2026-08-16, 18:03
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skink-Killen
Jag inleder tråden med att säga att jag är otroligt obrydd om politik då det ändå bara känns som ett spel för galleriet. Hittils tycker jag inte livet har förändrats på något kännbart sätt det åren det slår över från ett rött kontra blått styre. Jag har därför alltid röstat lila (Pirat Partiet) då jag tycker att det känns bättre än att skita i att rösta.

Har vi några andra partier som vågar lyfta frågan om avkriminalisering?

Det är nog för att din haschhjärna inte orkar begripa hur samhället fungerar. Självklart gör det skillnad hur man röstar.
Citera
2026-08-16, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Inte helt omöjligt att jag va full
Du är exakt som såna pingstvänner som säger att "men kristendomen är inte en religion", fast i ditt fall är det "men alkohol är inte knark". Outhärdligt släkte som projicerar sitt eget missbruk på andra.
Citera
2026-08-16, 20:40
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoskavst-Torkel
Du är exakt som såna pingstvänner som säger att "men kristendomen är inte en religion", fast i ditt fall är det "men alkohol är inte knark". Outhärdligt släkte som projicerar sitt eget missbruk på andra.

Det är ju inte hela sanningen. Kriminaliseringen av narkotika har skett demokratiskt. En demokratisk lag bör väl följas? Eller gäller andra regler för knarkare?
Citera
2026-08-16, 20:43
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Gäller detta även kaffe?

Det är inte olagligt med kaffe. Men det är olagligt med gräs
Citera
2026-08-16, 20:44
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Jodå, den är införskaffad på 100% lagligt manèr från apoteket (det lovar jag) Om du nu anser att "knark är bajs" (jag tar för givet att du inkluderar cannabis?) är det samma sak med alkohol (fullt lagligt, men det mesta pekar ju på att det är mer dödligt än lite gräs)?

Eller finns det tillfällen då knark "inte är bajs"? Medicinskt tex?

Så länge det håller sig inom lagen tycker jag det är okej.
Citera
2026-08-16, 20:45
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Du är fan värre än alla du anklagar för att vara knarkare...
Nej! Jag gör inget olagligt för att jag dricker vin när någon fyller jämt.
Citera
2026-08-16, 21:01
Medlem
Citat:
Det är ju inte hela sanningen. Kriminaliseringen av narkotika har skett demokratiskt. En demokratisk lag bör väl följas? Eller gäller andra regler för knarkare?

Jo och ibland har man kanske använt emotionella (snarare än logiska) argument när man stiftat demokratiska lagar (tex förbud av cannabis)?

Men man kan väl arbeta för att ändra lagar också? Det är väl det vissa av oss här innerst inne vill (vi föredrar helst att ändra lagarna på demokratisk manér, än att enbart köra den illegala vägen)

Vem skadas om man odlar egen cannabis? Man utsätter bara sig själv för risker i princip

Citat:

Men det är beroendeframkallande, kan liknas vid en drog (kaffe alltså) Vad är skillnaden mellan kaffe & cannabis?

Citat:
Så länge det håller sig inom lagen tycker jag det är okej.

OK tackar

Citat:
Nej! Jag gör inget olagligt för att jag dricker vin när någon fyller jämt.

Men varför får du dricka vin medan andra inte får "röka på"? Det ena är ju faktiskt dödligare & farligare än det andra
Citera
2026-08-16, 21:01
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:

Kaffe har varit olagligt i Sverige ett flertal gånger, så frågan syftade på huruvida du hade tyckt att det skulle straffas eller ej, om det vore olagligt.
Citera
2026-08-16, 21:33
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Kriminaliseringen av narkotika har skett demokratiskt.

Det beror lite på hur man vrider och vänder på det.
Cannabis blev olagligt i Sverige på 1930-talet då vi fick påtryckningar från Nationernas Förbund.
Citera
2026-08-17, 06:22
Medlem
Citat:
Så lagar kan aldrig ändras och är huggna i sten?
Citera
2026-08-17, 06:22
Medlem
Citat:
Jag har lagligt gräs. Nu då?
Citera
2026-08-17, 08:16
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Jo och ibland har man kanske använt emotionella (snarare än logiska) argument när man stiftat demokratiska lagar (tex förbud av cannabis)?

Men man kan väl arbeta för att ändra lagar också? Det är väl det vissa av oss här innerst inne vill (vi föredrar helst att ändra lagarna på demokratisk manér, än att enbart köra den illegala vägen)

Vem skadas om man odlar egen cannabis? Man utsätter bara sig själv för risker i princip

Men det är beroendeframkallande, kan liknas vid en drog (kaffe alltså) Vad är skillnaden mellan kaffe & cannabis?

OK tackar

Men varför får du dricka vin medan andra inte får "röka på"? Det ena är ju faktiskt dödligare & farligare än det andra

Det genomgående temat är att kaffe och sprit är just lagligt. Om det är någon skillnad på hurvida det är är okej ur andra vinklar spelar mindre roll när man pratar om just lag och ordning.

Skulle lagen ändras måste ju jag även om det är motvilligt förhålla mig öppen för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in