2026-08-16, 20:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Alla har väl inte miljonarv att vänta sig?

Tänker på min egen släkt hur olika det är beroende på vart man bor i landet och vilket land. Vissa ärvde hus och fastigheter för miljontals till tiotals miljoner, medans andra ärver knappt en halv i ett annat fall lösöret i en lägenhet delat på sju personer.

Skulle vara intressant att veta vad ett genomsnittligt arv ligger på nuförtiden?

Nej självklart inte. Men uppenbarligen förväntas ett regelbundet sparande, innan arvet:

Citat:
Vid 30: en årslön
Vid 40: två årslöner
Vid 50: fyra årslöner
Vid 60: sex årslöner
Citera
2026-08-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Alla har väl inte miljonarv att vänta sig?

Tänker på min egen släkt hur olika det är beroende på vart man bor i landet och vilket land. Vissa ärvde hus och fastigheter för miljontals till tiotals miljoner, medans andra ärver knappt en halv i ett annat fall lösöret i en lägenhet delat på sju personer.

Skulle vara intressant att veta vad ett genomsnittligt arv ligger på nuförtiden?
Han fabulerar off topic. Finng inget i artikeln som babblar om arv.

Artikeln pratar om sparande medan han babblar om arv. Riktig läshandikappad nolla.
Citera
2026-08-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Precis. Därför ska man börja spara tidigt och aggressivt. Då kan man göra FIRE i 40-50-årsåldern.

Det krävs inte heller mycket. Vill du få ut, låt oss säga 25 000 kr/mån, behöver du spara ihop 7,5 mkr enligt 4-procentregeln. För att komma upp i den summan behöver du bara spara 6 500 kr/mån från dagen du fyller 20 år till dagen du är 50 år.

Rekar inte å spara så mycket när du är ung. Fixa istället hög lön m mycket tjänstepension.
Man ska leva också! Har drygt 7 mille i pension nu med ca 10 år kvar. Inte sparat en krona privat. Blir jädra många missade trevliga utlandsresor å missade förhållanden med den den sparfilosofin!
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-16 kl. 20:25.
Citera
2026-08-16, 20:23
Medlem
HBTKuks avatar
Möjligen för att de kan tjäna mer om de har mer sparat. Det är inte fett att vara pensionär i SVerige, så har du lite deg undansparat lär det vara odelat positivt.

Edit: Trodde det stod månadslöner. Årslöner är något helt annat. Låter väldigt mycket.
Citera
2026-08-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad är grejen med den här artikeln i Dagens PS? Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?

https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-mycket-pengar-bor-du-ha-sparat-vid-30-40-50-och-60/

Vid 60 års ålder borde man ju absolut ha sparat ihop MINST 6 årslöner om man arbetat normalt hela livet. 4 miljoner vid 60 kräver inte mycket månadssparande (om man investerar sparandet) om man börjar vid tex 20 räcker det med 1150kr/mån med ränta på ränta effekten med snitt 8%. Vill man nå 6miljoner på samma tid blir det 1725kr/mån. Det är summor även lågavlönade klarar av beroende på hur man prioriterar, många lägger liknande summor på kaffe på stan eller snus eller streamingtjänster m.m liksom.

Att folk förlitar sig på pensionen är ganska skrämmande. Vid 60års ålder så får du förmodligen inget nytt jobb om du skulle bli av med ditt jobb.

Jag skulle rekommendera minst lika mycket i privat sparande/investerat kapital som man har i samlad pension när man pensionerar sig. Och att sen leva på avkastningen och pensionen utan att kapitalet du sparat ihop sjunker med åren och ger en trygg framtid för dig och dina barn osv.

Börja tidigt och var disciplinerad så är det inte speciellt svårt att spara ihop till en betydligt bättre livskvalitet efter arbetslivet.
Citera
2026-08-16, 20:37
Medlem
Jag undrar hur många 30-åringar i Sverige som har en årslön på banken sparat. Det är visserligen väldigt bra - och det är nog fler än vad man tror - men verkligheten idag är en helt annan för dom allra flesta.
Citera
2026-08-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
Alla tillgångar är inräknade, inte enbart sparkonton, aktier, fonder osv. Tycker också att sex årslöner för en 60-åring låter mycket.

Det är väl snarare erbarmligt dåligt att under säg 35-40 yrkesverksamma år inte klarat av att inkl avkastning spara ihop 15% av din lön under dessa år?
Citera
2026-08-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Rekar inte å spara så mycket när du är ung. Fixa istället hög lön m mycket tjänstepension.
Man ska leva också! Har drygt 7 mille i pension nu med ca 10 år kvar. Inte sparat en krona privat. Blir jädra många missade trevliga utlandsresor å missade förhållanden med den den sparfilosofin!

man behöver inte bränna asmycket pengar för att leva ett bra liv. Utlandsresor är överskattat.
Citera
2026-08-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Tragiskt.
Jobba HELA livet, spara och göra avkall.. för vad?
När du är 68 år och helt slut, dina bästa dagar är förbi..
Ett stort bedrägeri alltihop.

man sparar det som blir över. Finns ju ingen anledning att köpa massa skit man inte behöver bara för att man ska "leva", det är bara efterblivet.
Citera
2026-08-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Wii 38 bast och har cirka 1.070.000. Så jag håller måttet!!!
39 och 480000.. jag ligger efter!!

har iofs 430k på tjänstepension, men det räknar jag inte med.
Citera
2026-08-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
39 och 480000.. jag ligger efter!!

har iofs 430k på tjänstepension, men det räknar jag inte med.
Du kan hinna ikapp. Tror AuAg Silver Bullet A stiger till himlen mot 2029.
Citera
2026-08-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
man sparar det som blir över. Finns ju ingen anledning att köpa massa skit man inte behöver bara för att man ska "leva", det är bara efterblivet.

Definierar du onödig shopping som att "leva" ?
Det är de här jag menar.
Folk ser bara sitt sparande och allt annat är onödigt.
Jag vill gärna ha minnen och dela detta med vänner och familj. Att ha massa nollor på ett konto kanske är bekvämt, men samtidigt rätt tråkigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in