2026-08-17, 14:23
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Den där jävla vägen.
Kört där en hel del sista halvåret.
Att inte fler olyckor skett och sker är väl mest tur känns det som.
Givetvis har man sig själv att skylla om man bryter mot trafikregler, för de som gör det, och om det är är gjort här.
Men det är lätt att oskyldiga drabbas.
Upplever att alldeles för många är stressade i detta område med låga farter och mycket trafik. Vilket också gäller yrkestrafiken.

Men hur hamnar man i mötande körfält ?
Citera
2026-08-17, 14:26
Medlem
Snusaren94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Dåligt planerad omkörning, trots förbud mot omkörning...
Sen kan det vara bristande uppmärksamhet, omgivningen som tagit uppmärksamhet, t.ex. småbarn, punktering, finns ju massa poteniella förklaringar.
Citera
2026-08-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Någon som har koll på vilket märke och modell det var på den inblandade personbilen? Att veta detta skulle underlätta förståelsen för om det var lastbilen eller personbilen som var vållande till olyckan.

Enligt min erfarenhet från trafiken är att det främst är Audi och BMW (i den ordningen) och då ofta kombimodell, som står för den mer vårdslösa och trafikfarliga körstilen (alltså att dessa är överrepresenterade och sticker ut vad gäller detta).

Numera tror jag nog Tesla är vanligast bland buskörare.
Citera
2026-08-17, 14:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Man somnar. Enkel förklaring. Men vanlig..
Citera
2026-08-17, 14:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Den där jävla vägen.
Kört där en hel del sista halvåret.
Att inte fler olyckor skett och sker är väl mest tur känns det som.
Givetvis har man sig själv att skylla om man bryter mot trafikregler, för de som gör det, och om det är är gjort här.
Men det är lätt att oskyldiga drabbas.
Upplever att alldeles för många är stressade i detta område med låga farter och mycket trafik. Vilket också gäller yrkestrafiken.

Ser ju fan livsfarligt ut om man bara kollar på bilden. En jävla sväng som ser galen ut. Om man betänker att det finns inget mitträcke.

Kan ju tänka mig det nu stämmer att föraren av personbilen kom över på fel sida, att bländning sol som står lågt kan ha spelat in. Samtidigt som det är ju inte det lättaste med koncentration när det är småbarn i bilen...
Citera
2026-08-17, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Man somnar. Enkel förklaring. Men vanlig..
Troligare är väl att föraren glömde bort att halva vägen är avstängd och mötande trafik kommer på "din" sida av vägen och inte på andra sidan av mitträcket. På bilderna ser det visserligen ut att vara gul heldragen linje men det borde ta mig sjutton ligga någon form av barriär mellan filerna vid den här typen av vägarbeten.
Citera
2026-08-17, 14:45
Medlem
DraconianTimess avatar
Inte första gången jag ser föräldrar köra som blådårar med sina kids.
Vi utgår från att det här var en olycka. Men man kanske kan lämna dörren lite på glänt för utökat självmord. Det går ju trots allt inte att utesluta helt.
För några år sedan i Skåne var det en SAAB cabbe som fronta en av Skånetrafikens regionalbussar med dödlig utgång. Mycket grubblande om sikt, och allt möjligt tills man började gräva i familjens situation där slutligen den riktiga anledningen framgick.
Citera
2026-08-17, 14:46
Medlem
Den aktuella vägen är rörig och vem som helst borde förstå att just på detta ombyggnadsavsnitt köra laglig hastighet och att inte korsa den heldragna (gula) linjen….

Lider med de drabbade oavsett…
Citera
2026-08-17, 14:48
Medlem
På bilden ser det ut som det är asfalteringsarbete på ena sidan vajerstängslet, det ser ut som att lastbilen kört imot vajern i försöket att väja för personbilen när dom kört på samma sida!
Citera
2026-08-17, 14:50
Medlem
DennisOlofs avatar
Jag har uppfattat det som att denna olycka skedde i ett vägarbetsområde, utifrån det folk skriver om i tråden.

Att köra i vägarbetsområde brukar vara förenat med hög risk och fara, oftast saknas barriärer, olika typer av skydd samt vägen där man kör kan vara krokig, plötsliga mycket skarpa svängar osv. Hastigheten brukar vara begränsad med skyltar men det är inte alla som följer reglerna. Om man frontalkrockar med en lastbil så räcker det antagligen med 50km/h för att risken ska vara mycket hög att man skadas eller omkommer.

Jag är inte förvånad att olyckor sker, kör man för fort, slarvar eller struntar i skyltar etc då händer saker. De flesta som kör fordon (inklusive mig själv) kör på autopilot när man kör samma väg ofta. Tyvärr kan man inte göra så med vägarbeten för där ändras saker hela tiden och man måste vara extra uppmärksam. Det är faktiskt jobbigt köra genom vägarbeten för att man måste ha super koll på vad som händer hela tiden.

Tråkigt att det slutade så illa. Hoppas barnet som vårdas på sjukhus klarar sig och att det finns släktingar eller liknande som kan hjälpa till.
Citera
2026-08-17, 14:50
Medlem
Jag kör regelbundet den sträckan.

Det är kilometrar med gul linje då två körfält byggs om.

Är det lite trafik förekommer idiotiska omkörningar trots att det är 100% omkörningsförbud.

Ganska tydligt skyltat om omkörningsförbud.

Teorin om att personbilen bilen kört om den gröna lastbilen känns logisk.

Också bara den som står kvar då polisen fått bort nästan alla andra fordon från köerna. Garanterat ett viktigt vittne till krocken.
Citera
2026-08-17, 14:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man kan verkligen undra hur en vuxen människa kan misslyckas så radikalt med den oerhört enkla uppgifter att framföra en bil på en rak väg utan att lyckas ha ihjäl både sig själv och nästan hela sin familj...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in