2026-08-15, 19:48
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
En äldre släkting till mig var stationerad i två afrikanska länder under några år på 1900-talet, och pratade om sina erfarenheter kring folk, traditioner, levnadssätt, världsbilder och samhällena under flera årtionden efter det, men nej, jag har aldrig varit där själv.
Du då?
Tyvärr. Vill gärna åka dock. Min "bucketlist" som det brukar heta.
Då återstår frågan, var/blev din äldre släkting rasist?
Citera
2026-08-15, 19:52
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinDaAzz
Finns det nån studie av någon afrikan att jämföra med så man kan få båda sidorna?
"ailamässa" som galenskaparna sade.
Den här killen har gjort massor: https://www.youtube.com/@BantuCityDiaries
Ej arfrikan men: https://www.youtube.com/watch?v=6Kb0QDd4M3c
Filmtips: https://www.imdb.com/title/tt2148945/

Visste du att på ibo språket finns inte ens ett ord för "underhåll" i bemärkelsen "ta hand om", "sköta", "ta vara på"?
Citera
2026-08-15, 20:38
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Tyvärr. Vill gärna åka dock. Min "bucketlist" som det brukar heta.
Då återstår frågan, var/blev din äldre släkting rasist?

Det är förvånansvärt svårt att ge ett tydligt svar på den frågan.
Han föddes under första halvan av 1930-talet och växte ju då upp med den rådande bilden av Afrika och afrikaner, och i backspegeln sett så var ju den bilden helt klart rasistisk.

Under Kongokrisen i början av 60-talet var han i Kongo som FN-soldat, och hans bild av landet och folket formades ju under ett inbördeskrig för över 60 år sedan.
Han kunde även efter tiden där kalla människorna för okunniga, outbildade, brutala och oförmögna att sköta ett land.
Var det rasistiskt om man sätter det i den dåvarande kontexten?

Samtidigt kunde han beskriva många av dem med värme och berätta om fascinerande traditioner, vänlighet, solidaritet, generositet och mod hos många av de kongoleser som han mötte.
I nästa mening kunde han kalla dem ociviliserade...

Belgarna hade han inte mycket till övers för, och han blev alltid arg när han pratade om deras roll i det hela.

För att summera det hela till ett svar, så får jag väl säga att han växte upp med en rasistisk bild, för det var så det var då, men att hans bild nyanserades av tiden där.
Citera
2026-08-16, 11:10
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej inte längre. Sysselsättningsgraden för somaliska män har gått upp kraftigt. Den är fortfarande låg för somaliska kvinnor.

Har kommit till en punkt där jag inte ebs vill deportera dem, utan göra mycket grövre saker.
Citera
2026-08-16, 12:57
Medlem
DeValeras avatar
Jag har inte märkt av att de skulle vara så pass lata. Visst finns det enskilda individer, precis som hos alla grupper, men generellt skulle jag inte säga det. Men min erfarenhet är inte så pass omfattande.
Citera
2026-08-16, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den svarta afrikanska befolkningar har den största genetiska variationen och spridningen av olika DNA i sin grupp av alla människor på jorden. Det är större skillnad genetiskt mellan olika afrikaner än mellan en europé och asiat. Det innebär att du har stor spridning på IQ i Afrika.

Det är helt vansinnigt att generalisera hela Afrika som en monolit.

Och som du säger det händer mycket i Afrika. Du ser förändringar i barnafödandet och utbildningsnivån stiger.

Det är inte konstigt att afrikanska stater är efter. De flesta blev fria 50-70 år sedan. Deras gränser är ofta konstgjorda. De koloniala makterna investerade i Afrika. Det var många gånger stora investeringar men det gjordes på sådant sätt att kolonialmakten tjänade på det och inte den afrikanska kolonin.

Ok låt oss inte generalisera Hela Afrika.
Men förklara då varför Hela Afrika med alla dess länder, lever i mer eller mindre misär med europeiska mått mätt. Och de få platser som har lite standard, där bor det vita.

Förklara den biten.
Citera
2026-08-16, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Varför passar inte testet på afrikaner? Är de för annorlunda jämfört med oss kanske?

Om det inte ens går att mäta IQ på dessa människor enligt dig när det fungerar bra på resten av världen, tycker du fortfarande det är en bra idé att ta in dessa i miljoner in i Europa?

IQ testet passar inte på dom, eftersom att de inte ens förstår de flesta av frågorna i IQ testen.
Citera
2026-08-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
IQ testet passar inte på dom, eftersom att de inte ens förstår de flesta av frågorna i IQ testen.

Det är ett oerhört konstigt argument att försvara afrikaner med. Att de inte ens förstår IQ testet är knappast en poäng till deras fördel.

Om detta stämmer blir alltså slutsatsen att skillnaden mellan oss är ännu större än vad vi trodde och då bör vi absolut inte massimportera dessa människor in i våra länder.
Citera
2026-08-17, 21:24
Medlem
Har med kultur att göra.

Dom är inte vana vid våran kultur.

Ta tex somalier.
att vara i tid inte så viktigt.

Säger dom "jag kommer ca kl 1300x
Då kan dom komma klockan 1409 eller 1500.

Det är helt normalt.

När kommer bussen?
Idag.

Så är det i somalien
Citera
2026-08-18, 17:41
Medlem
AlanBStards avatar
Jason Arday är ett bra exempel på lat n-ord. Han plagierade sin artiklar och fantiserade ihop sitt CV.

Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Har med kultur att göra.

Dom är inte vana vid våran kultur.

Ta tex somalier.
En snitt-IQ på 70 spelar också in.
Citera
2026-08-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis, det sitter i generna, inte i hudfärgen.
Inte det heller. Det har med och göra att de inte integreras väl i Sverige.
Citera
2026-08-18, 22:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyhole40
Inte det heller. Det har med och göra att de inte integreras väl i Sverige.
Ah, precis. Att Afrika är fattigt är Sveriges fel. Bra poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in