2026-08-17, 07:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av domkraft
En kompis är fartygs mekaniker och han berättade för mig att båten kör sopor på vägen hem för att inte gå tom. Trodde han skojade först men det gjorde han inte.
Jag sökte på om vi tar emot sopor

"Ja, Sverige tar emot (importerar) stora mängder sopor från andra länder för att bränna dem. Detta görs i svenska avfalls kraftvärmeverk för att producera fjärrvärme och el."

Det är väl inte miljövänligt och då släpper Sverige ut massa koldioxid och samtidigt straffar folk med bil för de använder bensin eller diesel. Och här jagar myndigheterna oss att källsortera och andra länder slänger allt i samma hål. Och det är väl knappast miljövänligt att transportera detta till Sverige.

Vi tar emot sopor från Storbritannien, Norge och Italien

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/avfall/avfall-import-export/
Citera
2026-08-17, 08:31
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ibland känns det verkligen som att sila mygg och svälja kameler. Visst ska vi göra vårt bästa i Europa för att minska vårt avfallsproblem och vår oljekonsumtion men det finns ju andra länder där problemen är större.
Kolla in Guatemala till exempel! https://www.youtube.com/watch?v=mohhEFbZ9qU
Citera
2026-08-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Länka fakta att plast ger cancer.

I princip samtliga varor i en willy-burik är plastinbakade så jag tar mig friheten att säga att du har fel.

Ingen har någonsin i tråden tagit upp argumentet "ger cancer", ytterligare en ledtråd.

Det är känt sedan 50 talet!
Citera
2026-08-17, 08:48
Medlem
Sunimods avatar
Från sökning på nätet:

"Återvinningsnivåer och statistik

Total plast:
Ungefär 8 procent av allt svenskt plastavfall materialåtervinns.

Förbränning:
Cirka 74 procent av allt plastavfall går till energiutvinning eller industriellt bränsle.

Hushållsförpackningar:
Cirka 23,7 procent av de anslutna hushållsplastförpackningarna materialåtervanns under mätningar för 2023."
Citera
2026-08-17, 09:10
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ibland känns det verkligen som att sila mygg och svälja kameler. Visst ska vi göra vårt bästa i Europa för att minska vårt avfallsproblem och vår oljekonsumtion men det finns ju andra länder där problemen är större.

Eller länder som Indien, Kina och USA.
Citera
2026-08-17, 09:51
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Hade det inte blivit ett jäkla liv om man skickat miljarder till andra länder istället för att bidra med miljöarbetet där? Brukar ju ofta låta såhär att åtgärder borde ske utanför Europa men när man väl gör satsningar så blir det ett helt annat ljud i skällan.
Citera
2026-08-17, 10:08
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Det är känt sedan 50 talet!
Det är även känt sedan 1950-talet att fet mat gör dig tjock. oops det var visst totalt fel.
Citera
2026-08-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad tycker ni om de nya förpackningsreglerna?

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan
Super bra. När de gäller miljö brukar vinst vara av första intresse för dom företagare som styr EU. Vilka aktier kan tänkas bli raketer? Men bra att de försvinner tänkt så sen 90 talet . Varför fyller man inte på själv. Men idag också sett en hel del människor stå och äta ur naturgodis och lägga tillbaka skal och grejer. Så nu finns de nog risk för att någon står och äter tvättmedel ur behållare så stora skyltar med varning behövs nog på många språk också.
Citera
2026-08-17, 10:52
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
plastpåse som kostar extra? Är det någonting de slår in när de väger frukten och pristet på plastpåsen ingår då i kostnaden av frukten? Eller blir det 5x plastpåsar på kvittot?
I min butik tog de betalt för plastpåsen så länge vi hade miljöskatt på plastpåsar, men de har slutat med det nu. För dem som självscannade och gick till snabbkassan, så hade de en streckkod vid plastpåsarna, där det stod "Glöm inte scanna plastpåsen om du tar en sån!". Så scannade man den, och fick betala några ören (minns inte exakt, men mindre än en krona). Betalade man i den manuella kassan tryckte kassörskan in "PLASTPÅSE" på kvittot.
Citera
2026-08-17, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag sökte på om vi tar emot sopor

"Ja, Sverige tar emot (importerar) stora mängder sopor från andra länder för att bränna dem. Detta görs i svenska avfalls kraftvärmeverk för att producera fjärrvärme och el."

Det är väl inte miljövänligt och då släpper Sverige ut massa koldioxid och samtidigt straffar folk med bil för de använder bensin eller diesel. Och här jagar myndigheterna oss att källsortera och andra länder slänger allt i samma hål. Och det är väl knappast miljövänligt att transportera detta till Sverige.

Vi tar emot sopor från Storbritannien, Norge och Italien

https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/avfall/avfall-import-export/

Intressant hur de Fungerar . Men också frustrerande. Mycket med EU där vi pumpar in skattepengar och företagen tar ut vinsterna. Men helhet vad vi ger och får är ju intressant.
Citera
2026-08-17, 11:01
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderwoman
I min butik tog de betalt för plastpåsen så länge vi hade miljöskatt på plastpåsar, men de har slutat med det nu. För dem som självscannade och gick till snabbkassan, så hade de en streckkod vid plastpåsarna, där det stod "Glöm inte scanna plastpåsen om du tar en sån!". Så scannade man den, och fick betala några ören (minns inte exakt, men mindre än en krona). Betalade man i den manuella kassan tryckte kassörskan in "PLASTPÅSE" på kvittot.
Jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du menade de där tunna genomskinliga plastpåsarna man lägger frukt i, Inte bärkassepåsarna man köper vid kassan.
De har ju kostat extra, tror de fortfarande kostar typ 3kr. Har själv inte köpt någon på år känns det som, har med min egen tygpåse.
Citera
2026-08-17, 11:11
Medlem
Thunderwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
Jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du menade de där tunna genomskinliga plastpåsarna man lägger frukt i, Inte bärkassepåsarna man köper vid kassan.
De har ju kostat extra, tror de fortfarande kostar typ 3kr. Har själv inte köpt någon på år känns det som, har med min egen tygpåse.
Ja, jag menade de tunna påsarna man har frukt och grönt i, så du missförstod inte alls!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in