2026-08-17, 10:25
Medlem
Jag har tagit mig igenom en tredjedel av FUP och likt dig får jag känslan av att B.Ö är inblandad i morden. Men samtidigt påminner FUB om ett extremt invecklat Cluedo-mysterium där i stort sett alla inblandade skulle kunna vara potentiella mördare. Därutöver dyker det upp ett medium som påstår att det var två ryssar som utfört morden. Samma medium får kontakt med Tor under en seans -där Tor berättar om varför det låg en påse med kokta potatisar i sängen!? och att port-dörren till ladan stod öppen och slog i vinden under mordutredningen.

Att mediumet kände till detta med potatisen och portdörren är endera ett bevis på att hennes mediala gåvor är något utöver det vanliga eller så måste någon ha berättat om det för henne.
Att det fanns en påse med kokt potatis på sängen, och förklaringen till att det gjorde det både från B.Ö och mediumet, blir jag inte klok på. Varför göra sig ett sånt besvär med potatis liksom? Men det kan ju ha att göra med att Tor hade bestämda åsikter om mattider eller att Gerd planerade att göra pyttipanna till middag och därför behövde kalla potatisar… men det är svårt att föreställa sig att Gerd, som var mycket ordningssam, lade påsen med kokta potatisar på sängen istället för på köksbänken eller möjligtvis på någon hallmöbel.

Att det fanns ett undangömt paket med kondomer i närheten av vapenskåpet går inte att tolka på något annat sätt än att Tor hade nåt fuffens för sig… B.Ö försvarade Tor och hävdade att det var fullt naturligt att även äldre människor har sex och hon upprepade att det även fanns glidmedel i nattduksbordet. Att det fanns glidmedel i sängbordet visar på att det uppenbarligen försigkom någon form sexuell aktivitet i sovrummet… där en eller två personer deltog. Men de undangömda kondomerna är enligt mig tydliga tecken på att Tor använde dem utanför sovrummet…
Tors första fru vittnade även om att Tor var mycket ”konservativ” i sängkammaren…
Slutligen vittnade B.Ö om att det visade sig att hennes morbror, som umgåtts en del med Tor, hade ett intresse för barnporr…

Då det redan finns så många personer kring Tor som framstår som misstänksamma mördare i utredningen är det otroligt märkligt att det istället blir en helt okänd person som åker dit och har ihjäl dem.

Att B.Ö startade upp ett bageri i samma rum som Tor och Gerd hittades mördade är makabert - det hade sett bättre ut och framförallt känts fräschare om hon hade satsat på jordgubbs- eller potatisodling.

Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Får säga hur otroligt långt många har kommit i fup..
Jag är fortfarande i förhören på sidan 470..

Dock får jag lite J.M vibbar när det gäller B.Ö

Kolla gärna förhör med B.N på sidan 454 sista stycket.....
Vilket är verkligen bisarrt och makabert 🥵

Kolla även förhören med I.S på sidorna 465 och 466 ...
Vad tycker ni om dessa uttalanden i förhören 🤔

Dessutom i andra förhör innan framkommer det att B.Ö har dragit på sig en hel del skulder vilket gör att det blir mer underligt...
Citera
2026-08-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mysteriet är förstås varför någon tar (och försöker använda) Gerds bankomatkort men lämnar de betydligt mer attraktiva kontanterna i plånboken.

Kan röra sig om en rutinerad inbrottstjuv. Plånböcker följer med personer så man letar inte aktivt efter det. Man fokuserar på smycken osv.
Citera
2026-08-17, 10:30
Medlem
GAME OVER!?!

SVTs direktrapportering:

Åklagaren redogör för att man under nya undersökningar av handväskan som påträffades 140 meter från brottsplatsen kunnat hitta dna från den misstänkte. Man har även hittat dna från Gerd Viklund och en polis.
Senast redigerad av StockholmHolmes 2026-08-17 kl. 10:36.
Citera
2026-08-17, 10:31
Medlem
”Åklagaren redogör för att man under nya undersökningar av handväskan som påträffades 140 meter från brottsplatsen kunnat hitta dna från den misstänkte. Man har även hittat dna från Gerd Viklund och en polis.” / Ur SVT:s direktrapportering.
Citera
2026-08-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Det har ju bland annat funnits vittnesmål om att alla möjliga folk trampade runt överallt på brottsplatsen kort efter att det uppdagades. De har inte heller knappt sökt efter mordvapnet mer än att de fiskat med magnet i brunnen och de har misslyckats med att säkra många spår på brottsplatsen eller helt enkelt struntat i dem.

Ja, något skoavtryck har man behövt koppla till en polis i efterhand. Sen dokumentationen är under all kritik. Möjligen att det här fallet är från den tiden då det vara lite mera osäkert kring hur man fick hantera digitala bilder osv men ändå.
Citera
2026-08-17, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
GAME OVER!?!

SVTs direktrapportering:

Åklagaren redogör för att man under nya undersökningar av handväskan som påträffades 140 meter från brottsplatsen kunnat hitta dna från den misstänkte. Man har även hittat dna från Gerd Viklund och en polis.

Nu faller hans befintliga historia. Vi får väl se hur han anpassar den.
Citera
2026-08-17, 10:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Han skulle ju vid det här tillfället inte haft något jobb och hade sökt ekonomisk hjälp av socialen.Om jag fattat rätt.Kanske gick och väntade på eventuella pengar från socialen och var helt utblottad. I en sådan situation är ju pengar en stark drivkraft..Kanske hoppades på att bankomatkort skulle kunna ge honom några kronor.Kanske letade efter koden i någon av pärmarna men hittade inte den.Gjorde några chansning med påhittade koder, men det gick ju inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Kan röra sig om en rutinerad inbrottstjuv. Plånböcker följer med personer så man letar inte aktivt efter det. Man fokuserar på smycken osv.
Men huset är ju inte jättestort och GM har letat överallt. Plånboken är väl synlig och delvis uppdragen ur byxorna som ligger helt synliga på sängen.
(FUP s.836).
Jag funderar om GM tittat i plånboken och avstått 1000-sedlarna för att de kan dra till sig uppmärksamhet. Men bankkortet borde man plockat; man tog ju Gerds.
Citera
2026-08-17, 10:39
Medlem
Mycket intressant! Varför är inte det i fup? Oavsett så är bevisningen starkare än man trott.
Citat:
Ursprungligen postat av zittau
”Åklagaren redogör för att man under nya undersökningar av handväskan som påträffades 140 meter från brottsplatsen kunnat hitta dna från den misstänkte. Man har även hittat dna från Gerd Viklund och en polis.” / Ur SVT:s direktrapportering.
Citera
2026-08-17, 10:39
Medlem
Dags att erkänna nu JJ. Berätta hur det gick till så alla får lugn och ro. Hedra Gärds och Tors minne och stå för det du gjort.

Önskar att Advokaten kan ha lite jävla råg i ryggen och prata med sin klient om att det är det bästa för alla nu. För din familj JJ.

Citat:
Ursprungligen postat av Stereonucleosis
Nu faller hans befintliga historia. Vi får väl se hur han anpassar den.
Citera
2026-08-17, 10:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Om de 30 000 var till omkostnader, men Gerd betalade för resan till Ryssland som angavs, (även om Tor tex ersätter henne kontant. Så är det väl för mycket av ett sammanträffande att han har exakt 10 000 i plånboken. Inte 9 678. Dessutom tänker jag att Gerd bjöd honom på resan för att han fyllde jämnt. Inte bara att hon skötte själva betalningen.

Gerds bankomatkort kan ha hittats av någon annan som försökte ta ut pengar. Eller så är det ett villospår.
Nu hade han ju inte ”exakt 10 000 i plånboken” utan 10 277.50 i olika valörer så ”sammanträffandet” (med vad då?) existerar inte.
(FUP s.846)

Han råkar ha 10 st 1000 kr-sedlar i plånboken, och om man startar med 30 st så är det (nästan) lika sannolikt att ha kvar 9, 10, eller 11 vid ett senare tillfälle. Det är bara kulturell betingning och bas-10 som gör att vi dras till just det antalet.

Han hade flera månader på sig att göra av med ca 20 000 kr, inklusive resan till St Petersburg. Det kan ju heller inte uteslutas att han hade ett par 1000 i någon av alla de lådor som GM genomsökte.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-17 kl. 10:59.
Citera
2026-08-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac60
Får säga hur otroligt långt många har kommit i fup..
Jag är fortfarande i förhören på sidan 470..

Dock får jag lite J.M vibbar när det gäller B.Ö

Kolla gärna förhör med B.N på sidan 454 sista stycket.....
Vilket är verkligen bisarrt och makabert 🥵

Kolla även förhören med I.S på sidorna 465 och 466 ...
Vad tycker ni om dessa uttalanden i förhören 🤔

Dessutom i andra förhör innan framkommer det att B.Ö har dragit på sig en hel del skulder vilket gör att det blir mer underligt...
Har du fup tillgänglig?!
Citera
2026-08-17, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men huset är ju inte jättestort och GM har letat överallt. Plånboken är väl synlig och delvis uppdragen ur byxorna som ligger helt synliga på sängen.
(FUP s.836).
Jag funderar om GM tittat i plånboken och avstått 1000-sedlarna för att de kan dra till sig uppmärksamhet. Men bankkortet borde man plockat; man tog ju Gerds.

Jag tror GM missat plånboken. Verkar oklart om Gerds kort försvann i samband med morden. Men det fanns antagligen i så fall i handväskan. Så inte konstigt att det är borta.

Sen är jag inte säker på att GM har letat runt. Jag förstår inte riktigt logiken i att delvis stänga så många skåp och lådor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in