Idag, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Det är du som trollar oss andra i tråden med ditt AI hittepå, det vet vi redan.

Om alla följt lagar och regler hade inte olycksn skett, det är min poäng.

Nu skedde olyckan ändå och åklagaren har ansett att kaptenen är den som brutit mot reglerna.

Har jag fel i detta påstående menar du, tänk som en vuxen nu?
Nu tycker jag att ni båda får bättra på ert språk litegrann. Högst otrevlig ton.

Men till Shijemeng's försvar så har han faktiskt varit tydlig med lastfartygets ansvar. Men det finns också ett ansvar för fritidsbåten.

Det kniviga här är sjörätt vs. straffrätt och översättningingen dememellan. Sjörätt en är tydlig att primära ansvaret är på den upphinnande men också tydlig att alla fartyg skall göra vad de kan för att undvika kollision (t ex väja undan med snipan när man inser att lastfartyget inte har koll). Hade det varit en försäkringsfråga hade det antagligen blivit 80/20 eftersom snipan inte heller hade god utkik.

Men nu dog två personer och åtalet handlar om vållande till annans död. Det primära ansvaret ligger på lastfartygets befälhavare (och underligt nog också lotsen). Pappan bröt visst mot sjövägsreglerna men hans ansvar anses säkerligen mer ringa och, som åklagaren säger, så kan han bruka åtalsunderlåtelse i detta fallet.

Jag tror bevisningen med radarbilderna, måttlig sikt, ingen grov sjö, dagsljus, målspår som visar på 10-15 min som upphinnande på samma kurs etc. sätter befälhavaren I en mycket dålig dager och vi ser förhoppningsvis att detta går till åtal och fällande dom. Pappan kommer att få sona för sin försummelse resten av sitt liv, en fruktansvärd förlust.
Senast redigerad av BobbyYsin Idag kl. 05:04.
Citera
Idag, 05:02
Medlem
Citat:
Jo, det känner jag till. Men här, i Topic handlar det ju om en allvarligare sak, en dubbel dödsolycka.
Jo, men så ligger ju det primära ansvaret på lastfartygets befälhavare, inte på pappan. Någon likande detta med motorstopp vid vägrenen på en tungt trafikerad väg. Lastbilen som dundrar in i dig har ansvaret och kommer att dömas. Föraren borde ha tagit sin familj ut bilen och ställt sig vid sidan av vägen.
Citera
Idag, 05:09
Medlem
Upphinnande fartyg bär det primära ansvaret och utkik i färdriktningen väger tyngre än akteröver (finns många exempel på domar som visar detta). Det var fortfarande dagsljus (-15 min innan solnedgång).

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Man kan undra varför det är helt ok att en inte följer reglerna, när det är så förkastligt att en annan inte gör det. Ja, om man nu ska lyssna på trollen i tråden, alltså.

Men det ska man så klart inte

Det är lika förkastligt oavsett vem som gör det.

Och här var det två som gjorde det. Snipans kapten är minst lika skyldig till den här incidenten som skeppets kapten. Och väldigt mycket skyldigare än lotsen.

Han är dessutom skyldig till att inte ha försett ett litet barn med flytväst, som åkte i hans båt, och nu är det barnet avlidet. Medan barnet som hade flytväst, det lever.

Snipans kapten kunde och borde vidtagit fyra olika åtgärder som var för sig kunde ha räddat liv denna kväll.
1. Hållt utkik
2. Undvikit fartygsspåret i farleden
3. Tänt lanternorna
4. Sett till att alla hade flytväst

Alla dessa fyra åtgärder kunde och borde han ha vidtagit, helt utan att ha en aning om Misje Verdes framfart i farleden.

Skeppets kapten kunde och borde ha vidtagit en åtgärd som kunde ha räddat liv denna kväll.
1. Hållt utkik

Det faktum att pappan brustit i fyra olika åtgärder som var för sig kunde räddat liv, visar varför han har ett större ansvar för det skedda, än skeppets kapten, som "bara" brustit i en av de fyra åtgärder som pappan brustit i.

Sic est!
Senast redigerad av BobbyYsin Idag kl. 05:48.
Citera
Idag, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
1) Det var dålig sikt och kväll. Lastfartyget körde ju på snipan. Så uppenbarligen såg de dem inte.

2) Det är vanligt sunt förnuft att ha uppsikt kring sig ute på vattnet. När du kör bil så tittar du väl i backspegeln med jämna mellanrum? Vad då "inte såg" ett lastfartyg. Var föraren på snipan blind?

3) Du säger säkerhetstänket är bättre idag jämfört med 50 år sedan. Denna olyckan är väl kvitto på att snipan saknade säkerhetstänk.

4) Vad spelar din anekdot för roll om att åka till Norge? Visst, finns säkert någon som har åkt kajak till Grönland med ögonbindel och lyckats undvika 10 fraktfartyg. Men det bevisar ju inte att det hela är smart att göra.

5) Förstår inte vad du vill säga med flytvästen. Även som vuxen kan man ju ramla i vattnet, slå huvudet i kanten av båten, svimma och drunkna. Argumenterar du seriöst för att man inte behöver flytväst? Och du klagar över att det är obekvämt att sova i flytväst? Skit i flytvästen då, men skyll dig själv när du blir påkörd och sjunker till havets botten. Det är ju ditt egna val i slutändan.

Nja, även befälhavaren på fartyget sade att det var måttlig sikt (>3.9 Nm). Olyckan skedde i dagsljus ca 15 min innan solnedgång så nog var det ljust.

Jag tycker att paret som räddade pappan & pojken ger en god bild av läget. De beskriver att de såg en flytväst som flöt längre bort framåt 10-tiden med kikare (sannolikt runt 200-300m). De var de som larmade 22.04. Detta är ju lite drygt 30 min efter olyckan och solen gick ned däremellan (21.41). De säger dessutom att det nyss hade regnat. Mannen, som är 53 år, simmade dessutom själv ut till pojken så inte var det hög sjö. De beskriver också att 10-15 min senare blev vädret snabbt sämre ("regnet tilltog och det blev mörkt") och det var då kustbevakningen anlände. Sjöräddningen kom ännu senare och vittnar om regn & blåst.

Så bilden av sikt & väderläget är ganska tydlig och alla historier stämmer rätt väl överens.
Senast redigerad av BobbyYsin Idag kl. 05:45.
Citera
Idag, 06:04
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Pappan bröt visst mot sjövägsreglerna men hans ansvar anses säkerligen mer ringa och, som åklagaren säger, så kan han bruka åtalsunderlåtelse i detta fallet.

Det finns inget som talar för att Snipans förare bröt mot några regler.
Citera
Idag, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Det finns inget som talar för att Snipans förare bröt mot några regler.
Jo det gör det nog. Att han inte hade tillbörlig utkik akteröver (regel 5), inte hade klarhet kring risk för kollision (regel 7) och inte gjorde allt för att undvika kollision när lastfartyget efterhand kom för nära (regel 17). Sjövägsreglerna är skrivna så att alla fartyg har skyldigheter när det är risk för kollision.

Detta fråntar dock inte lastfartyget från deras skyldigheter som upphinnande (vilket är en regel som står högre i hierarkin).
Citera
Idag, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Här är mitt eget inlägg från 6/8, med slutledning och länk till uttalandet.
Det jag fetat är jag också intresserad av mer verifierad information om.
(FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Som jag skrev alltså.
Citera
Idag, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det handlar om att ha lite sunt förnuft.

Antingen kan man vara hyperindividualistisk, tro att man är odödlig och hävda att man har rätten på sin sida. Eller annars kan man vara lite ödmjuk, vidta säkerhetsåtgärder, vara ansvarsfull och vara lite förutseende.

Om du går ute en vinterdag i svarta kläder så kan du ju hävda att du har rätten att korsa ett övergångsställe. Men om du vill undvika att bli påkörd så kan du ju bära en reflex. Det är ingen lag på att ha ljusa kläder och reflexer. Men är du lite ödmjuk för att det inte är så lätt att se dig, så kan du vara lite förutseende.

Samma om du är i trafiken, så får man vara lite försiktig runt stora fordon som bussar och lastbilar. Du kan hävda att det är din rätt att befinna dig var du nu är och att lastbilen ska veja för dig. Men man kan ju alternativt vara lite försiktig och hålla avstånd för att undvika att bli påkörd.

Du kan hävda hur mycket du vill att det är en extremt vanlig fritidsbåt, att det var strålande sol, att ingen annan någonsin har AIS, att spädbarn hela tiden åker båt, bla bla bla. Ändå blev de påkörda och två av dem dog. Så något har de ju gjort fel. Right?

I slutändan kan man bara vara ansvarig för sig själv och sina egna handlingar. Om något går fel, så kan du bara tänka vad du själv skulle kunna ha gjort annorlunda för att undvika det. Oavsett vems fel det var.

Om jag blir påkörd av en bil en mörk natt, så även om det var bilens fel, så kan jag fråga mig själv vad jag skulle kunna ha gjort annorlunda. Kanske bära en reflex.

Är man ute på vattnet, så kanske det är smart att då och då se sig omkring. Kanske att ha flytväst. Kanske att göra sig sedd med ljus eller AIS. Det finns säkert något som snipan skulle kunna ha gjort annorlunda för att undvika olyckan.

Du slår in öppna dörrar.
Anekdoter ang reflexer och trafik irrelevant för denna olycka. Jag tjatar på mina tre barn om reflexer vareviga vinter och har gjort i tre år. Det räcker så.

Vad som är gjort i detta fall vet varken du eller jag, och att påstå att det inte skett om man tagit adekvat säkerhet med sig är direkt felaktigt. Det vet vi ej.
Det enda som möjligen helt säkert hindrar en olycka, oaktat vilken, är om man stannar hemma. Gränsen mellan sunt förnuft och att stanna hemma är lika bred som lång.
Citera
Idag, 06:55
Medlem
Citat:

Han är dessutom skyldig till att inte ha försett ett litet barn med flytväst, som åkte i hans båt, och nu är det barnet avlidet. Medan barnet som hade flytväst, det lever.

Snipans kapten kunde och borde vidtagit fyra olika åtgärder som var för sig kunde ha räddat liv denna kväll.
1. Hållt utkik
3. Tänt lanternorna

Alla dessa fyra åtgärder kunde och borde han ha vidtagit, helt utan att ha en aning om Misje Verdes framfart i farleden.

Skeppets kapten kunde och borde ha vidtagit en åtgärd som kunde ha räddat liv denna kväll.
1. Hållt utkik

Det faktum att pappan brustit i fyra olika åtgärder som var för sig kunde räddat liv, visar varför han har ett större ansvar för det skedda, än skeppets kapten, som "bara" brustit i en av de fyra åtgärder som pappan brustit i.

Sic est!

Det finns inga officiella uppgifter ang varken flytvästar eller eller lanternor så sluta läs in saker som inte är fakta.
Det blir helt irrelevant.
Citera
Idag, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Om det inte var pappan då?
Du vet väl inte vem som framförde snipan?

Svammel, svammel och svammel.
Snigel1, tosv och Veridictores är av samma skrot och korn, som tycker att pappan ska sättas i fängelse och att allt är helt och hållet hans fel.

Jävla idioter är vad de är!
Citera
Idag, 07:36
Medlem
Citat:
Man kan undra varför det är helt ok att en inte följer reglerna, när det är så förkastligt att en annan inte gör det. Ja, om man nu ska lyssna på trollen i tråden, alltså.

Men det ska man så klart inte

Det är lika förkastligt oavsett vem som gör det.

Och här var det två som gjorde det. Snipans kapten är minst lika skyldig till den här incidenten som skeppets kapten. Och väldigt mycket skyldigare än lotsen.

1. Hållt utkik
3. Tänt lanternorna

1. Hållt utkik

Sic est!
Det hade ju också varit lämpligt att lastfartyget gav väg för ett fartyg då han var upphinnande.
Senast redigerad av BobbyYsin Idag kl. 07:39.
Citera
Idag, 08:20
Medlem
Citat:
Det är du som trollar oss andra i tråden med ditt AI hittepå, det vet vi redan.

Om alla följt lagar och regler hade inte olycksn skett, det är min poäng.

Nu skedde olyckan ändå och åklagaren har ansett att kaptenen är den som brutit mot reglerna.

Har jag fel i detta påstående menar du, tänk som en vuxen nu?

Nej, olyckan hade inte skett om alla hade följt sjövägsreglerna.

Åklagaren åttalar inte snipan även om han hade brutit mot någon regel har han sagt. Har du på sllvar verkligen så stotra problem med att läsa och förstå detta? Desdutom är svenska åklagare inga perfekta gudar. De kan göra misstag precis som kaptener på handelsfarrtyg och snipaförare.

Haverikomissions utredning kommer säkertligen vara betydligt djupare och ge mer information.
Senast redigerad av ShijieMeng69 Idag kl. 08:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in