Citat:
Ursprungligen postat av
JaBaDaBaDoo
Jag vet inte om man ska tycka synd om en rattfyllerist, han kunde ju ha dödat oskyldiga.
Citat:
Ursprungligen postat av
korvenorven
Tänkte detsamma. Han hade kunnat förstört livet för massor med oskyldiga.
Exakt samma sak kan sägas om de som bryter mot hastighetsgränsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
exbit
Visst är det väl bra att föreläsa, men frågan är ju samtidigt varför någon kör rattfull?
Vad nu orsakerna än kan vara så kan man verkligen föreläsa bort rattfyllorna?
Jag har själv aldrig kört i fyllan och har heller aldrig kommit på tanken att göra det. Hur kan bilen komma upp i tankarna när man är full?
Är den vanligaste anledningen kanske ren nonchalans?
Att man helt enkelt skiter i att man kör rattfull?
Jag vet inte?
Anledningen att du aldrig kommit på den tanken är sannolikt att det finns ett väldigt starkt tabu kring det i Sverige. Hade du fötts i ett land där alla kör rattfulla då och då hade du förmodligen haft en annan inställning.
Bland rattfyllerister hittar du hela spektrat. Du har de som överhuvudtaget inte ens tänker på att de är fulla och de som tänker på det men skiter i det helt och hållet. Sen har du de som normalt aldrig kör rattfulla men gör undantag ibland, där de väger in vad det är för trafikförhållanden, hur viktig färden är och hur berusade de är.
Och se ovan. Hur ofta bryter du mot hastighetsgränsen? Och tror du att det hade varit annorlunda om det fanns ett starkt tabu kring det?
För det är lite lustigt det där. Många i Sverige vill ju i princip ha dödsstraff för att ha kört efter en eller två öl, men de som kör i 140 på 90-väg ser man mycket mildare på.