2026-08-11, 15:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
2020.

Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Det finns möjligen ingen sammanfattning av vad som talar för respektive emot att de försvunna personerna var i livet efter försvinnandet?

Tyvärr finns det ingen sådan direkt sammanfattning.

Jag vet att tråden är gigantisk men det som du efterfrågar finns i denna. Du skulle dock kunna börja med att läsa f. o. m. sidan 506 och framåt under ett antal månader från vårvintern 2020.
Citera
2026-08-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag vet att tråden är gigantisk men det som du efterfrågar finns i denna. Du skulle dock kunna börja med att läsa f. o. m. sidan 506 och framåt under ett antal månader från vårvintern 2020.

Stort tack! Jag följde denna tråd i flera år, men sen glömde jag bort den
Citera
2026-08-11, 16:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Det är aldrig bra att hänvisa till sidor då olika användare har olika inställningar för sidvisningar.

För mig t.ex. har den här tråden 191 sidor. Då säger "sidan 506" ingenting.
Citera
2026-08-11, 18:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
2020-02-06.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är aldrig bra att hänvisa till sidor då olika användare har olika inställningar för sidvisningar.

För mig t.ex. har den här tråden 191 sidor. Då säger "sidan 506" ingenting.

Okej.

Börja då att läsa f. o. m. det här inlägget till att börja med.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg (1965-07-29)
Citera
2026-08-16, 14:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Det finns möjligen ingen sammanfattning av vad som talar för respektive emot att de försvunna personerna var i livet efter försvinnandet?

De två främsta ”bevisen” på att KÅ skulle varit vid liv är dessa:

1. En ung kvinna som var barndomskamrat med KÅ säger sig ha sett honom på Liseberg hösten 1965. Han ska ha stannat ca25 m framför kvinnan, vänt och gått åt ett annat håll.

2. En kvinna i Linköping, som också kände honom, ska ha mött honom ute på stan och sagt till honom att hans familj söker efter honom. Han ska då ha sagt att han ska ta kontakt med dem.

Dessa möten tar Skaraborg som bevis för att KÅ levde men höll sig undan.

Det är möjligt att dessa två kvinnor hade rätt. Men det är lika troligt att de hade fel.
Det kan handla om en sorts självsuggestion.
Kvinnorna kan under en tid gått och funderat på vad som hände med KÅ. Och när de ser någon som liknar KÅ, då går hjärnan igång.
Välkänt inom psykologin.

Kvinnan på Liseberg ser någon som liknar KÅ och så intalat hon sig att det måste vara han.
Skaraborg menar att KÅ inte ville bli igenkänd och därför vände han på klacken. Det låter ju snyggt, men vilken person som helst kan ju när som helst ha en anledning att vända och gå åt ett annat håll.

Kvinnan i Linköping ska ha mött KÅ på stan inlett ett samtal. Mannen ska ha velat avsluta samtalet snabbt. Förklaringen kan vara så enkel som att kvinnan tog fel, mannen som hon stoppade kan ha haft bråttom och bara svarade något för att göra kvinnan nöjd och sedan komma därifrån så fort som möjligt.

Skaraborg har utan tvekan lagt ner mycket tid på detta fall, men vi är inte ett dugg närmare en lösning i dag än vad var när tråden startade.

Tråden kommer fel redan från början i och med att Skaraborg skriver att de åkte iväg i Volvon. Vi vet inte ens att de gjorde det. Det finns inga vittnesuppgifter på det.
Senast redigerad av RFT 2026-08-16 kl. 14:16.
Citera
2026-08-17, 02:41
Medlem
Huruvida vi är 100% säkra på att de åkte iväg med bilen eller ej är väl ingen jättestor sak, vi vet ju att både killarna och bilen är försvunna.

Den enklaste förklarningen är att allt ligger på botten. I havet, nere i dyn i någon sjö eller en å.

Visst skulle bilen kunna ha styckats upp och försvunnit på så vis, men det blir ju onödigt spekulativt.
Citera
2026-08-17, 08:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strutfena
Huruvida vi är 100% säkra på att de åkte iväg med bilen eller ej är väl ingen jättestor sak, vi vet ju att både killarna och bilen är försvunna.

Den enklaste förklarningen är att allt ligger på botten. I havet, nere i dyn i någon sjö eller en å.

Visst skulle bilen kunna ha styckats upp och försvunnit på så vis, men det blir ju onödigt spekulativt.

Det enklaste är det som troligtvis hänt att grabbarna stuckit åt olika håll efter dom dumpat kärran.

"Dumpat i vattendrag" i Göteborgs området.För några år sen var jag o en på semester i Göteborg lyckades avkoda det till att den puttats i vattnet nånstans längs Götaälv.

Massa öde industrikajer från Angeredsbron nedströms
Citera
2026-08-17, 13:34
Medlem
RFTs avatar
Citat:

.

Men det är det ju.
Om de försvann frivilligt eller under hot och press, varför anstränga sig att dumpa bilen någonstans. Varför inte bara låta bilen stå?

För att få folk att gissa att det hänt en olycka och att de drunknat?
Jag tvivlar.

Och hur har de tagit sig ifrån den plats där den dumpades?

De sålde bilen innan de schappade? Varför?
Och varför dök den inte upp t ex hos någon verkstad. Den plockades ner, ja men kom killarna överens med köparen om att den skulle plockas ner? Varför?

Om de var tvungna att snabbt gå under jorden, så kan man ju tänka sig att de åkte iväg med bilen och att den dumpades någon helt annanstans i landet. Och från den platsen delade de på sig och var och en skötte sig själv. Troligt? Ja, kanske.
Citera
2026-08-17, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
.

Men det är det ju.
Om de försvann frivilligt eller under hot och press, varför anstränga sig att dumpa bilen någonstans. Varför inte bara låta bilen stå?

För att få folk att gissa att det hänt en olycka och att de drunknat?
Jag tvivlar.

Och hur har de tagit sig ifrån den plats där den dumpades?

De sålde bilen innan de schappade? Varför?
Och varför dök den inte upp t ex hos någon verkstad. Den plockades ner, ja men kom killarna överens med köparen om att den skulle plockas ner? Varför?

Om de var tvungna att snabbt gå under jorden, så kan man ju tänka sig att de åkte iväg med bilen och att den dumpades någon helt annanstans i landet. Och från den platsen delade de på sig och var och en skötte sig själv. Troligt? Ja, kanske.

Jag menar ju precis att det var det, en olycka. Att de kört bilen i vatten av misstag någonstans och förolyckats.

Allt annat hade ju lämnat spår, dessutom hade flera av personerna garanterar hört av sig.

Att Johansson eller någon annan(dra) skulle ha dödat de andra och dumpat bilen blir alltid mer komplicerat än en olycka.

Det vi vet är ju att killarna och bilen är puts väck efter dagen i fråga.

Har läst igenom tråden ett antal gånger under årens gång och aldrig hittat vidare bevis för teorier som förts fram utöver: ”Anonym person X sa Y och Z sa X”.
Citera
2026-08-17, 15:03
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Jag menar ju precis att det var det, en olycka. Att de kört bilen i vatten av misstag någonstans och förolyckats.

Allt annat hade ju lämnat spår, dessutom hade flera av personerna garanterar hört av sig.

Att Johansson eller någon annan(dra) skulle ha dödat de andra och dumpat bilen blir alltid mer komplicerat än en olycka.

Det vi vet är ju att killarna och bilen är puts väck efter dagen i fråga.

Har läst igenom tråden ett antal gånger under årens gång och aldrig hittat vidare bevis för teorier som förts fram utöver: ”Anonym person X sa Y och Z sa X”.

Du har absolut en poäng.

Möjligen om bilen såldes samma dag som de försvann och den plockades i småbitar ganska omgående.

Skaraborg har ju bestämt sig för att killarna gick under jorden för att komma undan att bli dödade. Men vart bilen då tagit vägen, det har han inte förklarat.

Troligare är väl att killarna och bilen försvann samtidigt. Men hur?

Det finns ju tydligen verifierade uppgifter om att de sagt att de skulle till havsbadet i Åsa.
Kjell-Åkes syster har tydligen sagt det och samtidigt sagt att hon tvivlar eftersom killarna inte var bad- och campingintresserade.
Nej, de kanske inte var campingintresserade, men intresserade av tjejer var de med säkerhet.
Kan de ha åkt till havsbadet i hopp om att vädret skulle bli bättre nästa dag?

Jag håller med dig i detta: ”Anonym person X sa Y och Z sa X”.
Det är inte någon bevisföring som håller måttet, hur gärna än flera i tråden vill tro det.
Citera
2026-08-17, 15:08
Medlem
Citat:
Du har absolut en poäng.

Möjligen om bilen såldes samma dag som de försvann och den plockades i småbitar ganska omgående.

Skaraborg har ju bestämt sig för att killarna gick under jorden för att komma undan att bli dödade. Men vart bilen då tagit vägen, det har han inte förklarat.

Det finns ju tydligen verifierade uppgifter om att de sagt att de skulle till havsbadet i Åsa.
Kjell-Åkes syster har tydligen sagt det och samtidigt sagt att hon tvivlar eftersom killarna inte var bad- och campingintresserade.
Nej, de kanske inte var campingintresserade, men intresserade av tjejer var de med säkerhet.

Det är inte någon bevisföring som håller måttet, hur gärna än flera i tråden vill tro det.

Vem vet vart de åkte egentligen, Åsa kanske var en plan eller bara något som sas. Det var unga grabbar med en bil (troligtvis), dessutom vart de inte helt laglydiga. Kanske åkte de någon helt annanstans med helt andra planer? Norr? Borås?

Vem vet. Bilen kan absolut ligga i någon sjö, efter alla år som gått har den sjunkit ner i dyn som det finns gott om i västergötland.
Citera
2026-08-17, 15:14
Medlem
448s avatar
Citat:
Du har absolut en poäng.

Vi proffs har tittat i tråden när amatörforskare spånat 🤣

En menade att bilen ligger i torpasjön där E6an går utan o tänka att den inte fanns då....

Andra spånade att den låg i långgrunda sjöar som det inte ens går dränka en eka varav en är populär bad och dyksjö....

Kustremsan och avåkningställen till Åsa är väldigt grunda där man har bilväg.

Sammantaget med dessa uppgifter att dom var tvungen o sjappa gör att Skaraborg har rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in