on vessel" betyder att du har förtur, "give-away vessel" innebär att du har väjningsplikt. Jag tror inte det kan bli tydligare att båda fartygen har samma skyldighet och ansvar att undvika kollision

► Being the stand-on vessel does not mean you can relax. Continuous watch, compass bearings, and radar tracking remain mandatory.
► The give-way vessel bears the main responsibility but both vessels are under the same duty of good seamanship to avoid collision.
► Rule 17 applies to all vessels — regardless of size, flag, type, or speed

https://www.marinepublic.com/blogs/training/812157-colregs-rule-17-stand-on-vessel-with-explanations
Citera
2026-08-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Yes, trist det som skett. Synd när folk slarvar till sjöss och får leva med konsekvenserna. Havet är en farlig plats.

Lite barnsligt dock av dig att säga att "de fick vara där". Ja, de fick vara där. Jag får segla framför Stena Line också. Ropar du "vattnet är fritt" som en liten barnunge när du är ute med båten?

Nej jag brukar inte ropa så när jag är ute på sjön. Möjligen mina barn.
Havet är en plats man ska ha respekt för, nödvändigtvis inte farlig, men detta är varken de första eller sista som mister livet i det.
Citera
2026-08-17, 20:43
Medlem
Citat:
De fick vara där men hade skyldighet att väja. Som BobbyYsin redan visade i tidigare svar. Regel nr 17, ett fartyg som håller på att bli upphunnet är skyldig att hålla styrbord I god tid innan (fyra fartygslängderr á 90 m innan i just detta specifika fall) om de märker att det som kommer bakifrån (upphinnande) fartyget inte väjer. Det fråntar givetvis inte kaptenens skyldighet eller att han också brutit mot reglerna, men förtydligar sjöfartsreglerna där båda parter har skyldighet att undvika kollision i alla lägen, oavsett vem som har rätt i enlighet med regel nr 7.

Att båda fartygen brustit vid olika tillfällen och kanske också i olika grad är sannolikt de flesta överens om.
Lär också påvisas i haverikommissionens rapport samt delvis i ev Fu. Den senare till grund för ev rättegång och hur man viktar de olika reglerna.
Citera
2026-08-17, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är ju inte ett alternativ för en långsam snipa eller segelbåt inomskärs. Om du tittar på sjökortet över den aktuella platsen så ser du att bara 1-2 sjömil SV så går farleden in i en passage där det bara är ca 200 brett*. Var skall fritidsbåtar ta vägen där enligt dig?

*) snipan lämnade ca 150 m fritt vatten om BB för lastfartyget att passeta på. Fullt tillräckligt.

Här finns en förklaring regel 17 varför snipan hade väjningsplikt (också), den förklarar vad det fartyg som blir upphunnet har skyldighet att göra - dvs väja

https://ecolregs.com/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=5 7&Itemid=390&lang=en

All heder dock till BobbyYsin som var den första här (såvitt jag vet) som nämnde regel 17, man kan väl lugnt säga att han satte spiken i kistan för denna tråden. Nu måste väl ändå alla galningar som hävdat att snipaföraren inte haft ngt ansvar tystna.

Tack Bobby, och vila i frid till de som omkom!
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-17 kl. 21:30.
Citera
2026-08-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Att båda fartygen brustit vid olika tillfällen och kanske också i olika grad är sannolikt de flesta överens om.
Lär också påvisas i haverikommissionens rapport samt delvis i ev Fu. Den senare till grund för ev rättegång och hur man viktar de olika reglerna.

Varför jag svarade dig var att du skrev "de fick vara där" men du glömde påpeka att dom hade väjningsplikt när dom var där enligt regel 17, ville bara hjälpa dig så du inte formulerar dig i framtiden på ett sätt som gravt kan missuppfattas.
Citera
2026-08-17, 20:54
Medlem
Citat:
Varför jag svarade dig var att du skrev "de fick vara där" men du glömde påpeka att dom hade väjningsplikt när dom var där enligt regel 17, ville bara hjälpa dig så du inte formulerar dig i framtiden på ett sätt som gravt kan missuppfattas.

Om du hade läst samtliga av inläggen oss emellan hade du förhoppningsvis begripit innebörden, fått kontexten och sluppit att missförstå. Det framgick till och med i meningen efteråt du inte citerade, där vrida på huvudet nämns.

Men tack för förtydligandet.
Citera
2026-08-17, 21:07
Medlem
Citat:
"Stand-on vessel" betyder att du har förtur, "give-away vessel" innebär att du har väjningsplikt. Jag tror inte det kan bli tydligare att båda fartygen har samma skyldighet och ansvar att undvika kollision

► Being the stand-on vessel does not mean you can relax. Continuous watch, compass bearings, and radar tracking remain mandatory.
► The give-way vessel bears the main responsibility but both vessels are under the same duty of good seamanship to avoid collision.
► Rule 17 applies to all vessels — regardless of size, flag, type, or speed

https://www.marinepublic.com/blogs/training/812157-colregs-rule-17-stand-on-vessel-with-explanations

Så snipaföraren har då brytit mot regel 17, sannolikt pga att han missat att följa regel nr 5? (vilket givetvis även kaptenen gjort)
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-17 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in