2026-08-17, 15:37
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Man kan absolut befinna sig framför större fartyg utan att drabbas av olycka. Det sker precis hela tiden.
Snipan kan i teorin ha tagit alla advekata säkerhetsåtgärder man kan förvänta sig.
Även om det givetvis lutar att fel har begåtts från olika håll. Men att inte befinna sig där alls? Njae. Då hamnar vi i läget där man får sätta sig i soffan med hjälmen på.
Återigen, det handlar om sunt förnuft. På avstånd kan man såklart köra framför ett fraktfartyg eller kryssningsfartyg. Men inte på nära håll. Ha lite adekvat respekt för stora fordon helt enkelt. Vem som helst begriper väl att ett så stort fartyg inte kan bromsa särskilt snabbt och vad konsekvenserna blir av att bli påkörd.

Om jag är ute till sjöss så kan ju inte jag påverka t.ex. kaptenen på Stena Line. Visst, det kanske är han som ska veja för mig enligt någon regel. Men jag kan ju vara lite smart och smidig och hålla uppsikt och avstånd också.

Du gillar att återkomma till din soffa med cykelhjälm. Men du är bara larvig. Hela tiden när man är ute så tänker man ju sig för. Så att vettet skulle kunna få lämna en när man är ute på havet är ju korkat. Innan du korsar vägen, även på övergångsställen, så ser man sig för. Man har reflex på vintern. I skogen så ser man var man trampar, så man inte trampar på en orm. Cyklar man så håller man avstånd runt lastbilar. När man kör bil tittar man i backspegeln. Osv. Hela tiden gör man ju adekvata säkerhetsåtgärder. Så det är knappast något som är för mycket begärt när man är till sjöss att se sig omkring.
Citera
2026-08-17, 15:43
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Du missförstod frågan. Ge gärna flera exempel på ryskinfiltrerade rederier.
Varför ska jag öht bry mig om frågor som har NOLL med tråden att göra?

Rederiets huvudkontor hade du ju fått helt om bakfoten så tänker du kan köra liten egen research p sen eventuellt starta en ny tråd i ämnet.
Citera
2026-08-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Återigen, det handlar om sunt förnuft. På avstånd kan man såklart köra framför ett fraktfartyg eller kryssningsfartyg. Men inte på nära håll. Ha lite adekvat respekt för stora fordon helt enkelt. Vem som helst begriper väl att ett så stort fartyg inte kan bromsa särskilt snabbt och vad konsekvenserna blir av att bli påkörd.

Om jag är ute till sjöss så kan ju inte jag påverka t.ex. kaptenen på Stena Line. Visst, det kanske är han som ska veja för mig enligt någon regel. Men jag kan ju vara lite smart och smidig och hålla uppsikt och avstånd också.

Du gillar att återkomma till din soffa med cykelhjälm. Men du är bara larvig. Hela tiden när man är ute så tänker man ju sig för. Så att vettet skulle kunna få lämna en när man är ute på havet är ju korkat. Innan du korsar vägen, även på övergångsställen, så ser man sig för. Man har reflex på vintern. I skogen så ser man var man trampar, så man inte trampar på en orm. Cyklar man så håller man avstånd runt lastbilar. När man kör bil tittar man i backspegeln. Osv. Hela tiden gör man ju adekvata säkerhetsåtgärder. Så det är knappast något som är för mycket begärt när man är till sjöss att se sig omkring.

Jag tycker det är du som är larvig som slår in öppna dörrar om sunt förnuft efter att en olycka redan skett.
Jag förstår att du menar att de inte borde varit där, det är uppenbart, men tja. De var där. De fick vara där.
Jag, liksom förmodligen alla här, kanske till och med du, begriper att pappan säkert tycker han borde vridit på huvudet någon mer gång än vad han (kanske) gjorde. Han har med all säkerhet legat sömnlös varje natt kring saker som kunde gjort annorlunda. Något han kommer att göra för resten av livet.

Vi kommer inte längre med detta utan kan väl bara konstatera att om alla på jorden hade lite mer sunt förnuft i största allmänhet kanske någon olycka i någon framtid kan förhindras.
Citera
2026-08-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Farten på fartyget har varit alldeles för hög efter omständigheter och sikt. Hade farten på fartyget varit ca 6-7 knop hade olyckan inte skett. Kapten och lotsen hade hunnit hålla utkik o h kolla radarn. Fritidsbåtarna hadde haft mer sid att upptäcka fartyget och hållit sig undan. Om fritidsbåtarna trots allt inte sett fartyget kunde fartyget inte hinna ikapp och köra över. Kapten och även lots har ju kännt till att området används av mycket fritidsbåtar

Hade farten varit 2 knop högre hade heller inte olyckan skett…

Felet är inte hastigheten utan bristen på uppsikt.
Citera
2026-08-17, 15:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Inte befinna sig framför ett megastort fraktfartyg kan ju vara en elementär och adekvat säkerhetsåtgärd.
Men det är ju inte ett alternativ för en långsam snipa eller segelbåt inomskärs. Om du tittar på sjökortet över den aktuella platsen så ser du att bara 1-2 sjömil SV så går farleden in i en passage där det bara är ca 200 brett*. Var skall fritidsbåtar ta vägen där enligt dig?

*) snipan lämnade ca 150 m fritt vatten om BB för lastfartyget att passeta på. Fullt tillräckligt.
Citera
2026-08-17, 15:55
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Varför ska jag öht bry mig om frågor som har NOLL med tråden att göra?

Rederiets huvudkontor hade du ju fått helt om bakfoten så tänker du kan köra liten egen research p sen eventuellt starta en ny tråd i ämnet.
Som vanligt vimsar du till det. Självklart har det med tråden att göra. Rederiet verkar köra livet ur sina besättningsmän som till och med får kicken om de protesterar mot arbetsförhållandena som råder ombord. Klart det har med olyckan att göra.
Citera
2026-08-17, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nja, det händer väl dagligen och vi har en kust med många hamnar längs farleder där stora fartyg och fritidsbåtar samsas. Snipan låg ju väl styrbord i led etc. och uppfyllde sina grundläggande skyldigheter.

Att man sedan bör ha utkik och koll i dessa vatten är en annan fråga - det är ju ganska lätt (och också en skyldighet (regel 17)) att, med några hundra meters marginal, köra undan om det skulle vara så att det stora fartyget inte ser dig (oavsett om det större fartyget är upphinnande och därmed skyldigt att ge väg)

Det är väl det som är problemet, det är en vanlig men farlig situation och till 99,99% går det ju bra ändå. Men till slut så inträffar ju den mänskliga faktorn och då gör det inte det längre.

Gott sjömansskap som fritidsseglare i farleder trafikerade av större fartyg är att hålla sig utanför / i farledens absoluta ytterkant till styrbord.

Inga problem som fritidsseglare att slicka 3 meters kurvan vid Katten. Norr om lateralmärket vid krokholmen och sen korsa farleden så nära vinkelrätt som möjligt när man är helt säker på att det är fritt, om planen nu är att runda Älgö gavel.

Sen ska man ju såklart inte bli påseglad ändå, men sker en farlig situation tillräckligt många gånger så blir det ju tillslut en olycka.
Citera
2026-08-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Trollen i den här tråden hade med säkerhet tagit ut sina barn med en trampbil på en lastbilsparkering mitt i natten, med motivet lastbilarna måste ju stanna för de små. Så går det med poddares familjer om poddare får bestämma.

Ditt sätt att skriva om andra och deras familjer som förorsakats i en olycka berättar bara om det troll du är. Beklagligt.
Att åka båt inomskärs med familjen är inte relevant för trampbilar bland långtradare.
Citera
2026-08-17, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Att de avstår från att titta och därmed också väja, varna, saknar person for utkik, tuta osv är 100% vållande!!!

Ja, du har helt rätt, när han avstod från att titta, väja, varna, saknade person för utsikt och inte ens tutade, då är han 100% vållande, återstår bara att åklagaren därmed nu också åtalar snipakaptenen för detta vållande!
Citera
2026-08-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nja, det händer väl dagligen och vi har en kust med många hamnar längs farleder där stora fartyg och fritidsbåtar samsas. Snipan låg ju väl styrbord i led etc. och uppfyllde sina grundläggande skyldigheter.

Att man sedan bör ha utkik och koll i dessa vatten är en annan fråga - det är ju ganska lätt (och också en skyldighet (regel 17)) att, med några hundra meters marginal, köra undan om det skulle vara så att det stora fartyget inte ser dig (oavsett om det större fartyget är upphinnande och därmed skyldigt att ge väg)

Du var påläst!

Hittade ett videoexempel, om än dåligt pga saknar ljud, men visar enligt regel nr 17 vid upphinnande/omkörningssitiation, att det fartyg som blir upphunnet har skyldighet att hålla till styrbord om de ser att de upphinnande fartyget inte väjer

https://m.youtube.com/watch?v=Y4ER7lOACXU
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-17 kl. 19:25.
Citera
2026-08-17, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Man kan köra vilken sida om Älgön man vill, och det tar ca en timme för snipan från olycksplatsen till Lycke småtbåtshamn.

Snipan hade uppenbarligen valt väster om Älgö med tanke på dess position och kurs.

Men den östra vägen hade varit aningen kortare, mer inomskärs och dessutom helt utanför stor farled, så helt klart det bättre alternativet IMO.

Tack för svar! Tänkte på som någon skrev tidigare att brodern till A.O sa att ”han såg som en svart vägg när han tittade bak” att då kanske snipan svängt för att passera på höger sida om Älgön men så kan det inte varit om dom skulle passera väster om.
Citera
2026-08-17, 19:07
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag tycker det är du som är larvig som slår in öppna dörrar om sunt förnuft efter att en olycka redan skett.
Jag förstår att du menar att de inte borde varit där, det är uppenbart, men tja. De var där. De fick vara där.
Jag, liksom förmodligen alla här, kanske till och med du, begriper att pappan säkert tycker han borde vridit på huvudet någon mer gång än vad han (kanske) gjorde. Han har med all säkerhet legat sömnlös varje natt kring saker som kunde gjort annorlunda. Något han kommer att göra för resten av livet.

Vi kommer inte längre med detta utan kan väl bara konstatera att om alla på jorden hade lite mer sunt förnuft i största allmänhet kanske någon olycka i någon framtid kan förhindras.
Yes, trist det som skett. Synd när folk slarvar till sjöss och får leva med konsekvenserna. Havet är en farlig plats.

Lite barnsligt dock av dig att säga att "de fick vara där". Ja, de fick vara där. Jag får segla framför Stena Line också. Ropar du "vattnet är fritt" som en liten barnunge när du är ute med båten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in