2026-08-17, 19:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Än värre. Kläder som täckte brottsoffren hämtades först ett år senare, enligt en polis.

Nordin får se bilder på plaggen och identifierar flera av dem som sådana som polisen tog i beslag.

För att försöka fastställa tidpunkten visar man honom fotografier från december 2005, där kläderna fortfarande ligger kvar.

Nordin säger då att det måste ha varit långt senare som de togs i beslag, eftersom han är helt säker på att avspärrningen inte längre fanns kvar.

Han minns sedan att Madsén var i Härnösand sommaren 2006, och säger att det måste ha varit då de besökte brottsplatsen och tog kläderna i beslag.

HERREGUD! Inte konstigt att hela undersökningen havererade. Den enda undersökning de gjort av plaggen är optiskt och med specialljus. Varför har de inte 2013-2015 med den nyare tekniken återigen undersökt plaggen, och väskan som låg ovanpå Tors hand ???
Detta är snudd på en rättsskandal.

Och efter att nyligen återigen ha lyssnat på poddserien I brottets spår om Brattåsmorden (5 delar) om problemen mellan lokalpolisen/Härnösandspolisen som samarbetade bra ihop med Riksmord och där sen Länskriminalen /Sundsvallspolisen tog över…. och de ville dra ner på utredningen, alternativt var otroligt passiva. Det det blev pannkaka av fallet.

Sundvallspolisens Börje Öhman ger jag inte mycket för för.
Avsnitt 5 handlar om hur denna konflikt bidrog till att utredningen gick i stå,

https://poddtoppen.se/podcast/1012855314/i-brottets-spar/5-att-jaga-en-mordare-en-kriminalpodd-om-brattasmorden?q=+ratt%C3%A5smorden

(ps. Jag läser FUP ganska långsamt och noga, dvs skummar inte, med pauser mellan, och hoppar ibland tillbaka till stycken det hänvisas till i andra förhör, så jag är bara på sidan 830.)
Citera
2026-08-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Jag har tagit mig igenom en tredjedel av FUP och likt dig får jag känslan av att B.Ö är inblandad i morden. Men samtidigt påminner FUB om ett extremt invecklat Cluedo-mysterium där i stort sett alla inblandade skulle kunna vara potentiella mördare. Därutöver dyker det upp ett medium som påstår att det var två ryssar som utfört morden. Samma medium får kontakt med Tor under en seans -där Tor berättar om varför det låg en påse med kokta potatisar i sängen!? och att port-dörren till ladan stod öppen och slog i vinden under mordutredningen.

Att mediumet kände till detta med potatisen och portdörren är endera ett bevis på att hennes mediala gåvor är något utöver det vanliga eller så måste någon ha berättat om det för henne.
Att det fanns en påse med kokt potatis på sängen, och förklaringen till att det gjorde det både från B.Ö och mediumet, blir jag inte klok på. Varför göra sig ett sånt besvär med potatis liksom? Men det kan ju ha att göra med att Tor hade bestämda åsikter om mattider eller att Gerd planerade att göra pyttipanna till middag och därför behövde kalla potatisar… men det är svårt att föreställa sig att Gerd, som var mycket ordningssam, lade påsen med kokta potatisar på sängen istället för på köksbänken eller möjligtvis på någon hallmöbel.

Att det fanns ett undangömt paket med kondomer i närheten av vapenskåpet går inte att tolka på något annat sätt än att Tor hade nåt fuffens för sig… B.Ö försvarade Tor och hävdade att det var fullt naturligt att även äldre människor har sex och hon upprepade att det även fanns glidmedel i nattduksbordet. Att det fanns glidmedel i sängbordet visar på att det uppenbarligen försigkom någon form sexuell aktivitet i sovrummet… där en eller två personer deltog. Men de undangömda kondomerna är enligt mig tydliga tecken på att Tor använde dem utanför sovrummet…
Tors första fru vittnade även om att Tor var mycket ”konservativ” i sängkammaren…
Slutligen vittnade B.Ö om att det visade sig att hennes morbror, som umgåtts en del med Tor, hade ett intresse för barnporr…

Då det redan finns så många personer kring Tor som framstår som misstänksamma mördare i utredningen är det otroligt märkligt att det istället blir en helt okänd person som åker dit och har ihjäl dem.

Att B.Ö startade upp ett bageri i samma rum som Tor och Gerd hittades mördade är makabert - det hade sett bättre ut och framförallt känts fräschare om hon hade satsat på jordgubbs- eller potatisodling.

Har inte så mycket för angående medium..
Har för mig att sovrummet låg på andra våningen, så varför knata upp med en säck potatis dit och lägga den i sängen dessutom, tänkte jag när jag läste det i fup..

Har kommit upp till sidan 700 idag och sen somnade jag..
Så jag har inte läst något om kådisar ännu..
Ja, det påvisar B.Ö att morbror är pedofil vilket är makabert att uttrycka då det egentligen inte finns några bevis om detta i fup heller..
Hon verkar verkligen vara underlig, dessutom anklagar I.Ö för att inte vara T.Ö dotter..
Jag skulle mer tro att B.Ö inte är det med hennes underliga beteenden som dyker upp imellanåt i fup..

Det som är lite underligt är alla vittnen som sett en hel del bilar vid gården, så får för mig att det är något annat som pågick på gården...
Dessutom ligger gården relativt ödsligt..
Hade det varit inne i ett samhälle så hade det blivit span rätt snabbt vad som pågår...

Ska ge mig på fup en stund ikväll igen..
Återkommer om jag ser något underligt...
Citera
2026-08-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Blir det inte orimligt av försvaret att lansera en alternativ gärningsperson som är helt avförd från polisutredningen?

Hänt förr :-)
....man kan ju dessutom lyfta in ytterligare potentiella alternativa gärningsmän.
Citera
2026-08-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challenger1996
Har du fup tillgänglig?!

Ja den kom upp i helgen sent och jag laddade ner den direkt..
Är en stor fil..
Låg inte uppe så många timmar som jag förstår då flera sa dagen efter att länken fanns inte längre..
Citera
2026-08-17, 19:37
Medlem
BeppoYapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man kan ju skönja att försvaret kommer att försöka sälja in Barbro som alternativ gärningsman. Troligen kommer man koppla ihop henne med skospåret med storleken 38.
Detta är min känsla oxå.
Tror dom kan gå hårt mot Barbro och inte omöjligt att JJ kommer med ny info.
Men tänk om... usch så kuslig utveckling i fallet.

Tror du väskan avgör fallet annars eller det är fortfarande helt ovisst?
Citera
2026-08-17, 19:47
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppoYapp
Detta är min känsla oxå.
Tror dom kan gå hårt mot Barbro och inte omöjligt att JJ kommer med ny info.
Men tänk om... usch så kuslig utveckling i fallet.

Tror du väskan avgör fallet annars eller det är fortfarande helt ovisst?

Ja, om det visar sig att BÖ är den JJ skyddat hela tiden och han levt under något slags hot i 20 år och nu börjar "spill the beans".
Citera
2026-08-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ännu ett DNA-spår från JJ:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/folj-rattegangen-om-dubbelmordet-i-brattas

Fortfarande inte konklusivt, men motsäger den berättelse han lämnat skriftligt (FUP s.1288). Binder honom också till Gerds bankkort och det misslyckade uttaget. Kan bli svårt att snacka sig ur det här för JJ.

Edit: 3:a på den… 🙂

Äntligen kom det att det fanns mer dna, kom ihåg när jag sa att det bör finnas mer dna och det blev ramaskri att det inte finns något mer dna här i tråden...💥
Hade polisens tekniker finkammat ladugården och huset ordentligt så hade säkerligen hittat ännu mer bevis och dna ....
Enligt fup så släpptes avspärrningar i relativt tidigt skede till förhållande till vad som hade skett...

Är på sidan 700 så jag har mycket mer att läsa ser jag på flera inlägg här i tråden...

Ja, det där som kom upp idag på svt var nog droppen för J.J, kan undra om det kanske kommer ett erkännande snart...
Enligt svt så var J.J besvärad i sitt kroppsspråk i vissa situationer idag...
Citera
2026-08-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Äntligen kom det att det fanns mer dna, kom ihåg när jag sa att det bör finnas mer dna och det blev ramaskri att det inte finns något mer dna här i tråden...💥
Hade polisens tekniker finkammat ladugården och huset ordentligt så hade säkerligen hittat ännu mer bevis och dna ....
Enligt fup så släpptes avspärrningar i relativt tidigt skede till förhållande till vad som hade skett...

Är på sidan 700 så jag har mycket mer att läsa ser jag på flera inlägg här i tråden...

Ja, det där som kom upp idag på svt var nog droppen för J.J, kan undra om det kanske kommer ett erkännande snart...

Nu är väl det senaste fyndet alldeles nytt. Eftersom det kompletterar FUP:en.
Citera
2026-08-17, 19:53
Medlem
Harry_s avatar
varför ingen bild på GM i FUP ?
Citera
2026-08-17, 19:55
Medlem
Lite kaxigt ändå

Från FUP
"Beslaget är en extern hårddisk som innehåller bilder, filmer och dokument.
Det finns några PDF-filer i form av CV för Johan Jacobsson samt tre olika betyg. Även ett
utdrag från polisens belastningsregister för år 2018
finns som en PDF"
Citera
2026-08-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60

Men denna DNA-träffen hittades ju i helgen. När du förde diskussion om "att mer DNA finns" då var ju din tes att man hade fler DNA-träffar som man inte redovisat. Din tes var ju knappast att man skulle upptäcka nytt DNA dagarna före rättegångsstart!? Det är ungefär som att jag skulle säga att det finns elefanter som lever fritt i Sverige. Varvid alla skulle säga emot mig, och det några dagar senare skulle rymma en elefant från en cirkus, och jag då säger: "Jag sa ju att det fanns elefanter i Sverige!?"
Citera
2026-08-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Polisen har sagt att de tror att det här med bankomatkortet kan vara ett villospår utlagt av mördaren själv. Vad tror ni om det?

Kan mordet vara någon hämnd för en oförätt som hänt för många, många, år sedan?

Nej jag tror på vansinne alt nåt banalt i kombination med vansinne. Allt i hans person tyder på det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in