Idag, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Nej och eftersom jag anser det samma om din inställning får du nog leva med det. Detta är ett öppet forum där diskussionerna är intressanta. Bristande omdöme resulterande i dåligt sjömanskap gäller i lika stor grad snipaföraren. Han hade med enkla medel kunnat undvika att i en situation som resulterade i att familjen halverades.

Diskussionerna är intressanta.
Men att läsa inlägg 300 i ordning, av samma skribent, som bara påtalar bristande omdöme - blir helt intetsägande. Det är ingen diskussion.
Att du inte begriper det ligger mer på dig än någon annan.

Snipans familj blev halverad pga att man blev överkört av ett upphinnande fartyg. Det är den springande punkten. Inte personliga tycken i bristande omdöme.
Jag tycker det är bristande omdöme när man cyklar över gatan utan att se sig för vettigt. Skriv upp det!
Citera
Idag, 09:58
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
"Misje Verde va nästintill osynligt"

Hahaha, det va nog det roligaste jag läst i den här tråden. Det va fortfarande relativt ljust ute och så kommer det ett neongrönt fartyg på 90x15m, herregud det kan ju inte vara mer synligt😆

Att snipan var osynlig för befälhavaren på MJ kan vi fastslå. Kaptenen tittade ju inte ens föröver eller på radarn, inomskärs dessutom. Kaptenen hade även lots som höll fartyget i farleden så han kunde hålla utkik.
Citera
Idag, 10:05
Medlem
Det är inte säkert att AO har sett Misje Verde så tydligt. Om fartyget har legat i linje med Snipans siktfält så ser det antagligen inte ut som något större fartyg och det blir svårt att bedöma avståndet. Så AO kan mycket väl ha sett Misje Verde, men helt missbedömt avståndet.
Citera
Idag, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Helt riktigt. Sen kväll efter lång semester. Fokus på navigation. Det fråntar inte pappan från skyldigheten att hålla utkik akteröver likaså och han hade ju haft alla möjligheter att väja undan i sista minuten om han hade varit medveten. Det sagt, han bär redan och kommer alltid att bära konsekvenserna av detta och jag har mycket stor empati för honom.

Håller också med dig om lastfartyget. De hade inte erfoderlig utkik i fartygets färdriktning. De hade antagligen ett tydligt eko av två fritidsbåtar i 10-15 minuter innan olyckan och sannolikt båtarna i sikte likaså (10 minuter inom 1 Nm). Befälhavaren hade "ensam utkik" vilket är tveksamt om reglerna tillåter i detta fall och det på en brygga med nämnvärt dålig fri sikt. Och dessutom ingen koll på radarn. Därtill så tog lotsen uppenbarligen en roll som han inte borde ha (skall bli intressant att förstå mer).

Mycket konsekvent inlägg! Håller med att ansvaret givetvis ligger på båda parter då båda parter kunde vidtagit åtgärder som undvikit olyckan.

Och som Veridictores påpekat i tråden (vilket jag dock vet att du har stenkoll på men skriver ut det för andras skull ) så kräver inte bara regel nr5 god utsikt i alla riktningar, dessutom kräver regel nr 7 att man måste använda "all available means" att undvika kollision om man ser en risk för sådan (kollision) oavsett vem som har "rätten" på sin sida - dvs vem som har väjningsplikt/företräde. Hade snipan följt regel nr 5, så hade de dragit slutsatsen att regel nr 7 behövde tillämpas.

Detta fråntar givetvis inte att kaptenen begått samma regelbrott.

Det handlar inte om att sparka på den som ligger, pappan har det nog mer än tillräckligt svårt som det är, och det han gått igenom önskar man knappt sin värsta fiende (för att inte tala om det hans son behöver genomlida), men man kan inte friskriva ngn som uppenbart brutit mot regler för delansvar.
Och för att se det hela krasst - det är enklare att upptäcka ett fartyg på 90m än att se en snipa från en kommandobryggan.
Senast redigerad av Halfvarhovding Idag kl. 10:09.
Citera
Idag, 10:14
Medlem
9zs avatar
Finns det inga journalister som granskar rederiet närmare?
Att vi vet det är misär för sjömännen ombord på Misje Verde det är sedan länge fastställt.
Hur är det med andra fartyg och dess besättningar?
Vad har rederiets ägare för historia och finanser?
Varför ta in en kapten från Ryssland för att navigera ett norskt skepp?
Finns det säkerhetspolitiska risker att låta ryska sjömän vistas i svenska vatten?
Citera
Idag, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är inte säkert att AO har sett Misje Verde så tydligt. Om fartyget har legat i linje med Snipans siktfält så ser det antagligen inte ut som något större fartyg och det blir svårt att bedöma avståndet. Så AO kan mycket väl ha sett Misje Verde, men helt missbedömt avståndet.

Definitivt - missbedömningar och olyckliga omständigheter, vilket väl också är varför olyckor sker i allmänhet snarare än att man beter sig såväl korkat som omdömeslöst.
Annat går att säga om MV med såväl tekniska möjligheter, som lots, etc. Även om de säkert inte ville köra över en annan båt.
Senast redigerad av M.J.A Idag kl. 10:17.
Citera
Idag, 10:19
Medlem
Citat:
"Misje Verde va nästintill osynligt"

Hahaha, det va nog det roligaste jag läst i den här tråden. Det va fortfarande relativt ljust ute och så kommer det ett neongrönt fartyg på 90x15m, herregud det kan ju inte vara mer synligt😆

Tänk dig ett fönster av mjuk plast bakåt och på cirka 1,5 meters höjd. Även när man bytt ut en sån ruta till en sprillans ny är de svåra att se klart igen. I regn kan jag verkligen förstå om man inte upptäcker MVs svarta skrov. Det gröna ser man nog bara på lång distans - tveksamt i mörker och regn.

Själv kör jag med huvudet ovanför kapellet när det är regnigt. Vindrutetorkarna lämnar en del att önska och rutan bakåt må vara ny, men det är som att kolla genom ett dricksglas. Det får vara lite blött i båten i utbyte mot god sikt.
Citera
Idag, 10:21
Medlem
Citat:
Mycket konsekvent inlägg! Håller med att ansvaret givetvis ligger på båda parter då båda parter kunde vidtagit åtgärder som undvikit olyckan.

Och som Veridictores påpekat i tråden (vilket jag dock vet att du har stenkoll på men skriver ut det för andras skull ) så kräver inte bara regel nr5 god utsikt i alla riktningar, dessutom kräver regel nr 7 att man måste använda "all available means" att undvika kollision om man ser en risk för sådan (kollision) oavsett vem som har "rätten" på sin sida - dvs vem som har väjningsplikt/företräde. Hade snipan följt regel nr 5, så hade de dragit slutsatsen att regel nr 7 behövde tillämpas.

Detta fråntar givetvis inte att kaptenen begått samma regelbrott.

Det handlar inte om att sparka på den som ligger, pappan har det nog mer än tillräckligt svårt som det är, och det han gått igenom önskar man knappt sin värsta fiende (för att inte tala om det hans son behöver genomlida), men man kan inte friskriva ngn som uppenbart brutit mot regler för delansvar.
Och för att se det hela krasst - det är enklare att upptäcka ett fartyg på 90m än att se en snipa från en kommandobryggan.

Allt det här kommer att påvisas i haverikommissionens rapport.
Även om de inte utdelar något juridiskt ansvar eller skuld kommer vem, vad, hur, varför, hur det kunde undvikits, etc. att tydligt påvisas.
Citera
Idag, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badkarsunspect
Tänk dig ett fönster av mjuk plast bakåt och på cirka 1,5 meters höjd. Även när man bytt ut en sån ruta till en sprillans ny är de svåra att se klart igen. I regn kan jag verkligen förstå om man inte upptäcker MVs svarta skrov. Det gröna ser man nog bara på lång distans - tveksamt i mörker och regn.

Själv kör jag med huvudet ovanför kapellet när det är regnigt. Vindrutetorkarna lämnar en del att önska och rutan bakåt må vara ny, men det är som att kolla genom ett dricksglas. Det får vara lite blött i båten i utbyte mot god sikt.

Ansvarsfullt av dig att ha huvudet ovanför kapellet, det är väl det som kallas gott sjömanskap 😊
Citera
Idag, 10:41
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Diskussionerna är intressanta.
Men att läsa inlägg 300 i ordning, av samma skribent, som bara påtalar bristande omdöme - blir helt intetsägande. Det är ingen diskussion.
Att du inte begriper det ligger mer på dig än någon annan.

Snipans familj blev halverad pga att man blev överkört av ett upphinnande fartyg. Det är den springande punkten. Inte personliga tycken i bristande omdöme.
Jag tycker det är bristande omdöme när man cyklar över gatan utan att se sig för vettigt. Skriv upp det!
Då skulle jag vilja föreslå dig i all ödmjukhet stt läsa dina egna gallimatiasinlägg staplade på varandra. Sen är det kanske mer bekant för dig att cykla.
Citera
Idag, 11:56
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Som jag skrev alltså.
Ja, eller som jag skrev alltså... "Det går att sluta sig till att pappan var den som körde snipan".

För mig räcker det för att konstatera vem som kört snipan.
Du kan säkert få det uttryckligen bekräftat i klartext om du behöver det. Både haveriutredning och eventuell FUP kommer att klargöra det, om inte pressen eller Åklagarmyndigheten hinner före.
Citera
Idag, 12:02
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Du skrev tex att lagarna är avsiktligt skrivna för att de ska vara "töjbara".
Att fartyget ska kunna köra fortare än vad som är säkert för annars kostar det för mycket att följa lagen.

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Kan du kvantifiera vad som skulle vara säker fart för Misje Verde i detta fallet om man ska vara 100% säker på att inte kollidera. Hur vet du att han inte höll säker fart?

Höll snipan säker fart? Hur vet du det?

Med största sannolikhet tog kaptenen på Misje Verde inte rätt beslut. Inte heller tror jag att snipans befälhavare tog rätt beslut.
Har ni provat att "kasta paj" i privata meddelanden?
Det här tillför inget som är intressant för andra läsare av tråden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in