2026-08-17, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag ägnade ett svårförsvarligt antal timmar åt att sätta mig in i Carusos filosofi för att bättre förstå Roerligs invändningar. Därefter skrev jag ett långt och sakligt svar i frågan.

Det visar knappast på bristande intresse eller motstånd till att förstå meningsmotståndare.
Roerligs invändningar saknar inte relevans eller filosofisk skärpa.

Men jag anser ändå de är otillräckliga.
I grunden är jag av åsikten att filosofi som enbart är teoretiska byggen blir irrelevant.
Det intressanta är att hitta frågor och svar på människornas liv, människor av kött och blod, verkliga varelser som en stund vandrar på jorden.
Nej, du satte dig inte in i Carusos filosofi. Du satte dig bara in i Carusos åsikter, för det är bara åsikter som du är intresserad av. Filosofi, d.v.s. hur saker hänger ihop, är du inte ett dugg intresserad av.

Det är därför du aldrig klarar att ge svar när filosofin bakom dina eller Dennetts idéer ifrågsätts, för att du inte förstår den. Då ger du alltid bara ett ickesvar och rabblar sedan en lång lista med trivialiteter som inte har med frågan att göra.
Citera
2026-08-17, 19:57
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Nej, du kan inte välja någonting. Du kan alltid bara göra det som du känner för att göra, och vad du känner för att göra avgörs helt och hållet av gener och miljö.

Du kan känna att du har denna förmåga och uppleva att det gynnar dig att tro på denna förmåga, men detta innebär naturligtvis inte på minsta sätt att du har denna förmåga, för det har du inte. Förmågan att göra faktiska val strider mot fysikens lagar. Ansvar som kräver att man kan göra faktiska val existerar inte.
Mer teori. Antingen förstod du inte vad jag menade med att ta det till det praktiska.

Jag är inte intresserad av din syn på det mer än vad jag redan vet. Jag är intresserad hur du kan använda det till att förbättra ditt liv i verkligheten, hur du kan göra ditt liv till ett som blir bättre och bättre, för dig, din omgivning och framtid. Kan man inte använda sin teori till något nyttigt är det bara en massa tomma ord och bortkastat liv.
Citera
2026-08-17, 19:57
Medlem
Citat:
Nej, du satte dig inte in i Carusos filosofi. Du satte dig bara in i Carusos åsikter, för det är bara åsikter som du är intresserad av. Filosofi, d.v.s. hur saker hänger ihop, är du inte ett dugg intresserad av.

Det är därför du aldrig klarar att ge svar när filosofin bakom dina eller Dennetts idéer ifrågsätts, för att du inte förstår den. Då ger du alltid bara ett ickesvar och rabblar sedan en lång lista med trivialiteter som inte har med frågan att göra.

Jag studerade vem han är, vad syftet med han filosofi är och vad hans invändningar mot Dennett var.
Hade du läst mitt inlägg lite mer noggrant så hade du sätt att jag faktiskt ger Caruso en del beröm, Dennett gav sig på att försöka visa att Carusos definition av ”basic desert” kunde innefattas i hans kompatibilism. Utan att lyckas.

Mer än en sak kan vara sann samtidigt, inser du inte det så kommer du få det svårt i livet.
Citera
2026-08-17, 20:03
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Jag studerade vem han är, vad syftet med han filosofi är och vad hans invändningar mot Dennett var.
Hade du läst mitt inlägg lite mer noggrant så hade du sätt att jag faktiskt ger Caruso en del beröm, Dennett gav sig på att försöka visa att Carusos definition av ”basic desert” kunde innefattas i hans kompatibilism. Utan att lyckas.

Mer än en sak kan vara sann samtidigt, inser du inte det så kommer du få det svårt i livet.
Du missar den existentiella frågan.

VAD TYCKER DU SJÄLV?

Har du en egen vilja att ha en åsikt?

Hittills så har du bevisat att du inte har detta i denna tråden.
Du kan endast citera från Wikipedia etc.
Citera
2026-08-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeForBarnen
Mer teori. Antingen förstod du inte vad jag menade med att ta det till det praktiska.

Jag är inte intresserad av din syn på det mer än vad jag redan vet. Jag är intresserad hur du kan använda det till att förbättra ditt liv i verkligheten, hur du kan göra ditt liv till ett som blir bättre och bättre, för dig, din omgivning och framtid. Kan man inte använda sin teori till något nyttigt är det bara en massa tomma ord och bortkastat liv.
Fast jag är inte intresserad av att diskutera användningsområdet för våra teorier. Jag är bara intresserad av sanningshalten i dem, och den har naturligtvis ingenting med dess nytta i vardagslivet att göra. Det hoppas jag verkligen att du förstår. Man kan definitivt bli en lyckligare och godare människa av att lura sig själv på vissa sätt, men det förändrar inte faktumet det minsta att man fortfarande bara lurar sig själv.
Citera
2026-08-17, 21:16
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Jag är bara intresserad av sanningshalten i dem, och den har naturligtvis ingenting med dess nytta i vardagslivet att göra.
Jag anser att det går att se i praktiken om det är sant eller ej.
Kan man med en teori förbättra sitt, sin omgivnings och naturens liv, så är den teorin mer sann till den verklighet vi lever i än en teori, som i verkligheten istället skapar problem, svårigheter eller liknande obehagliga konsekvenser. Det är sanning efter den verkligheten vi lever i jag söker.

Jag menar ingen lycka där ovetskap om sina problem skapar en artificiell lycka som i "Ignorance is bliss". Jag menar att man med ökad medvetenheten mår bättre tillsammans med sin omgivning och naturen dvs verkligheten.

Därför betyder resultat i verkligheten för mig mycket mer än ord, ord måste kunna backas upp.
Citera
2026-08-17, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Du missar den existentiella frågan.

VAD TYCKER DU SJÄLV?

Har du en egen vilja att ha en åsikt?

Hittills så har du bevisat att du inte har detta i denna tråden.
Du kan endast citera från Wikipedia etc.

Jag tror inte ens jag läst Wikipedia sidan om Dennett än mindre kopierat ifrån den.
Jag är dock helt övertygad om att vi delar samma källor.

Att läsa och diskutera filosofi är knappast kontroversiellt på ett filosofiskt forum.
Filosofen Bertrand Russel skrev en avsevärd mängd artiklar och böcker om filosofi.

Ta det senaste utbytet mellan Roerlig och mig som handlar om debatten mellan Caruso och Dennett.
I hög grad exakt samma frågeställning vi har argumenterat om här längre än jag vågar säga.

Debatten slutar oavgjort, en hel del säger att Caruso klarade sig bäst.
Men gör det att jag plötsligt byter linje?
Jag kan utan problem hitta massor av källor och argument som stödjer Roerlig, kanske gå Sam Harris spår?

Min åsikt borde vara tydlig här, ja jag anser att vi har fri vilja.
Och mitt skäll till detta är inte främst att berättiga straff och klander.

Människans förmåga är viktig då den ger oss agens, möjlighet till ansvar och friheten att forma vår framtid kan ge oss mening.

Jag ser fri vilja som något framåtriktat, låt oss säga att vi begår ett misstag som unga.
Som jag ser det är vi varelser med en förmåga till fri vilja så vad gör vi om vi redan gjort ont?

Mitt ansvar idag ligger primärt för det jag gör nu och konsekvenserna av de besluten.

Jag kan inte göra det ogjort.
Jag kan förstå det.
Jag kan ta ansvar för det.
Jag kan gottgöra det.
Och framför allt kan jag se till att det inte bestämmer vem jag blir hädanefter.

Detta är inte en illusion eller någon instrumentalt, det är en egenskap vi människor har.
Citera
2026-08-17, 21:26
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Jag tror inte ens jag läst Wikipedia sidan om Dennett än mindre kopierat ifrån den.
Jag är dock helt övertygad om att vi delar samma källor.

Att läsa och diskutera filosofi är knappast kontroversiellt på ett filosofiskt forum.
Filosofen Bertrand Russel skrev en avsevärd mängd artiklar och böcker om filosofi.

Ta det senaste utbytet mellan Roerlig och mig som handlar om debatten mellan Caruso och Dennett.
I hög grad exakt samma frågeställning vi har argumenterat om här längre än jag vågar säga.

Debatten slutar oavgjort, en hel del säger att Caruso klarade sig bäst.
Men gör det att jag plötsligt byter linje?
Jag kan utan problem hitta massor av källor och argument som stödjer Roerlig, kanske gå Sam Harris spår?

Min åsikt borde vara tydlig här, ja jag anser att vi har fri vilja.
Och mitt skäll till detta är inte främst att berättiga straff och klander.

Människans förmåga är viktig då den ger oss agens, möjlighet till ansvar och friheten att forma vår framtid kan ge oss mening.

Jag ser fri vilja som något framåtriktat, låt oss säga att vi begår ett misstag som unga.
Som jag ser det är vi varelser med en förmåga till fri vilja så vad gör vi om vi redan gjort ont?

Mitt ansvar idag ligger primärt för det jag gör nu och konsekvenserna av de besluten.

Jag kan inte göra det ogjort.
Jag kan förstå det.
Jag kan ta ansvar för det.
Jag kan gottgöra det.
Och framför allt kan jag se till att det inte bestämmer vem jag blir hädanefter.

Detta är inte en illusion eller någon instrumentalt, det är en egenskap vi människor har.

Ta det nu lugnt, jag har inte tid just nu att hålla koll på "filosoferna" på Flashback. Jag är nu inne på världsekonomi samt kommande valet ett tag.
Citera
2026-08-17, 21:33
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ta det nu lugnt, jag har inte tid just nu att hålla koll på "filosoferna" på Flashback. Jag är nu inne på världsekonomi samt kommande valet ett tag.
Har du grandiosa vanföreställningar? Spam mongo.
Citera
2026-08-17, 21:37
Medlem
Citat:

Inga problem, det är ett inlägg på ett publikt forum inget dm.
Citera
2026-08-17, 21:40
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag kunde be folk som inget fattar att dra åt helvete en månad värre, chau.

I'll be back
Citera
2026-08-17, 21:43
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Nej, du kan inte välja någonting. Du kan alltid bara göra det som du känner för att göra, och vad du känner för att göra avgörs helt och hållet av gener och miljö.

Du kan känna att du har denna förmåga och uppleva att det gynnar dig att tro på denna förmåga, men detta innebär naturligtvis inte på minsta sätt att du har denna förmåga, för det har du inte. Förmågan att göra faktiska val strider mot fysikens lagar. Ansvar som kräver att man kan göra faktiska val existerar inte.

Vilken/vilka av fysikens lagar är det som möjliggör medvetande? Elektromagnetism? Gravitation? Svaga/starka kärnkraften? Hur kommer dessa naturlagar fram till om jag vill ha vanilj- eller chokladglass?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in