Citat:
Ursprungligen postat av
bo-jerry
Själv har jag ingen forskning som är modern att citera. Jag försöker bara förtydliga att lagen om att narkotika bör respekteras. Vi behöver inte ha kass behandling i samhället av missbrukare bara för att lagen säger att det är olagligt. Detta borde gå att kombinera och fortsatt hålla knark på andra sidan lagen. Brott och vård måste inte hänga ihop.
På den punkten tycker jag att kriminaliseringen kostar mer än vad den förebygger. De negativa effekterna går bland annat att läsa om i Folkhälsomyndighetens rapport "Den europeiska webbundersökningen om narkotika 2024" (9:e Februari 2026) som är baserad på Sveriges svar i den europeiska enkäten.
En officiell utredning på om kriminaliseringen har någon effektiv påverkan på bruket har efterfrågats av Folkhälsomyndigheten ett antal gånger, men blivit ignorerad av regeringen.
Däremot har Narkotikapolitiskt Center gjort en enkätundersökning där 20-29 åringar som inte brukat cannabis fått frågan om varför de avstår. 23% svarade "på grund av kriminaliseringen" medans 77% svarade "ingen lust" eller "andra hälsoskäl". I min mening vore det enklare att ge information om skadorna och riskerna till minoriteten än att försöka övertala majoriteten att det är olagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
bo-jerry
Jo men det blir dessamma som att släppa något väldigt onyttigt fritt.
En kriminalisering eller avkriminalisering är som att släppa det fritt. Cannabis har dessutom lägre risk för beroende än alkohol, och vuxna borde få bestämma själv om de vill bruka cannabis eller alkohol.
En legalisering innebär en legal kanal att införskaffa cannabis, med bland annat kvalitéskontroller, tydligare markeringar på halter och information om skador och risker vid bruk.