Citat:
Än värre. Kläder som täckte brottsoffren hämtades först ett år senare, enligt en polis.
Nordin får se bilder på plaggen och identifierar flera av dem som sådana som polisen tog i beslag.
För att försöka fastställa tidpunkten visar man honom fotografier från december 2005, där kläderna fortfarande ligger kvar.
Nordin säger då att det måste ha varit långt senare som de togs i beslag, eftersom han är helt säker på att avspärrningen inte längre fanns kvar.
Han minns sedan att Madsén var i Härnösand sommaren 2006, och säger att det måste ha varit då de besökte brottsplatsen och tog kläderna i beslag.
Nordin får se bilder på plaggen och identifierar flera av dem som sådana som polisen tog i beslag.
För att försöka fastställa tidpunkten visar man honom fotografier från december 2005, där kläderna fortfarande ligger kvar.
Nordin säger då att det måste ha varit långt senare som de togs i beslag, eftersom han är helt säker på att avspärrningen inte längre fanns kvar.
Han minns sedan att Madsén var i Härnösand sommaren 2006, och säger att det måste ha varit då de besökte brottsplatsen och tog kläderna i beslag.
HERREGUD! Inte konstigt att hela undersökningen havererade. Den enda undersökning de gjort av plaggen är optiskt och med specialljus. Varför har de inte 2013-2015 med den nyare tekniken återigen undersökt plaggen, och väskan som låg ovanpå Tors hand ???
Detta är snudd på en rättsskandal.
Och efter att nyligen återigen ha lyssnat på poddserien I brottets spår om Brattåsmorden (5 delar) om problemen mellan lokalpolisen/Härnösandspolisen som samarbetade bra ihop med Riksmord och där sen Länskriminalen /Sundsvallspolisen tog över…. och de ville dra ner på utredningen, alternativt var otroligt passiva. Det det blev pannkaka av fallet.
Sundvallspolisens Börje Öhman ger jag inte mycket för för.
Avsnitt 5 handlar om hur denna konflikt bidrog till att utredningen gick i stå,
https://poddtoppen.se/podcast/1012855314/i-brottets-spar/5-att-jaga-en-mordare-en-kriminalpodd-om-brattasmorden?q=+ratt%C3%A5smorden
(ps. Jag läser FUP ganska långsamt och noga, dvs skummar inte, med pauser mellan, och hoppar ibland tillbaka till stycken det hänvisas till i andra förhör, så jag är bara på sidan 830.)