2026-08-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?
Ta med egna burkar och fyll på i butiken

När du handlar i större butiker kommer du att se fler påfyllningsstationer för både livsmedel och andra produkter. Butikerna ska avsätta 10 % av försäljningsytan till detta, vilket gör det enklare för dig att fylla på exempelvis tvättmedel, pasta eller snacks i egna behållare istället för att köpa förpackade produkter.

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan
Jo det låter ju fräscht. Det finns en anledning till att jag alltid köper nötter i påse och aldrig plockar från naturgodiset. Påsen har en skyddande atmosfär, så nötterna är inte härskna. Det är däremot nötterna som ligger exponerade för luftens syre.
Citera
2026-08-13, 14:24
Medlem
Paketerar redan mycket i egna behållare för att ohyra inte ska kunna krypa ner i maten. Men att ta med dessa till affären känns krångligt.

Sen ska man väl stå och vänta på att någon i personalen ska mäta och väga varorna.

Hur blir det sen med innehållsförteckningar och bäst före datum kan man undra?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-08-13 kl. 14:34.
Citera
2026-08-13, 14:24
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Många bra förslag!

Jag tror mycket på att vi borde skapa nya marknader och gynna verksamheter där man återanvänder material och där det finns en god lönsamhet i att reparera saker. Det finns så mycket gamla grejer som håller så mycket längre än den plastskit som tillverkas idag. Även nya grejer borde utformas så att det lönar sig att reparera dem istället för att slänga dem och köpa nytt.

Många tror att marknaden skulle gå under om vi började reparera mer. Jag tror snarare att det är precis tvärtom. När vi ändrar riktning skapar vi nya marknader. Det behövs företag som reparerar, renoverar och återtillverkar. Det behövs reservdelar, nya tjänster och nya lösningar.

Vi har redan sett det med sopsortering och återvinning. När vi började ställa krav på att material skulle sorteras och återvinnas skapades en helt ny bransch med företag och arbetstillfällen. Det som tidigare sågs som avfall är nu riktig lönsam verksamhet.

Nu kommer EU med nya krav som driver utvecklingen åt samma håll när det gäller reparation, återbruk och produkters livslängd. Det kommer självklart att kräva förändringar, men det kommer också att skapa nya möjligheter och nya marknader.

Det är därför jag tror att man ska se den här utvecklingen på ett annat sätt. Det handlar inte nödvändigtvis om att marknaden ska krympa bara för att vi ska reparera mer. Fördelen med marknadsekonomi är att den är anpassningsbar. Istället för att tjäna pengar på att vi hela tiden köper nytt kan företag tjäna pengar på att saker håller längre.

Det är egentligen en ganska enkel princip, nämligen om det finns pengar att tjäna på att reparera och återanvända saker, då kommer marknaden också att hitta nya lösningar för att göra just det.
Om vi kan få miljönytta och ekonomisk lönsamhet att gå åt samma håll har vi kommit en bra bit.

Absolut är det så.

Men, sådant som är lönsamt när allmänheten ska servas (som sopsortering) kostar ju också pengar för allmänheten.

Om jag klipper ditt hår och du lagar min bil, hur snabbt innan vi är utblottade?

Vi måste få till export, på riktigt.
Citera
2026-08-13, 14:35
Medlem
Jättebra förslag. När jag var liten tog man med sig tomma mjölkflaskor tillbaka till affären för diskning och återanvändning. Det var naturligt då.
Citera
2026-08-13, 14:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Jag ska demonstrativt ta plastpåsar.
Tror jag säkert. En kladdig då eller?
Citera
2026-08-13, 14:55
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cavera
Jättebra förslag. När jag var liten tog man med sig tomma mjölkflaskor tillbaka till affären för diskning och återanvändning. Det var naturligt då.
De var bruna och hade en metallfolie som kork.
Men det är många år sedan och vi måste gå vidare och inte backa.
Problemet är att man tror vi slänger plastpåsar i havet. Jag har över 15 mil till havet och skulle aldrig komma på tanken att åka till havet för att slänga plasrpåsar.
Hela detta luktar skunk och man hittar på lösningar till något som inte är ett problem.
Hoppas man gör en riktig problemanalys istället för att hitta på saker.
Citera
2026-08-13, 15:21
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De påsarna håller inte för det.
Jo, om man tar 5 stycken och använder som en. Då motverkar man också EU:s bögregler. Ju mer plast som används desto bättre.

Det finns även vanliga, slitstarka plastkassar att köpa i bulk: https://kasse.nu/plastkassar/plastkasse-vit-31-liter/
Citera
2026-08-13, 15:27
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Som jag ska släpa med till butiken? Nej tack.
Ingen tvingar dig. Du kan få nöja dig med papperspåsar som går sönder av fukt och som inte kan användas som soppåse.

Vad är det som hindrar dig förresten? Färgen, avsaknaden av butikens märke på påsen eller en kärlek till EU?
Citera
2026-08-13, 15:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Paketerar redan mycket i egna behållare för att ohyra inte ska kunna krypa ner i maten. Men att ta med dessa till affären känns krångligt.

Sen ska man väl stå och vänta på att någon i personalen ska mäta och väga varorna.

Hur blir det sen med innehållsförteckningar och bäst före datum kan man undra?
Man har inte tänkt klart.
Bara drar fram ett förslag till beslut utan att se konsekvenserna precis det du är inne på.
Citera
2026-08-13, 15:32
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De var bruna och hade en metallfolie som kork.
Men det är många år sedan och vi måste gå vidare och inte backa.
Problemet är att man tror vi slänger plastpåsar i havet. Jag har över 15 mil till havet och skulle aldrig komma på tanken att åka till havet för att slänga plasrpåsar.
Hela detta luktar skunk och man hittar på lösningar till något som inte är ett problem.
Hoppas man gör en riktig problemanalys istället för att hitta på saker.
Svenskarna borde dumpa all plast utanför riksdagen och utanför politikers hem tills de börjar jobba för folket istället för byråkrater hos EU.
Citera
2026-08-13, 15:41
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Svenskarna borde dumpa all plast utanför riksdagen och utanför politikers hem tills de börjar jobba för folket istället för byråkrater hos EU.
Hoppas all gör rätt och slänger plast i avsedda behållare för återvinning.
Problemet är stt vi jagar ett antal objekt i tron om att vi räddar världen.
Plast i havet från Sverige är nog nära noll.
Ok EU har planer på att förbjuda plast och metallburkar för dryck trots att Sverige har ett väl utbyggt system fö pant på sådant.
Citera
2026-08-13, 15:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Hoppas all gör rätt och slänger plast i avsedda behållare för återvinning.
Problemet är stt vi jagar ett antal objekt i tron om att vi räddar världen.
Plast i havet från Sverige är nog nära noll.
Ok EU har planer på att förbjuda plast och metallburkar för dryck trots att Sverige har ett väl utbyggt system fö pant på sådant.
Perfekt. Då kan vi producera mer vätskekartong.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in