Idag, 12:03
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Du slår in öppna dörrar.
Anekdoter ang reflexer och trafik irrelevant för denna olycka. Jag tjatar på mina tre barn om reflexer vareviga vinter och har gjort i tre år. Det räcker så.

Vad som är gjort i detta fall vet varken du eller jag, och att påstå att det inte skett om man tagit adekvat säkerhet med sig är direkt felaktigt. Det vet vi ej.
Det enda som möjligen helt säkert hindrar en olycka, oaktat vilken, är om man stannar hemma. Gränsen mellan sunt förnuft och att stanna hemma är lika bred som lång.
Inte befinna sig framför ett megastort fraktfartyg kan ju vara en elementär och adekvat säkerhetsåtgärd.
Citera
Idag, 12:05
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nja, även befälhavaren på fartyget sade att det var måttlig sikt (>3.9 Nm). Olyckan skedde i dagsljus ca 15 min innan solnedgång så nog var det ljust.

Jag tycker att paret som räddade pappan & pojken ger en god bild av läget. De beskriver att de såg en flytväst som flöt längre bort framåt 10-tiden med kikare (sannolikt runt 200-300m). De var de som larmade 22.04. Detta är ju lite drygt 30 min efter olyckan och solen gick ned däremellan (21.41). De säger dessutom att det nyss hade regnat. Mannen, som är 53 år, simmade dessutom själv ut till pojken så inte var det hög sjö. De beskriver också att 10-15 min senare blev vädret snabbt sämre ("regnet tilltog och det blev mörkt") och det var då kustbevakningen anlände. Sjöräddningen kom ännu senare och vittnar om regn & blåst.

Så bilden av sikt & väderläget är ganska tydlig och alla historier stämmer rätt väl överens.
Flytvästen hade gjort större nytta på personen än att låta den guppa runt i vattnet. Hur jobbigt det än må vara att sova med flytväst. Det är väl ett tips till alla för framtiden. Välja mellan god sömn eller säkerhet för fall när olyckan är framme.
Citera
Idag, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är inte säkert att AO har sett Misje Verde så tydligt. Om fartyget har legat i linje med Snipans siktfält så ser det antagligen inte ut som något större fartyg och det blir svårt att bedöma avståndet. Så AO kan mycket väl ha sett Misje Verde, men helt missbedömt avståndet.

Ja precis, avståndet samt hastigheten som fartyget hade..
Citera
Idag, 12:23
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Finns det inga journalister som granskar rederiet närmare?
Att vi vet det är misär för sjömännen ombord på Misje Verde det är sedan länge fastställt.
Hur är det med andra fartyg och dess besättningar?
Vad har rederiets ägare för historia och finanser?
Varför ta in en kapten från Ryssland för att navigera ett norskt skepp?
Finns det säkerhetspolitiska risker att låta ryska sjömän vistas i svenska vatten?
Jag har ingen säker källa men det har nämnts tidigare i tråden att rederiet i princip är helt ryssbemannat. Både ombord och på kontor. Huvudkontor i Kaliningrad.
Citera
Idag, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Att snipan var osynlig för befälhavaren på MJ kan vi fastslå. Kaptenen tittade ju inte ens föröver eller på radarn, inomskärs dessutom. Kaptenen hade även lots som höll fartyget i farleden så han kunde hålla utkik.

Att de avstår från att titta och därmed också väja, varna, saknar person for utkik, tuta osv är 100% vållande!!!
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 Idag kl. 12:26.
Citera
Idag, 12:36
Medlem
Kan det vara så att lotsen var kvinnlig?
Att kaptenen har kollat in henne så mycket att han glömt bort att hålla utkik, tänk in typ enorma tuttar?
Eller att de till och med visat mer än intresse för varandra, där på bryggan.
Att det är därför som även lotsen åtalats?
Senast redigerad av Cutthethroat Idag kl. 12:45.
Citera
Idag, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag har ingen säker källa men det har nämnts tidigare i tråden att rederiet i princip är helt ryssbemannat. Både ombord och på kontor. Huvudkontor i Kaliningrad.
Delvis Hittepå. En enkel googling hade gett dig svaret.

Jag hjälper dig:

” Misje EcoBulk AS is a Norwegian shipping company based in Bergen, registered in February 2020. It owns a modern fleet of eco-friendly, hybrid-electric general cargo and bulk vessels managed commercially by Misje Rederi AS.
Company Overview & FleetLocation: Bergen, NorwayManaging Entity: Misje Rederi AS.
Core Business: Owning and investing in ships, foreign sea transport of goods.
Fleet Size: 10 hybrid eco-bulk vessels (including ships like Misje Vita, Misje Verde, Misje Viola, Misje Flora, Misje Rose, Misje Lotus, and Misje Sakura)
Technology: Vessels feature hybrid energy storage battery systems designed by Wärtsilä to enable zero-emission port operations and reduced overall fuel”
Citera
Idag, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Delvis Hittepå. En enkel googling hade gett dig svaret.

Jag hjälper dig:

” Misje EcoBulk AS is a Norwegian shipping company based in Bergen, registered in February 2020. It owns a modern fleet of eco-friendly, hybrid-electric general cargo and bulk vessels managed commercially by Misje Rederi AS.
Company Overview & FleetLocation: Bergen, NorwayManaging Entity: Misje Rederi AS.
Core Business: Owning and investing in ships, foreign sea transport of goods.
Fleet Size: 10 hybrid eco-bulk vessels (including ships like Misje Vita, Misje Verde, Misje Viola, Misje Flora, Misje Rose, Misje Lotus, and Misje Sakura)
Technology: Vessels feature hybrid energy storage battery systems designed by Wärtsilä to enable zero-emission port operations and reduced overall fuel”
Ägarförhållandet i rederiet hade väl inte kunnat påverka fartygsolyckan med Misje Verde åt något håll iaf?
Senast redigerad av Cutthethroat Idag kl. 12:59.
Citera
Idag, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja, eller som jag skrev alltså... "Det går att sluta sig till att pappan var den som körde snipan".

För mig räcker det för att konstatera vem som kört snipan.
Du kan säkert få det uttryckligen bekräftat i klartext om du behöver det. Både haveriutredning och eventuell FUP kommer att klargöra det, om inte pressen eller Åklagarmyndigheten hinner före.

Jepp.
Du skrev det också.
Vem som skrev det är i sak inte viktigt.
Att det kommer att framgå senare är en nobrainer men det räcker för egen slutledning i nuläget.

Poängen är att det är otroligt mycket som både förutsägs och läses in här, som blir trådsanningar. Folk generellt verkar ha hela bilden klar för sig, och beskyller såväl den ena som den andra när man i själva verket inte vet.
Citera
Idag, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ägarförhållandet i rederiet hade väl inte kunnat påverka fartygsolyckan med Misje Verde åt något håll iaf?
Det tror väl en del. Den underförstådda tanken är ju att om det är ryssar så är det oseriös hantering av styrningen av tex antal i besättningen på fartyget, dvs indirekt orsak.

Har de tex samma antal personal mm som övriga rederier så är det inte ett specifikt misje problem utan ett generellt problem för branschen.

Oavsett så är det ju vettigt att utgå från korrekta fakta när man diskuterar eller hur?
Citera
Idag, 13:07
Medlem
HalvbakadPotatiss avatar
Finns nu dödsrunor

https://www.familjesidan.se/cases/b3e9333f-f719-42ee-ba62-6b20daf6a33d/funeral-notices
Citera
Idag, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Inte befinna sig framför ett megastort fraktfartyg kan ju vara en elementär och adekvat säkerhetsåtgärd.

Man kan absolut befinna sig framför större fartyg utan att drabbas av olycka. Det sker precis hela tiden.
Snipan kan i teorin ha tagit alla advekata säkerhetsåtgärder man kan förvänta sig.
Även om det givetvis lutar att fel har begåtts från olika håll. Men att inte befinna sig där alls? Njae. Då hamnar vi i läget där man får sätta sig i soffan med hjälmen på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in