Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Det är alldeles rätt uppfattat.
Jag har ständigt medveten om att jag aldrig har något val. Det enda som jag någonsin kan göra är det som jag i stunden känner mest för att göra, och detsamma gäller givetvis också alla andra människor. Ingen kunde någonsin ha gjort någonting annorlunda än vad de gjorde.
Vi är genetiskt programmerade att lära oss och på så sätt utvecklas. Men för att kunna lära oss måste vi hamna i rätt situationer som ger oss rätt sorts erfarenheter. Ingen insikt har sin grund inom oss, allt kommer utifrån.
Jag vill även med dig försöka ta diskussionen från det teoretiska till det praktiska.
Hur hjälper din världsbild dig i livet? Är du kvar i samma mönster, eller upplever du att du utvecklas i en riktning som blir bättre för dig själv och din omgivning? Kan du, åtminstone till viss del, förstå hur dina val formar framtiden och sedan vara nöjd med den riktning du väljer?
Jag upplever att jag själv strävar efter utveckling och att jag aktivt kan välja om jag vill följa den strävan eller inte. Om denna strävan i grunden finns i min "programmering" eller inte spelar egentligen mindre roll för mig. Jag kan uppmärksamma den, lyssna på den eller välja att gå emot den. Det är vad jag faktiskt gör med mina förutsättningar som formar vem jag blir, inte enbart vad mitt förflutna har programmerat mig till.
Jag kan forma mig själv i olika riktningar – ibland i samklang med min natur och ibland kanske till och med emot vissa delar av den.
Om jag förstår din uppfattning rätt är även mina val och handlingar resultatet av tidigare orsaker som jag själv inte har valt. Jag ser det annorlunda, jag tror att jag har ett ansvar för mina handlingar, det kommer vi inte undan vilket teori man än tror på.
Även om jag inte kan förändra universums slutliga plan, om det nu finns någon sådan, kan jag enligt min uppfattning påverka vilken roll jag själv spelar i den.
Det är där jag tycker att vår fria vilja har sin viktigaste betydelse, inte att vi kan kontrollera universum, utan att vi kan påverka vilken riktning vi själva tar och vilken roll vi får i det som händer.
Våra handlingar får konsekvenser, och även om vi inte kan kontrollera alla konsekvenser kan vi påverka vilka konsekvenser våra val sannolikt leder till.
Därför tycker jag att det är viktigt att ta ansvar för sina val. För mig skulle det kännas oansvarigt att avstå från det ansvaret med hänvisning till att mina handlingar ytterst är resultatet av tidigare orsaker eller programmerade.
Jag håller med om att vi i våra kroppar är begränsade men vi kan enligt mig styra vad vi väljer att göra under tiden vi är i dom. Denna förmåga måste dock tränas och utvecklas.