2026-08-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Va?
kan du uttrycka dig i en fullständig mening så att jag begriper vad du menar? Där pågick ett vägarbete ja, men inte fan bygger man mötesfri motortrafikled om det redan finns? Man renoverar befintlig väg. Eller?

Man bygger en mötesfri motortrafikled.
Vad är det du inte förstår?

Tidigare vägsträcka var: "Vanlig väg, mötesfri".
Alltså det som i folkmun kallas 2 + 1-väg.

Om du inte förstår terminologin så är det okay att fråga snällt, men var inte otrevlig bara för att du inte förstår.

Den nya vägen kommer bli en annan sorts dödsfälla jämfört med tidigare: reducerat antal tillfartsvägar, inga plankorsningar och huvudsakligen 2 körfält i vardera riktningen.
Troligen 100 km/h som högsta tillåtna hastighet - men inga riktiga vägrenar och inga säkra avkörningszoner. Istället inramning av räcken närmast direkt mot körbanan på båda sidor.
Citera
2026-08-17, 12:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tidigare vägsträcka var: "Vanlig väg, mötesfri".
Alltså det som i folkmun kallas 2 + 1-väg.

Okej då.
Citera
2026-08-17, 13:08
Avstängd
Hemskt
Två vuxna och ett barn döda efter frontalkrocken på E20
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=f6164684-ee2d-4d5c-b818-a57a686768b6
Citera
2026-08-17, 13:09
Medlem
Nu är det bekräftat att det rör sig om tre avlidna två vuxna och ett barn på 6 år. Hemmahörande i Stockholm.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=f6164684-ee2d-4d5c-b818-a57a686768b6
Citera
2026-08-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
En olycka där mötande b-förare kört över på fel sida vägen. Lastbilschauffören har körts på rätt sida vägen vilket syns på släpets placering. Lastbilen har bromsat och kan ha väjt in i räcket för att undvika en kollision. Efter kollisionen så styrdes lastbilen över till vänster eftersom en personbil kört in i lastbilens vänstra framhjul. Från lastbilens front och till skadan i räcket är det ca 24 meter vilket tyder på att hastigheten inte var 80km/h.

Verkar som en rimlig förklaring.
Citera
2026-08-17, 13:13
Avstängd
Jag kör inte om kön men sen finns det dem som inte följer med kön heller utan lämnar en rejäl lucka framför sig för att de inte orkar följa med så noga, det är sjukt frustrerande att se på.
Sen även de som stänger luckor för nån idiot som kör om så de blir utestängda i fel fil. Eftersom det är olagligt att accelerera när man blir omkörd torde det vara olagligt tom.

Ser mycket idioter i trafiken.

Men jag låter folk ha bråttom om de så gärna vill så länge de inte utsätter mig för fara.
Jag vet ju inte vem som kommer i förväg, så när jag ser att det är en arab, vilket det är 4 ggr av 5 så ångrar man ju sig att man inte stod i vägen, men den ena gången av 5 är det ju nån som faktiskt kan ha bråttom till sjukdomsfall el dyl..

Citat:
Ursprungligen postat av byegone
Har kört den sträckan ganska frekvent de senaste veckorna, senast idag några minuter innan olyckan skedde.
I pricip varje gång jag kört norrut har det varit köer och varje gång har någon iq-befriad fått för sig köra om kön, det har varit nära olycka varje gång…
Citera
2026-08-17, 13:16
Medlem
De har ännu inte hittat några anhöriga vilket kan tyda på att de inte är svenskar.
Citera
2026-08-17, 13:23
Avstängd
Det var 4 i bilen? 3 vuxna eller har ett barn överlevt?
Citat:
Ursprungligen postat av HenriettaZ
De har ännu inte hittat några anhöriga vilket kan tyda på att de inte är svenskar.
Citera
2026-08-17, 13:24
Medlem
Den där jävla vägen.
Kört där en hel del sista halvåret.
Att inte fler olyckor skett och sker är väl mest tur känns det som.
Givetvis har man sig själv att skylla om man bryter mot trafikregler, för de som gör det, och om det är är gjort här.
Men det är lätt att oskyldiga drabbas.
Upplever att alldeles för många är stressade i detta område med låga farter och mycket trafik. Vilket också gäller yrkestrafiken.
Citera
2026-08-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
En fyraåring ligger på sjukhuset.
Citera
2026-08-17, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2

Ett barn i fyraårsåldern på sjukhus.
Citera
2026-08-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byegone
Har kört den sträckan ganska frekvent de senaste veckorna, senast idag några minuter innan olyckan skedde.
I pricip varje gång jag kört norrut har det varit köer och varje gång har någon iq-befriad fått för sig köra om kön, det har varit nära olycka varje gång…

Också upplevt detta på denna väg.
Det är dessutom inte så svårt att både begripa, och oftast se med ögonen, att det är trafik längre fram.
Det hjälper liksom inte att köra om 5 bilar om det ändå är 300 bilar till ett par hundra meter längre fram, för det är det på denna väg. I princip ständiga köer och mycket trafik.
Aldrig förstått mig på sådana som inte tänker ett steg längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in