2026-08-04, 06:37
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ölstugan Japan var ett ställe som Gay måste ha besökt en del.

Citat:
Ursprungligen postat av Eval8a
Det här är rätt grova spekulationer.

Det är mycket grova spekulationer helt utan grund.

”måste ha besök en del”
Det vet vi inget om överhuvudtaget.

Det finns fler exempel i denna tråd där ”måste ha” blir till sanning.
T ex att det skulle vara ett bevis på
KÅ’s överlevnad att två av varandra oberoende källor tror sig ha sett honom.
Citera
2026-08-04, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är mycket grova spekulationer helt utan grund.

”måste ha besök en del”
Det vet vi inget om överhuvudtaget.

Det finns fler exempel i denna tråd där ”måste ha” blir till sanning.
T ex att det skulle vara ett bevis på
KÅ’s överlevnad att två av varandra oberoende källor tror sig ha sett honom.

Du uppfattade min poäng. Jag har noterat detta förfarande från aktuell avsändare, inte bara i denna, utan i diverse trådar.
Min uppfattning efter lite läsande är att man har ett stort behov av att verka viktig och i centrum, sittandes på 'kunskaper', som egentligen mest är just "grova spekulationer".
Jag förvånas över att så få noterat detta och väljer att ifrågasätta. Personen tycks leva en stor del av sitt liv på flashback men jag tror att pga god förmåga att uttrycka sig i text, glömmer gemene man att granska vad man faktiskt säger.
Citera
2026-08-04, 18:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Du uppfattade min poäng. Jag har noterat detta förfarande från aktuell avsändare, inte bara i denna, utan i diverse trådar.
Min uppfattning efter lite läsande är att man har ett stort behov av att verka viktig och i centrum, sittandes på 'kunskaper', som egentligen mest är just "grova spekulationer".
Jag förvånas över att så få noterat detta och väljer att ifrågasätta. Personen tycks leva en stor del av sitt liv på flashback men jag tror att pga god förmåga att uttrycka sig i text, glömmer gemene man att granska vad man faktiskt säger.

Vi som har hängt med ett tag och faktagranskat vet att det finns substans bakom det som skrivs. Det påpekas också ofta när saker inte går att bevisa.

Att en del tycker att vissa uttalanden blivit trådsanningar vittnar bara om att de inte har hela bilden och att det bara är för dem själva som de ser trådsanningar.
Citera
2026-08-04, 19:28
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vi som har hängt med ett tag och faktagranskat vet att det finns substans bakom det som skrivs. Det påpekas också ofta när saker inte går att bevisa.

Att en del tycker att vissa uttalanden blivit trådsanningar vittnar bara om att de inte har hela bilden och att det bara är för dem själva som de ser trådsanningar.

Vi vet inte ens om de åkte iväg i Volvon.
Ingen har sett dem göra det.
Tråden kommer fel redan från början.

Men berätta gärna för mig som har hängt här ett tag vad som är faktagranskat och finns substans i.
Citera
2026-08-04, 19:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tack.

Citat:
god förmåga att uttrycka sig i text

Stort tack EvaI8a för dessa ord.

Ditt beröm värmer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-08-04 kl. 19:48.
Citera
2026-08-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vi vet inte ens om de åkte iväg i Volvon.
Ingen har sett dem göra det.
Tråden kommer fel redan från början.

Men berätta gärna för mig som har hängt här ett tag vad som är faktagranskat och finns substans i.

Visst kan man ifrågasätta någon detalj här och där, men det är väl solklart att väldigt mycket i denna tråden har substans. Är så mycket att det ju inte går att lista allt.

Diverse smått romantiserande skildringar av Göteborg på 60-talet lite utanför själva ämnet är förresten en krydda som tillför mycket, tycker jag.

Känns bara märkligt när flera plötsligt fastnar i falsett runt en egentligen helt oviktig detalj om en gammal bild, där bilden är just en sådan här krydda. Se helheten istället. Denna tråden är fantastiskt bra på många sätt.

Och att diskutera hur de avled första dygnet är ju ganska meningslöst, så att diskutera teorier på hur de istället överlevt under x antal år är ju mer intressant. (jag bedömer det väl 50/50, ungefär)-
Senast redigerad av Burkgurka 2026-08-04 kl. 22:33.
Citera
2026-08-04, 22:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Det gör det ja.

Som t. ex. här i inlägget 7613.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg (1965-07-29)
Citera
2026-08-05, 13:16
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Visst kan man ifrågasätta någon detalj här och där, men det är väl solklart att väldigt mycket i denna tråden har substans. Är så mycket att det ju inte går att lista allt.

Diverse smått romantiserande skildringar av Göteborg på 60-talet lite utanför själva ämnet är förresten en krydda som tillför mycket, tycker jag.

Känns bara märkligt när flera plötsligt fastnar i falsett runt en egentligen helt oviktig detalj om en gammal bild, där bilden är just en sådan här krydda. Se helheten istället. Denna tråden är fantastiskt bra på många sätt.

Och att diskutera hur de avled första dygnet är ju ganska meningslöst, så att diskutera teorier på hur de istället överlevt under x antal år är ju mer intressant. (jag bedömer det väl 50/50, ungefär)-

Gör då en lista på saker och förhållanden som har substans.
Citera
2026-08-07, 08:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Falsettkören" i arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Hade den inte haft det så hade fallet inte blivit så uppmärksammat som det har blivit.

Internationellt sett är detta det mest uppmärksammade äldre svenska fall gällande olösta försvinnanden. Kanske undantaget Viola Widegren 1948. Jag tycker det är bra att även människor som själva inte var med på den tiden kan få en inblick i hur Sverige såg ut under 1960-talet. I detta specifika fall då Göteborg.

Ja det är märkligt. Fotot har tidigare tagits upp i tråden utan att "Falsettkören" gick igång.
Citera
2026-08-09, 03:12
Medlem
MollyMaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hade den inte haft det så hade fallet inte blivit så uppmärksammat som det har blivit.

Internationellt sett är detta det mest uppmärksammade äldre svenska fall gällande olösta försvinnanden. Kanske undantaget Viola Widegren 1948. Jag tycker det är bra att även människor som själva inte var med på den tiden kan få en inblick i hur Sverige såg ut under 1960-talet. I detta specifika fall då Göteborg.

Ja det är märkligt. Fotot har tidigare tagits upp i tråden utan att "Falsettkören" gick igång.

Just detta tycker jag är en stor del av charmen och behållningen i den här tråden. Som född och uppvuxen i Göteborgs-området, men för sent för att ha upplevt just detta, så har den givit så mycket kunskap om och känsla för staden under tiden jag följt tråden genom åren. Skaraborg2 du har ju gjort ett hästjobb för att ta fram så mycket fakta och spekulationer som bara möjligt och jag gillar inte alls när du får skit eller ifrågasätts med tanke på det. Från mig får du bara tacksamhet! Så självklart har jag inget eget att bidra med men ville ändå säga detta.
Citera
2026-08-10, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett positivt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av MollyMae
Just detta tycker jag är en stor del av charmen och behållningen i den här tråden. Som född och uppvuxen i Göteborgs-området, men för sent för att ha upplevt just detta, så har den givit så mycket kunskap om och känsla för staden under tiden jag följt tråden genom åren. Skaraborg2 du har ju gjort ett hästjobb för att ta fram så mycket fakta och spekulationer som bara möjligt och jag gillar inte alls när du får skit eller ifrågasätts med tanke på det. Från mig får du bara tacksamhet! Så självklart har jag inget eget att bidra med men ville ändå säga detta.

Stort tack för ditt positiva inlägg och beröm MollyMae.

Många som idag läser tråden var inte själva födda då eller var för små för att minnas. Viktigt att alla förstår hur det såg ut i Göteborg och hur det var under denna tid då dessa tre levde och verkade i sin hemstad.

Nu är det inte bara jag som har tagit fram mycket fakta och spekulationer. Andra intresserade och duktiga skribenter har också bidragit mycket under alla åren. Du har bidragit till denna tråd med ditt inlägg.
Citera
2026-08-11, 12:43
Medlem
Det finns möjligen ingen sammanfattning av vad som talar för respektive emot att de försvunna personerna var i livet efter försvinnandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in