2026-08-16, 21:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Nej där är vi överens. Men varför räknas inte en obelånad bostadsrätt som en del av förmögenheten?
Den ska räknas som en del av förmögenheten, men en stor förmögenhet innebär inte nödvändigtvis att man lever ett rikt liv.
Citera
2026-08-16, 21:57
Medlem
Livet är ett enda långt sparande
Hur meningslöst är inte detta
Fy för h
Citera
2026-08-16, 21:58
Medlem
Citat:
De gjorde allt rätt enligt Fire – och pensionerade sig i 40-årsåldern. Tio år senare har Maribel och Oskar Lindberg åter dragits in i arbetslivet. Var idén om att lämna ekorrhjulet bara en omöjlig dröm?
Betalartikel
https://www.svd.se/a/3p5P2A/de-nadde-fire-och-pensionerade-sig-vid-40-tio-ar-senare-jobbar-de-igen

I de lilla man kan läsa gratis, så verkar det som tonårsdotterns prylbegär, bl a sminkprodukter, fått dem att jobba igen.
” Vi drog in på allt” står det i inledningen. Vore intressant veta om det är före eller efter de slutade jobba. Enligt mig då ska ju s k fire-tidig avgång ändå leda till att man har bra ekonomi. Men här verkar det som man lagt ribban väldigt lågt. Dotterns inköp? Förstått mer om det stått behövde renovera bostaden för en halv miljon..eller våra fonder missade grovt pga aktieras. Eller är tanken man ska leva i en Barna Hedenhös (60-talister förstår) värld a la MP om man går tidigt ?
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-16 kl. 22:03.
Citera
2026-08-16, 21:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du får aldrig ett billigare boende än ett fullt betalt hus/bostadsrätt.
Fast så mycket skiljer sig inte en lägenhet mot en avbetalad kåk. Säg 5000 kronor/månad för huset (uppvärmning, sophämtning, slamtömning, vatten, reparationer, snöskottning, internet, målning, trasiga vitvaror etc etc) och 12 000 kronor för lägenheten. Fick de ut en miljon i handen då de sålde huset och det ger i medel 6 procents avkastning kan de varje månad pytsa in 5000 kronor från fondsparandet till hyran. Skillnaden i slutändan blir alltså bara 2000 kronor. Och det finns hus värda betydligt mer än 1 miljon och lägenheter betydligt billigare än 12 000 kronor. Där jag bor får man ut minst 2 miljoner för ett centralt beläget hus närmast oavsett skick. Samtidigt kan man hitta en fräsch hyrestrea i det centralt belägna miljonprogrammet för kanske 7000 kronor per månad. För ett sådant par skulle det alltså bli billigare att flytta till lägenhet om nu inte börsen fullständigt kraschar.

Vad jag säger är dessutom 100 procent logiskt om vi vänder på resonemanget, dvs om det var billigare att bo i ett centralt beläget hus än i en tre i miljonprogrammet skulle betydligt fler av de som bor i miljonprogrammet välja att köpa hus eftersom de skulle få större boende och lägre månadskostnad. Men vi vet allihopa att eget hus för många är en dröm som tyvärr hindras av just ekonomin.
Citera
2026-08-16, 22:00
Medlem
Timoteuss avatar
Jag tror att många tyska pensionärer har väldigt små pensioner. Och många har väldigt låga löner medan de arbetar. Kvinnorna är hemma med barn i åratal eftersom barnomsorg och skollunch intill nyligen inte varit allmänt utbrett.

Sedan tror jag att det är något jox med hur de med egen firma betalar in till pension. Har tittat på några youtubereportage och fått intrycket att det är valbart på ett annat sätt än här. När firman går dåligt eller man har mycket annat (hus, barn osv) så går det på något vis att dra ned på eller strunta i att betala in. Då blir det väldigt lite pension.

Vad gäller Sverige så borde kanske alla de som bara betalar ränta på sitt bolån lägga undan en del. Med de pensioner som vi får framöver kommer många få svårt att betala boendet.
(Visst, sälja går ju, men nånstans skall man bo och alla överbelånade har inte 5-rummare som de kan sälja och köpa en 2-a. Många bor redan rätt smått)
Citera
2026-08-16, 22:00
Medlem
Mina bästa minnen har inte kostat ett dugg.
Folk borde börja tänka på hur hetböljorna kommer att påverka klimatet och satsa pengar i kylande tält och annat till sina barn
Massor har miljoner som legat som sparande ett helt liv
Till ingen nytta sen skänker de på måfå till operation smile och andra
Citera
2026-08-16, 22:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Enligt mig då ska ju s k fire-tidig avgång ändå leda till att man har bra ekonomi. Men här verkar det som man lagt ribban väldigt lågt.
Fast för många inom FIRE verkar onödig konsumtion vara något de kan välja bort, utan tiden och samvaron är vad som värderas högt.

Däremot tror jag många som går i tidig pension om de inte har extremt god ekonomi kommer sakna den stabilitet i tid och rum som ett arbete ger.
Citera
2026-08-16, 22:05
Medlem
Minimuchers avatar
Mina päron förde över allt kapital till mig. Så dem var Nollade. Sen ansökte dem om alla möjliga bidrag för gamlingar och fick till det hyfsat. Sen var ju pengar bara ett samtal bort för dem.
Citera
2026-08-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Mina päron förde över allt kapital till mig. Så dem var Nollade. Sen ansökte dem om alla möjliga bidrag för gamlingar och fick till det hyfsat. Sen var ju pengar bara ett samtal bort för dem.
Märklig lösning
Finns ingen hake?
Citera
2026-08-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher

Hur är det möjligt utan att åka på en skattesmäll?
Citera
2026-08-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast för många inom FIRE verkar onödig konsumtion vara något de kan välja bort, utan tiden och samvaron är vad som värderas högt.

Däremot tror jag många som går i tidig pension om de inte har extremt god ekonomi kommer sakna den stabilitet i tid och rum som ett arbete ger.

Kan vara sant. Men i alla artiklar så är det ju som alla FIRE typer promotar att de lever som kung och drottning. Det står ju aldrig: Vi gick vid 40 och nu ska vi leva extremt snålt, inte ha något onödigt utan leva extremt billigt. Extrapriser och McGuyver lagningar.
Citera
2026-08-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seelsorge
Hur är det möjligt utan att åka på en skattesmäll?

Eh, vi har ju ingen gåvoskatt så du kan ju ge bort hur mycket cash som helst. Sen om du ger aktier eller bostad så kan det innebära lite konsekvenser. Däremot om de fortfarande står som ägare till cashen så blir det svårt med bidrag. Naturligtvis så kan man låtsas ge, fast man äger pengarna. Men då är man ju utlämnad till barnets godtycke få tillbaka dem. I det här fallet ”mina föräldrar förde över allt kapital”, så kan det ju både vara gåva eller dold överenskommelse om att du bara förvaltar pengarna. Pytsar in lite ibland, om det behövs till päronen på lite dolt vis.
Med tanke på alla bidragsbrott o andra ekonomiska brott så är det här ju inget att orda över utan helt ok.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-16 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in