Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
ABS plingplongar inte, Airbag (SRS) plingplongar inte, antisladd (ESP/ESC) plingplongar inte. De aktiveras när föraren kört för fort eller bromsat för sent. Föraren blir varken bättre eller säkrare med dessa hjälpsystem. Trafiken kan däremot bli något säkrare såvida föraren inte stänger av dessa system.
En modern bil har ca 30 lagstadgade hjälpsystem samlade under ADAS. Senaste är ISA och ADDW. Några system går att stänga av men aktiveras vid nästa start.
Vi ska naturligtvis inte förbjuda bilar. Men ökad fordonskännedom, kompetens och färre b-förare hade varit önskvärt.
Färre bilar på vägarna ger säkrare trafik. Under coronapandemin minskade dödsolyckorna, kanske för att färre b-förare var ute i trafiken. Under 2022 ökade dödsolyckorna...
Flera av dessa system kan i vissa lägen larma med ljud, många av dem varslar med visuella signaler, och med tanke på hur lätt vissa tycks störas av sådan som andra inte stör av så kan man ju ana problem även med vad tusan som helst som kan locka uppmärksamheten från vägen…
Jag är väl medveten om hur kränkande du ser ner på folk som du anser inte är lika ”perfekta” som du tror du själv är i trafiken, men det är ett självklart mål att vi ska kunna låta så många som möjligt få nyttja det allmänna vägnätet och framföra fordon. Var gränserna ska läggas är upp till sakkunniga myndigheter, inte dig och mig.
Säkerheten ska såklart väga tungt, men vi måste alla kunna försöka samsas i trafiken även med de som extra besvär med att framföra fordon, men ändå klarat att ta körkort.
Då det är välkänt att människan har en hel den brister i sina fantastiska sinnen, så har man fullt förståeligt landat i att det behövs hjälpsystem, både för dig och mig, inte bara för de du kalla B-förare.
Inga av alla de säkerhets eller hjälpsystem som har finns har varit felfria, eller klarats allt. Men de har alla bidragit till hjälp och räddat liv. Att vi får fler och fler hjälp/säkerhetssystem är helt naturligt, och de behövs i princip för alla förare oavsett grad.
Jag vet inte riktigt vad du tror, men hoppas verkligen att du inte tror att om alla bara var så bra som dig som förare så skulle i princip inga olyckor ske ens om vi hade bilar som puristiska som de var på 40talet, typ.
Olyckor kommer alltid att ske i trafiken, p g a dig och mig, alltså människan. Ingen kan vara helt säker på att aldrig kunna råka drabbas av en olycka, vare sig om vi själva är orsaken, bilen, eller annan trafikant etc etc.
Med tiden så utvecklas systemen och blir bättre, men perfekta lär de aldrig bli.
Men vi människor måste också vara kapabla att acceptera dessa hjälpsystem, utan att klaga som barn på i mitt tycke rena skitsakerna. Jag skulle förstått det bättre om det var liknande flyglarm/inbrottslarm hela tiden när systemen varslar för olika saker. Men så är det ju inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Man kan ju tycka att vissa system är bra och andra mindre bra eller rent utav farliga.
ABS är ju gammalt, men redan när det kom var det ju fantastiskt. Autobroms för t.ex. fotgängare är i grunden bra, men missar och panikbromsar för ingenting ibland. Kan vara brutalt hårda inbromsningar också. Hos Tesla kan det kallas spökbromsningar men gäller då också i högre hastigheter medans många andra bilar bara aktiverar det i lägre hastigheter, men ändå, om du kör 40 km/h om bilen panikbromsar för att rädda något som inte en finns framför dig så blir man ju ganska förbannat och det skapar risker som annars inte hade funnits som att bilen bakom kanske gör in i dig bakifrån.
Vem blir ansvarig för en sådan olycka? Du själv som kör bilen som inte bromsade, bilen bakom som inte hann bromsa i tid för ingenting eller biltillverkaren som har ett trasig system som bromsar för ingenting? Det hade varit riktigt intressant att höra vad en rättegång kommer fram till där.
Hade jag varit den som körde bakom som körde in i den spöbromsande bilen så ver jag ju att det hade argumenterats i att jag låg för nära eftersom jag inte hann bromsa, men och andra sidan så bromsade ju bilen framför för ingenting, så olyckan hade ju aldrig skett om inte bilens system framför hade haft ett fel.
Det kommer såklart att bli intressanta fall när det du beskriver sker.
Systemen är inte felfria, men facit är att de hjälper mycket mer än de ev skulle stjälpa och orsaka olyckor.
Med tiden blir systemen bättre. Men, dessa ev brister med systemen har ju inte mycket med ev plingplong att göra, eller hur? Det är mest gnäll från de som bestämt sig för att de blir störda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Krockobil
Allt för mycket plingeli-plong-ping-piip som meddelar föraren, varnar föraren, hjälper föraren, delvis kör åt föraren, bromsar åt föraren.
När ska folk behöva börja köra bil igen i stället för att vara "passagerare" bakom ratten....
(självfallet finns det folk som försöker köra aktivt trots allt pling pling, men många idag åker bara med)
Det är upp till dig som förare att vara aktiv säker förare oavsett fordon och oavsett vilka system bilen skulle ha.
Kollar vi statistiken från när bilar inte hade några av dessa säkerhetssystem etc, så var det extrem mycket mer olyckor och dödade, trots mycket färre bilar och årlig körsträcka samt medelhastigheter.
Att köra aktivt har dessutom föga med att köra fort eller kunna sladda runt rondeller att göra, om det är vad du skulle tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Det dumma är ju att om man själv tycker att man kör bättre utan dessa system, men de inte går att stänga av eller man helt enkelt missar att för 20e gången stänga av samma sak på en och samma dag och bilen krockar. Då kommer säkert föraren anses som skyldig ändå trots att han outtröttligt försökt stänga av det, men missat 1 gång av 20 och det var då bilen krockade som var systemens fel. Tyvärr ser jag framför mig att bilisten kommer bli vållande till olyckan ändå.
Kanske finns en pytteliten chans att en bra advokat kan argumentera enligt vad jag själv tycker, d.v.s. att de är farliga system ibland och man gör allt vad man kan för att stänga av dom, men det är helt mänskligt att missa en gång på 20 och skulle just den gången orsaka olyckan så tycker jag ändå inte att det är förarens fel, kanske inte ens biltillverkarens fel utan EU som tvingar på skiten.
Kommer så klart hälpa den advokaten att ha tillgång både till bilens loggar/data plus ens egna dashcamvideo i 4k upplösning som man självklart har i bilen.
Återigen, man tvingar inte på system som inte är felfria. Man löser felen först, sen inför man dom. Speciellt när det handlar om människoliv.
Är det datorspel så är det mer förlåtligt, ingen dör av att spelen kraschar eller fungerar dåligt, men man ska inte leka med ofärdiga system och göra dom till lag innan de är helt eller så gott som ofelbara.
Men du… Inga av alla de system vi dividerar om, från ABS upp till dagens ”plingeliplongsystem” har någonsin varit felfria. Eller helt perfekta.
De har alltid och har fortfarande sina begränsningar, och kan göra fel ibland. De har blivit bättre och bättre med tiden men helt perfekta blir de aldrig. Då det alltid kommer att finnas kompromisser, och man måste bestämma vilka kompromisser som är acceptabla utifrån vad man vill uppnå.
Så länge systemen visar väsentligt högre positiv verkan än negativ, så kan man man ju tycka de gör sitt jobb och nytta. Alltså generellt sett minskar statistiken över olyckor skadade och dödade.
Så bevisligen gör systemen nytta även om vissa irriteras så vansinnigt att de deaktiverar dem.
Man kan ju undra om de sen om en olycka sker, skulle känna sig dumma för att de kopplat bort det som kanske kunde ha hjälpt dem att slippa olyckan. Ja på samma sätt som när smartskallar manipulerar andra säkerhetsfunktioner på t ex industriella maskiner för det ska gå lättare smidigare etc…
Man kan ju även undrande jag är en bättre förare som kan ta till mig och förstå nyttan av hjälpsystem i bilar, trots att jag klarat mig bra sen 70talet och kört 16vxl manuella tradare, MC och allehanda bilar helt utan vare sig ABS eller nåt ”plingplong”, utan att jag ens irriteras av ljuden. De finns där, jag tycker de generellt sett är en extra trygghet utifall att…