2026-08-17, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Betalartikel
https://www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/farre-utbildningsplatser-inom-data-och-it/l723yo1j

Vad säger ni är det ett misstag bli programmerare?
Många av mina kompisar utbildade sig inom ekonomi. Men nästintill alla hamnade på programmerarjobb/IT. Å är ganska högt uppsatta som ITchefer numer. Det var säkert för länge sen men är det å köra huvudet i väggen numer?

Idag måste man vara expert på programmering för att kunna göra någon bra karriär, bra lön osv...
Man ska vara ett matematiskt geni. Detta är inte en karriärväg för vem som helst
Minst universitetsmatematik med mycket bra betyg är grunden
AI kan inte alltid felsöka i komplexa system. Dessutom vill man ofta inte att AI ska rota runt där
På mycket hög nivå så riskerar AI att göra en massa feltolkningar, missförstånd
Risk för fel om den som frågar AI har bristfälliga grundkunskaper
Dessutom verkar vägen enklare med olika appar till mobiltelefoner. Inte så komplext, där kan framtiden vara lite hotad för vissa grupper.
Knappast systemutveckling i olika större system som ska hänga ihop med appar, användare osv...
Senast redigerad av Max1494 2026-08-17 kl. 08:24.
Citera
2026-08-17, 08:09
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ompet
Jag säger verkligen inte att alla juniora civilare är Guds gåva till mänskligheten. Jag säger bara att de flesta YH:are var för dåliga för att komma in på ingenjörsutbildningar. Än mindre gå färdigt dem. Så det är skrapet som är kvar som går YH-utbildningarna. Inte de man vill anställa.

Som jag avslutade finns det ett fåtal som också gör en karriärsförändring från ingenjör till ingenjör inom IT som kör YH-utbildningen, och då kan det helt klart vara värt att ta in personen och känna på den.

Det är inte att de inte kan lära sig pseudokod, du behöver det nästan aldrig. Problemet är att de har svårt att förstå varför man ska ha pseudokod.

Detsamma med Ordo. Att du en gång kunnat Ordo gör att du förstår logiken bakom. Om din funktion kostar n, och du kör den rekursivt l gånger, så är du ganska fucked när l växer, men inte lika fucked om n växer. Om din funktion kostar O(1) så är det förhållandevis lugnt att l växer, men du borde ändå testa med ett relativ högt l-värde.

Det här är enkel logik som YH-utbildade inte kan. De förstår inte ens problemet innan de commitat kod som gör felet. Därför måste man finkamma deras kod åtminstone första året och det kostar resurser. Eller så är man fine med att släppa buggar, men de flesta chefer gillar inte när användarna vänder sig emot deras team.

En bekant driver konsultbolag. Han skrapar YH-utbildningarna på talang och kan välja och vraka. En av fördelarna är att dessa redan har en karriär bakom sig. En nyexaminerad civilingenjör måste du i 9 fall av 10 lära vad arbetsmoral är, hur arbetslivet fungerar, osv. Desto svårare att hålla en dialog hos kund när du fortfarande har babyhull i ansiktet. Programmeringen är en så otroligt liten del av jobbet.

Vi ska inte snöa in på Ordo, men jag förstår vad du menar. Däremot är det ofta väldigt duktiga programmerare som helt missförstår konceptet och kallar allt dom gör O(1) även om så inte är fallet

YH-are kan åtminstone ingenting om kommutativa grupper, eller hur man löser vågekvationen med Fouriertransform. Sopor
Citera
2026-08-17, 08:17
Medlem
Finns för många blåsta och handlingsförlamade människor.

De tänker felaktigt i "yrken". Programmerare är inget bundet yrke. Du har förärvat en färdighet. Den här färdigheten kan sedan appliceras på en mängd yrken.
Använd fantasin?

Exempelvis - du kan börja arbeta som b2b säljare och sälja mjukvarulösningar / integration till företag, eller bli en fältapplikationsingenjör och faktiskt utföra integration för kunder.

Det här var bara 2 exempel.

Hur kan folk gå en utbildning, och sedan vara så fantasilösa och tänka att nu är de bundna till att vara programmerare resten av livet, nu gick inte det och då är livet över. Herregud, stackars människor att ha så lite tankeförmåga.

Tider förändras alltid och du behöver alltid anpassa dig.
Citera
2026-08-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
Flera som jag känner som är fullstack utvecklare har fått gå pga arbetsbrist. Så jag förstår hennes frustration. Det kommer troligen bli värre för fler.
Fullstack betyder i realiteten react-frontendare som inte ens kan css och spenderar dagarna att koppla ihop npm-paket med varandra, så det förstår jag att de är de första att ryka.
Citera
2026-08-17, 08:49
Medlem
Jag har ”kodat” ett antal tradingbottar på senaste med hjälp av ai,

Har presis noll erfarenhet sedan tidigare så jag förstår att det är kört för de stackare som lagt tid på en sån utb,
Citera
2026-08-17, 08:58
Medlem
Wyrdkins avatar
Njae, inga problem att skaffa jobb för programmerare men det är AI man får programmera och inte mycket annat.
Citera
2026-08-17, 09:02
Medlem
Speciellt detta med Ai är intressant.
Varför förstår inte att Ai gör saker bättre och snabbare och att man då inte behövs som programerare?

Det är precis som att vi inte behövde några fler fiskare som metade småfisk när vi istället fick stora båtar som trålade have på tonvis med fisk varje dag.
Tider förändras, så har det alltid varit.
Väntar bara på att personalen i kassan på ica ska försvinna också så man slipper säga hej och nej tack till kvittot varje satans gång
Citera
2026-08-17, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Speciellt detta med Ai är intressant.
Varför förstår inte att Ai gör saker bättre och snabbare och att man då inte behövs som programerare?

Det är precis som att vi inte behövde några fler fiskare som metade småfisk när vi istället fick stora båtar som trålade have på tonvis med fisk varje dag.
Tider förändras, så har det alltid varit.
Väntar bara på att personalen i kassan på ica ska försvinna också så man slipper säga hej och nej tack till kvittot varje satans gång

Jag har jobbat som programmerare i nästan 20 år så jag anser mig vara senior.

En erfaren programmerare med AI är mycket mer produktiv än en oerfaren programmerare med AI.

AI gör sällan helt rätt första gången - särskilt inte utan en bra beskrivning av uppgiften, riktlinjer, vilka beroenden som ska användas osv.
Citera
2026-08-17, 09:18
Medlem
nilsjurgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Skulle vara intressant att veta när hon började studera och länge hon har studerat.

När AI-agenterna kom ut så var det game over för alla som hade planer på att få jobb som junior. Snart är det inga seniorer som har jobb heller.

Jag har fortfarande väldigt svårt att tro på det här. Koden som AI genererar blir sämre och sämre och mindre och mindre överskådlig. Det enda som händer när man själv använder AI är att man blir irriterad på att den är så _jävla_ kass och gör vansinniga misstag. Ond och korkad skulle jag sammanfatta den som.

Som det ser ut nu så är juniorerna som använder den rätt stekta för dom förstår inte koden och seniorerna är trötta på att behöva korrigera - visst, är man senior kan man sätta upp ett gäng agenter som gör saker bra åt en - men - inom mitt jobb måste det alltid vara människor i processen p.g.a legala krav... Ser inte att AI kommer ta över, möjligen kommer dom sänka mänskligheten men det är ju en annan diskussion.

Nej, jag är inte utvecklare heller ... Men jag har en del av dom under mig.
Citera
2026-08-17, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag har jobbat som programmerare i nästan 20 år så jag anser mig vara senior.

En erfaren programmerare med AI är mycket mer produktiv än en oerfaren programmerare med AI.

AI gör sällan helt rätt första gången - särskilt inte utan en bra beskrivning av uppgiften, riktlinjer, vilka beroenden som ska användas osv.

Ai utvecklas ständigt löser problem som ingen människa kan kommer bara bli bättre på att koda också i framtiden.
Citera
2026-08-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Förstår att det är en besvikelse, men för att sätta det i perspektiv har även nyligen utexaminerade från mångåriga tekniska högskolor som programmerat på fritiden sedan barnsben det tungt att få in en fot på sitt första jobb just nu och anledningen stavas AI.

KY-utbildningar lär väl vara rena skämtet i jämförelse? Ska säga att jag inte egentligen vet, men det verkar ju som kortare ytinlärning av programbeskrivningarna att döma.

Är det så illa alltså? Jag är inte det minsta förvånad att folk utan genuint dataintresse har svårt att få jobb men trodde faktiskt att datanördarna satt säkert.
Citera
2026-08-17, 09:47
Medlem
KillenArCPs avatar
Haha, lite komisk är denna tråd.

Vänta om ett år, eller två så kommer bolagen förstå vilket misstag de har begått.

Hälsning från erfaren systemutvecklare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in