2026-08-16, 22:52
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Märklig lösning
Finns ingen hake?

Den får inga bostadsbidrag mm om dem sitter på 2 miljoner i sparkapital
Citera
2026-08-16, 22:53
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Hur är det möjligt utan att åka på en skattesmäll?

Vi fick fiffla lite. Kom undan hyfsat.
Citera
2026-08-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, visst, men det finns alltid kostnader att äga (även om de är mindre än vid hyra). Och detta kapital kan du inte nagga på då det är låst, alltså måste du fortsätta förvärvsarbeta även om kåken är värd 20 mkr och man vägrar sälja.

Man kan ju faktiskt öka belåningen om man vill... många gör ju så, placerar pengarna och tar mellanskillnaden

Så helt låsta är ju inte pengarna, beroende på belåningsgrad.

Jag skulle inte göra så, men det är som sagt fullt möjligt.
Senast redigerad av Baheera 2026-08-16 kl. 23:32.
Citera
2026-08-16, 23:22
Medlem
Citat:
Svårt att tyda hans inlägg pga undermålig svenska. Oavsett är det en korkad idé att inte spara privat och satsa på att gå i pension när man är 70 år. Slösat bort hela sitt liv på arbete och sedan trilla av pinn några år efter pensionen.

Alla ser kanske inte sitt arbete som slöseri, utan meningsfull vardag?

Då är det ju vara dumt att avstå saker under livet för att gå tidigare i pension när man trivs med att jobba
Citera
2026-08-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Det handlar inte om vad man orkar och kan göra när man går i pension. Det handlar om att ha möjlighet att överhuvud taget ha råd att gå i pension när man vill göra det. Min dröm är att kunna dra mig tillbaka vid 60. Men då får börsen prestera grymt bra kommande 20 åren.

Jag ska gå vid 61, för 69% av min slutlön då. Det räcker till samma levnadsstandard som nu ungefär.

Det jag sparar är bonus för resor, sportbil eller vad man nu vill göra.
Citera
2026-08-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nej självklart inte. Men uppenbarligen förväntas ett regelbundet sparande, innan arvet:
Jag ser det inte som särskilt orimligt oavsett inkomst. Men om man får en massa ungar tidigt(med det får ju nästan ingen nu, känner få personer med mer än två barn) så förlorar man ganska lätt de första 20 åren med snöbollseffekt.

Utan att jag menar att det är en bedrift så har jag nog nästan aldrig gjort slut på en hel månadslön genom att slösa den på skit. Men när jag ser hur mycket "leksaker" en del personer jag vet inte kan hålla i pengar särskilt länge har,så förstår jag ju att de omöjligen kommer att sitta med något större kapital någonsin om de inte ändra sina vanor.
Citera
2026-08-16, 23:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Man kan ju faktiskt öka belåningen om man vill... många gör ju så, placerar pengarna och tar mellanskillnaden

Så helt låsta är ju inte pengarna, beroende på belåningsgrad.

Jag skulle inte göra så, men det är som sagt fullt möjligt.
Nej, det är inte möjligt om man gjort FIRE (dvs inte har ett jobb längre) eller är pensionär.
Citera
2026-08-16, 23:42
Medlem
Citat:
Nej, det är inte möjligt om man gjort FIRE (dvs inte har ett jobb längre) eller är pensionär.

Nej då funkar det naturligtvis inte. Men nu var det väl inte enbart FIRE eller pension vi diskuterade, utan skillnaden på om kapitalet sitter i bostaden eller på banken.

I båda dina fall fallen är man ju blåst om man inte säljer av huset för 20 miljoner och köper ett för 10 istället
Citera
2026-08-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad är grejen med den här artikeln i Dagens PS? Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?

https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-mycket-pengar-bor-du-ha-sparat-vid-30-40-50-och-60/
Kan vara så enkelt att dom räknar in pensionskapital.

Och då blir 6 årslöner (brutto) inte speciellt mycket.
Snarare i minsta laget.

EDIT:
Ja, blir ganska tydligt när man tittar här:
https://www.fidelity.com/viewpoints/retirement/how-much-do-i-need-to-retire

Elizabeth is planning to retire at age 67 and her goal is to maintain her lifestyle in retirement, so her savings factor is 10x.

10x årsinkomster när man är 67 ifall man vill pensionera sig då.

Att så många i tråden inte tänker på att det skall inkludera pensionskapital bör väl ge en tankeställare. Lite väl mycket tillit på att staten skall förse dom med nappflaskor.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-16 kl. 23:51.
Citera
2026-08-16, 23:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja, visst, men det finns alltid kostnader att äga (även om de är mindre än vid hyra). Och detta kapital kan du inte nagga på då det är låst, alltså måste du fortsätta förvärvsarbeta även om kåken är värd 20 mkr och man vägrar sälja.

Kostnader att äga betalas naturligtvis av hyresgästen om en bostad hyrs ut. Så det är ju inte en kostnad man slipper ändå.
Citera
2026-08-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Den får inga bostadsbidrag mm om dem sitter på 2 miljoner i sparkapital
Då får de komma till dig och be om pengar!
Funkar nog inte för alla
Citera
2026-08-17, 00:03
Medlem
fördel med stort sparande tidig är ju ränta på ränta så behöver man inte tänka på sparande sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in