2026-08-17, 13:38
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Från sökning på nätet:

"Återvinningsnivåer och statistik

Total plast:
Ungefär 8 procent av allt svenskt plastavfall materialåtervinns.

Förbränning:
Cirka 74 procent av allt plastavfall går till energiutvinning eller industriellt bränsle.

Hushållsförpackningar:
Cirka 23,7 procent av de anslutna hushållsplastförpackningarna materialåtervanns under mätningar för 2023."

Har du källan? Blev nyfiken, är det på allt material som källsorteras eller någon slags beräkning överlag? Dvs inklusive hushållssopor.
Citera
2026-08-17, 13:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Har du källan? Blev nyfiken, är det på allt material som källsorteras eller någon slags beräkning överlag? Dvs inklusive hushållssopor.
Det är AI som sammanställt och angett denna källan, Naturvårdsverket

Detta var sökningen jag skickade in
"hur stor andel av insamlade plastförpackningar återvinns"

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/om-plast/plastfloden-i-sverige/
Citera
2026-08-17, 13:52
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Det är AI som sammanställt och angett denna källan, Naturvårdsverket

Detta var sökningen jag skickade in
"hur stor andel av insamlade plastförpackningar återvinns"

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/om-plast/plastfloden-i-sverige/

Tack för länken.

Stod faktiskt en del intressant.

Läste lite slarvigt men här var plockade ut lite snabbt ur texten:

- Öka graden av cirkulär återvinning (återanvända)
- Tekniken för återvinning behöver utvecklas
- Bättre källsortering för att skilja de olika plastsorterna
- Minska andelen plast som man bränner upp
- Minska användandet av plast

Som lekman så tycker jag ändå att det låter genomförbart.
Citera
2026-08-17, 13:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Tack för länken.

Stod faktiskt en del intressant.

Läste lite slarvigt men här var plockade ut lite snabbt ur texten:

- Öka graden av cirkulär återvinning (återanvända)
- Tekniken för återvinning behöver utvecklas
- Bättre källsortering för att skilja de olika plastsorterna
- Minska andelen plast som man bränner upp
- Minska användandet av plast

Som lekman så tycker jag ändå att det låter genomförbart.
Japp, är nog rätt väg.
EU har ett förslag om att öka andelen pantflaskor av glas.

"Burkar och pet-flaskor är bra för klimat och miljö. Men EU har bestämt att glasflaskorna ska göra comeback. Det är totalt pantat."

https://www.expressen.se/ledare/eus-nya-regler-ar-helt-pantade/
Citera
2026-08-17, 14:01
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Japp, är nog rätt väg.
EU har ett förslag om att öka andelen pantflaskor av glas.

"Burkar och pet-flaskor är bra för klimat och miljö. Men EU har bestämt att glasflaskorna ska göra comeback. Det är totalt pantat."

https://www.expressen.se/ledare/eus-nya-regler-ar-helt-pantade/

Får se hur det skulle falla ut i praktiken, precis som framgår av artikeln så kan transport bli ett problem som man behöver kolla på.

Jag brukar ofta lägga pasta, ris, havregryn och annat i glasburkar när jag kommit hem. Jag skulle nog kunna tänka mig att göra liknande, känns på något sätt wholesome att hämta sina grejer som på den gamla goda tiden. Sen fattar jag att det kanske krävs lite mer planering, men å andra sidan har jag ledsnat på all den tid jag spenderar framför TV:n.
Citera
2026-08-17, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är även känt sedan 1950-talet att fet mat gör dig tjock. oops det var visst totalt fel.

Så du tror att plast är bra för dig? 🤦‍♂️
Citera
2026-08-17, 14:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Får se hur det skulle falla ut i praktiken, precis som framgår av artikeln så kan transport bli ett problem som man behöver kolla på.

Jag brukar ofta lägga pasta, ris, havregryn och annat i glasburkar när jag kommit hem. Jag skulle nog kunna tänka mig att göra liknande, känns på något sätt wholesome att hämta sina grejer som på den gamla goda tiden. Sen fattar jag att det kanske krävs lite mer planering, men å andra sidan har jag ledsnat på all den tid jag spenderar framför TV:n.
Om det ska bli pantflaskor av glas återstår en fundering på om flaskorna ska sorteras och skickas till olika bryggerier / tillverkare av drycker eller om alla ska tvingas ha en och samma form.
Tänker på som det var förr med Coca Cola flaskor i egna backar och form på glaset.
Citera
2026-08-17, 14:12
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Så du tror att plast är bra för dig? 🤦‍♂️
Plast är bra för att förvara mat, så att den håller sig färsk längre, så att man inte blir sjuk när man äter den eller inte behöver slänga mat. Så plast ger oss ett hälsosammare liv och sliter mindre på miljön än t.ex pappersförpackningar.

Plast är en av världens bästa uppfinningar. Du sitter precis och läser detta inlägg omgiven av plast.

OOps där blev jag förgiftad av mitt tangentbord i plast. Jag som använt ett i 45 år.
Citera
2026-08-17, 14:17
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Om det ska bli pantflaskor av glas återstår en fundering på om flaskorna ska sorteras och skickas till olika bryggerier / tillverkare av drycker eller om alla ska tvingas ha en och samma form.
Tänker på som det var förr med Coca Cola flaskor i egna backar och form på glaset.

Misstänker att det kanske kommer någon EU-förordning eller direktiv likt USB-C-grejen häromåret. Blir ju en omställning men känns nödvändigt i detta fall, kanske att man har 3 eller 4 olika storlekar.
Citera
2026-08-17, 18:12
Medlem
Sextiopluss avatar
Större affärer skall erbjuda möjlighet att fylla egna behållare med t.ex. tvättmedel. Kommer att bli ett jäkla slabb. Golven blir fulla av tvättmedel om man inte tvingas köpa en speciell dispenser som matas in i en superdyr maskin.

Intressant att se var det slutar.
Citera
2026-08-17, 19:26
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Alltså lämna bara EU. Jag bojkottar redan butikerna som har bytt ut plastpåsarna till frukt och grönt mot värdelösa papperspåsar. Tar de ockerpriser för en plastpåse så måste man kunna ersätta den med en gratis liten plastpåse från fruktavdelningen.

Är det här ett aprilskämt?
Vadfan snackar du om? Köp ett gäng tomater och förvara sedan hälften i plastpåse och andra hälften i papperspåse så får du se skillnaden.

EU är överbetalda cpbarn som lägger sig i för mycket, men papperspåsar till frukt är bra mycket bättre än plast.
Citera
2026-08-17, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag är så gammal, att jag minns att Systembolaget hade pant på alla sina flaskor!
Jag är också så gammal. Det var dock inte alla flaskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in