Citat:
Ursprungligen postat av
Bilderberg78
Du missar den existentiella frågan.
VAD TYCKER DU SJÄLV?
Har du en egen vilja att ha en åsikt?
Hittills så har du bevisat att du inte har detta i denna tråden.
Du kan endast citera från Wikipedia etc.
Jag tror inte ens jag läst Wikipedia sidan om Dennett än mindre kopierat ifrån den.
Jag är dock helt övertygad om att vi delar samma källor.
Att läsa och diskutera filosofi är knappast kontroversiellt på ett filosofiskt forum.
Filosofen Bertrand Russel skrev en avsevärd mängd artiklar och böcker om filosofi.
Ta det senaste utbytet mellan Roerlig och mig som handlar om debatten mellan Caruso och Dennett.
I hög grad exakt samma frågeställning vi har argumenterat om här längre än jag vågar säga.
Debatten slutar oavgjort, en hel del säger att Caruso klarade sig bäst.
Men gör det att jag plötsligt byter linje?
Jag kan utan problem hitta massor av källor och argument som stödjer Roerlig, kanske gå Sam Harris spår?
Min åsikt borde vara tydlig här, ja jag anser att vi har fri vilja.
Och mitt skäll till detta är inte främst att berättiga straff och klander.
Människans förmåga är viktig då den ger oss agens, möjlighet till ansvar och friheten att forma vår framtid kan ge oss mening.
Jag ser fri vilja som något framåtriktat, låt oss säga att vi begår ett misstag som unga.
Som jag ser det är vi varelser med en förmåga till fri vilja så vad gör vi om vi redan gjort ont?
Mitt ansvar idag ligger primärt för det jag gör nu och konsekvenserna av de besluten.
Jag kan inte göra det ogjort.
Jag kan förstå det.
Jag kan ta ansvar för det.
Jag kan gottgöra det.
Och framför allt kan jag se till att det inte bestämmer vem jag blir hädanefter.
Detta är inte en illusion eller någon instrumentalt, det är en egenskap vi människor har.