2026-08-17, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Man bor på landet och det är tre mil hem. Man vill inte övernatta bara för att man tagit en bärs eller två med polaren.
Precis, man tänker alltid på sig själv även om det leder till att man själv också riskerar att råka illa ut.
Inte ens det egna livet tycks vara värt någonting? Är det det man ska ut och föreläsa om, att man själv inte ansåg att det egna livet var värt någonting medan man anser att andra ska tycka något bättre?
Jag vänder mot mig detta "föreläsandet"?
Den egna hunden dog och den satt i en hundbur i bilen. Bara det, men hunden placerades medvetet i säkert förvar?
Den största olyckan och katastrofen här är väl vad media alltid har varit och alltid kommer att vara.
Citera
2026-08-17, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow99
Inte så bara faktiskt. Enligt BrB 16:13 kan man dömas till upp till fyra år i finkan för grovt djurplågeri. I detta fallet pga oaktsamhet. Han körde indirekt ihjäl sin hund. Han kom undan med villkorligt såvitt jag kan läsa mig till. De sket alltså i det brottet som ger längst straff. Har jag missat något, eller var åklagaren mjuk pga av kraschens konsekvens för gm?
Ingen aning om de har haft med det i domen alls, men det kan ju vara så att hunden dog omedelbart. Då är djurplågeri inte aktuellt. Men även om djurplågeri nu var aktuellt, vad är det som får dig att så självsäkert hävda att de sket i det brottet?
Citera
2026-08-17, 02:29
Medlem
Moscow99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ingen aning om de har haft med det i domen alls, men det kan ju vara så att hunden dog omedelbart. Då är djurplågeri inte aktuellt. Men även om djurplågeri nu var aktuellt, vad är det som får dig att så självsäkert hävda att de sket i det brottet?

Hm, kanske det inte räknas som ett brott om det handlar om djur? Om hunden led eller inte hör inte till saken. Han blir föremål för rättssak eftersom han körde bil under påverkan av alkohol. Alla skadliga konsekvenser räknas enligt praxis som (grovt) vållande om man inte är vid sina sinnens fulla bruk.

BrB 16 kap 13 paragrafen kanske inte är tillämplig här?
Detta då uppsåt saknas, det handlar om ett (hus)djur samt att det inte var ett viltdjur.

Summa summarum: det är inte brottsligt att på fyllan köra ihjäl sitt husdjur?
Citera
2026-08-17, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow99
Hm, kanske det inte räknas som ett brott om det handlar om djur? Om hunden led eller inte hör inte till saken. Han blir föremål för rättssak eftersom han körde bil under påverkan av alkohol. Alla skadliga konsekvenser räknas enligt praxis som (grovt) vållande om man inte är vid sina sinnens fulla bruk.

BrB 16 kap 13 paragrafen kanske inte är tillämplig här?
Detta då uppsåt saknas, det handlar om ett (hus)djur samt att det inte var ett viltdjur.

Summa summarum: det är inte brottsligt att på fyllan köra ihjäl sitt husdjur?
Att döda sitt djur är inte olagligt nej. Det som är olagligt är att orsaka lidande och då är det djurplågeri. Att döda någon annans djur är olagligt, men räknas då som vanlig skadegörelse. Men du kan inte begå skadegörelse mot dig själv.

Men djurplågeri kan som sagt fortfarande vara aktuellt, om det nu var så att hunden led. Detta eftersom djurplågeri är ett oaktsamhetsbrott, dvs det krävs inte uppsåt. Det är inte omöjligt att han faktiskt dömdes för djurplågeri. Så min fråga kvarstår.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-17 kl. 10:50.
Citera
2026-08-17, 10:47
Medlem
[quote=exbit|95699158]
Precis, man tänker alltid på sig själv även om det leder till att man själv också riskerar att råka illa ut.
Inte ens det egna livet tycks vara värt någonting?

Du är inte så ofta utanför mammas källare va?

Kan man inte köra bil efter några öl ska man inte ha körkort.
Det borde vara krav på uppkörningen. 3 långburkar ska ner på en timme innan man kör.

Trist att den här wannabe Formel 1 förare ska skylla sina egna tillkortakommande på alkoholen.
Rattfylleri tramslagen måste bort.

Vi är väldigt många som kör tryggt med alkohol i blodet.
Citera
2026-08-21, 00:51
Medlem
Moscow99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Att döda sitt djur är inte olagligt nej. Det som är olagligt är att orsaka lidande och då är det djurplågeri. Att döda någon annans djur är olagligt, men räknas då som vanlig skadegörelse. Men du kan inte begå skadegörelse mot dig själv.

Men djurplågeri kan som sagt fortfarande vara aktuellt, om det nu var så att hunden led. Detta eftersom djurplågeri är ett oaktsamhetsbrott, dvs det krävs inte uppsåt. Det är inte omöjligt att han faktiskt dömdes för djurplågeri. Så min fråga kvarstår.

Du svarar på frågan. Det bedömdes inte som ett brott att, oavsett oaktsamhet, köra ihjäl sitt husdjur. Vållande gäller inte djur. Bara människor.
Citera
2026-08-22, 19:20
Medlem
Nattbussen4s avatar
Nu har jag aldrig suttit i en bil med någon som var full.

Och kanske är 22-23 år litet väl högt för att räknas som ungdomens synder.
Men annars har vi alla varit där, gjort helkorkade saker som unga och kommit ur med livet i behåll. Och som äldre förfasas vi vad unga gör, och att de inte är mer rädda om sitt och andras liv. Men ärligt talat, så var jag själv inte heller speciellt rädd om mitt liv när jag var ung. Jag kunde lika gärna varit död flera gånger om.

Nu fick denne kille ett ultimat straff som han kommer att känna av hela sitt liv. Que Será, Será.
Senast redigerad av Nattbussen4 2026-08-22 kl. 19:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in