2026-08-16, 18:49
Medlem
Jag har drygt 7 miljoner inneliggande i pension, tillsammans med partnern ca 2 miljoner just nu i boendet, ärver väl ca 400t, satt igång nu o spara 4.5t i fonder varje månad. Ca 10 år t pension. Min huvudsakliga anledning till sparandet som uppkommit nu är : vill resa mycket när jag går i pension o kanske köpa boende utomlands i stabilt land utan luffare. Frun har också en hygglig del i kapital men inte lika mycket i pension.
Det behöver inte alls bo svenskar där, bara nästan alla pratar engelska. Mycket arabiska går fetbort. Räcker med Sverige.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-16 kl. 18:54.
Citera
2026-08-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Svårt att hitta källa till detta men endast 5% har tillgångar på över 3 miljoner och bara 10-12% har sparande på över 1 miljon så det kan inte vara så vanligt direkt
Finns väldigt dåligt med konkreta underlag för detta men jag har inte hittat någon källa som säger att det är vanligt med 2,3 miljoner direkt.
Nej jag hittar inga källor heller, men det låter inte så extremt med 2-3 miljoner om man är 70 år idag och köpte hus för 40 år sedan som ökat flera gånger i värde och jobbat hela livet och fått tjänstepension (9 av 10 har tjänstepension enligt flera källor) samt sparat själv. Men det är lätt att leva i sin egen bubbla, jag kanske överskattar grovt.
Citera
2026-08-16, 19:21
Medlem
Tragiskt.
Jobba HELA livet, spara och göra avkall.. för vad?
När du är 68 år och helt slut, dina bästa dagar är förbi..
Ett stort bedrägeri alltihop.
Citera
2026-08-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marojo
Nej jag hittar inga källor heller, men det låter inte så extremt med 2-3 miljoner om man är 70 år idag och köpte hus för 40 år sedan som ökat flera gånger i värde och jobbat hela livet och fått tjänstepension (9 av 10 har tjänstepension enligt flera källor) samt sparat själv. Men det är lätt att leva i sin egen bubbla, jag kanske överskattar grovt.
Problemet är att du inte borde räkna in bostaden i ditt sparande.
Postade tidigare i denna tråd om pensionärer som har allt sitt "sparande" i bostaden och nu när de väl behöver få ut pengar så finns det inga att få eftersom de inte får låna.

Tror även folk har en tendens till att överskatta sin egen förmögenhet och hur bra/dåligt alla andra ligger till, det hör till att jämföra sig och ingen vill vara sämre direkt
Citera
2026-08-16, 19:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Tragiskt.
Jobba HELA livet, spara och göra avkall.. för vad?
När du är 68 år och helt slut, dina bästa dagar är förbi..
Ett stort bedrägeri alltihop.
Precis. Därför ska man börja spara tidigt och aggressivt. Då kan man göra FIRE i 40-50-årsåldern.

Det krävs inte heller mycket. Vill du få ut, låt oss säga 25 000 kr/mån, behöver du spara ihop 7,5 mkr enligt 4-procentregeln. För att komma upp i den summan behöver du bara spara 6 500 kr/mån från dagen du fyller 20 år till dagen du är 50 år.
Citera
2026-08-16, 20:00
Medlem
bluesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad är grejen med den här artikeln i Dagens PS? Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?

https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-mycket-pengar-bor-du-ha-sparat-vid-30-40-50-och-60/

Kanske för att personerna som läser artikeln bor i utvecklade länder som har en övertag över resten av världen? För övrigt bör du ha minst 1 miljon när du är 18 år, och 100 när du är 30, din första miljard när du är 40.
Citera
2026-08-16, 20:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Självklart spelar det roll. Har du 3 mkr på börsen kan du ta ut 10 000 kr/mån resten av livet enligt 4-procentsregeln. Är kapitalet däremot låst i bostaden är det naturligtvis inte möjligt att leva på kapitalet på samma sätt. Du kan ju inte äta väggarna och taket på huset.

Äger man sitt boende och har hög soliditet så har du ju en hög kapitalkostnad på boendekapital men låga månadskostnader, hyr du har du istället ingen kapitalkostnad på boendekapital men höga månadskostnader så det är två sidor av samma mynt.
Citera
2026-08-16, 20:07
Medlem
Jag är väl miljöskadad för jag tycker sex årslöner vid 60 års ålder låter lite.
Citera
2026-08-16, 20:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad är grejen med den här artikeln i Dagens PS? Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?

https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-mycket-pengar-bor-du-ha-sparat-vid-30-40-50-och-60/

Rimligen tar väl kalkylen hänsyn till att man får ut ett arv lite senare i livet, så gissar att det sker när man är runt 60 som senast.

Sen spelar det ju självklart roll vilka socialförsäkringar som finns i landet man bor i vid 60, stor skillnad på t.ex. USA eller ett EU-land.
Citera
2026-08-16, 20:11
Medlem
Wii 38 bast och har cirka 1.070.000. Så jag håller måttet!!!
Citera
2026-08-16, 20:14
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Felaktigt.
Att ha 3 miljoner på banken gör dig betydligt rikare än att äga en bostad som värderas till 3 miljoner.
Detta beror på att pengar är pengar medan en bostad är en bostad och bostaden bidrar inte till din förmögenhet som du kan spendera:
" A house provides "housing services" (shelter). If a home's fundamental value goes up, the cost of consuming that shelter also goes up by the same amount"
Att inkludera bostaden i "förmögenheten" är bara en tröst för människor är dåliga med pengar och inte har kunnat bli rika på det normala sättet.
Undantaget är såklart om du äger en bostad som du hyr ut men många gör misstaget att räkna med bostaden de bor i, vilket bara är dumt.

Kollar man på prisutvecklingen på bostadsrätter i Stockholm ,Så har du dubblat dina pengar under de senaste 10 åren.
Från 50k/kvm -> 100k/kvm
Citera
2026-08-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Rimligen tar väl kalkylen hänsyn till att man får ut ett arv lite senare i livet, så gissar att det sker när man är runt 60 som senast.

Alla har väl inte miljonarv att vänta sig?

Tänker på min egen släkt hur olika det är beroende på vart man bor i landet och vilket land. Vissa ärvde hus och fastigheter för miljontals till tiotals miljoner, medans andra ärver knappt en halv i ett annat fall lösöret i en lägenhet delat på sju personer.

Skulle vara intressant att veta vad ett genomsnittligt arv ligger på nuförtiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in