Citat:
Ursprungligen postat av
Cutthethroat
Det är du som trollar oss andra i tråden med ditt AI hittepå, det vet vi redan.
Om alla följt lagar och regler hade inte olycksn skett, det är min poäng.
Nu skedde olyckan ändå och åklagaren har ansett att kaptenen är den som brutit mot reglerna.
Har jag fel i detta påstående menar du, tänk som en vuxen nu?
Nu tycker jag att ni båda får bättra på ert språk litegrann. Högst otrevlig ton.
Men till Shijemeng's försvar så har han faktiskt varit tydlig med lastfartygets ansvar. Men det finns också ett ansvar för fritidsbåten.
Det kniviga här är sjörätt vs. straffrätt och översättningingen dememellan. Sjörätt en är tydlig att primära ansvaret är på den upphinnande men också tydlig att alla fartyg skall göra vad de kan för att undvika kollision (t ex väja undan med snipan när man inser att lastfartyget inte har koll). Hade det varit en försäkringsfråga hade det antagligen blivit 80/20 eftersom snipan inte heller hade god utkik.
Men nu dog två personer och åtalet handlar om vållande till annans död. Det primära ansvaret ligger på lastfartygets befälhavare (och underligt nog också lotsen). Pappan bröt visst mot sjövägsreglerna men hans ansvar anses säkerligen mer ringa och, som åklagaren säger, så kan han bruka åtalsunderlåtelse i detta fallet.
Jag tror bevisningen med radarbilderna, måttlig sikt, ingen grov sjö, dagsljus, målspår som visar på 10-15 min som upphinnande på samma kurs etc. sätter befälhavaren I en mycket dålig dager och vi ser förhoppningsvis att detta går till åtal och fällande dom. Pappan kommer att få sona för sin försummelse resten av sitt liv, en fruktansvärd förlust.