2026-08-16, 13:36
Medlem
bioaccs avatar
Det är bäst för er högerhjon att ni väljer klokt nu. Ett misslyckande innebär mer än bara ett tillfälligt nederlag. Med all sannolikhet skulle en förlust leda till ett permanent slut för högern som regeringsalternativ, eftersom detta val utgör en existentiell vattendelare och hålls endast ett par år före etableringen av "woke AGI".
Citera
2026-08-16, 13:46
Medlem
L låg senast på 2,4
Jag har varit med om så många val att jag vet att partier som anses uträknade ändå blir kvar i riksdagen. Folkpartiet valen 1982 och 2002. KD 1994, vpk flera gånger osv.
Simona kommer med många utspel, L har mycket bra möjligheter att bli kvar.
Jag överväger att för första gången i mitt liv taktikrösta. Det blir på L. Det är som Simona säger, rösta L för att hindra en vänsterseger. Visst har jag invändningar mot vissa saker hos L. Men nu gäller det att hindra en sosseregering som kommer att förstöra det Tidö gjort.
Citera
2026-08-16, 15:48
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
L låg senast på 2,4
Jag har varit med om så många val att jag vet att partier som anses uträknade ändå blir kvar i riksdagen. Folkpartiet valen 1982 och 2002. KD 1994, vpk flera gånger osv.
Jag överväger att för första gången i mitt liv taktikrösta. Det blir på L. Det är som Simona säger, rösta L för att hindra en vänsterseger. Visst har jag invändningar mot vissa saker hos L. Men nu gäller det att hindra en sosseregering som kommer att förstöra det Tidö gjort.

Varför skulle någon rösta på L? Bara de som vill förbjuda strypsex och försämra A-kassan. Det är bättre att göra sig av med L och komma tillbaka i nästa val ifall man förlorar.
Citera
2026-08-16, 17:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
L låg senast på 2,4

Jo också varit med en hel del val. Det är extremt ovanligt att ett parti ryker. Det brukar vara alla man till rororna och man kommer klara gränsen precis. Det skulle vara extremt om L inte klarar 4%. Även tom på egen hand utan en massa stödröster.

Men just det kommer de att få. Förmodligen mest brukligt från M. De brukar ju vara mer benägna att just stödrösta för det bästa i stora alltet. Än vad SD:are kommer vara.
Citera
2026-08-16, 19:16
Medlem
Citat:
L låg senast på 2,4

Välskrivet!
Jag kan tillägga att det kommer hjälpa om någon om de kommande undersökningar visa L närmare 3%. Så kan klara L spärren genom taktikröster! Jag tänker också taktikrösta på L om jag ser någon större chans än nu.
Annars blir SD eller KD. Jag ska vänta tills sista minuten och välja vilket Tidöparti ska jag rösta på.
Citera
2026-08-16, 20:10
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saab_90
Du tror att de ska hinna bli stabila kring 3% med en månad innan valet, när de inte varit det de senaste två åren, i princip? Ja, det är ju troligt... Lika troligt som att grisar ska börja flyga...

-----
Sedan, måste inte Tidö komma upp i 50%? Du (TS) skall alltså lägga din röst på L när du egentligen röstar på M/SD/KD? Det blir ju ingen skillnad för Tidö som helhet? Hade du velat mellan S, C och L så..
Nej, vad fan tror du.
Citera
2026-08-16, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Kort fråga:
Jag sympatiserar med Tidö-partierna. I vanliga fall skulle jag inte lägga min röst på L. Frågan är om det är värt ”risken” att lägga sin (taltik-) röst på L för att dom ska komma över 4% i valet. Åker dom ut lät det ju bli en ren vänster/miljömuppsregering eftersom att Sossarna gör vad som helst för att få sitta vid makten.

Hur tänker du ? Är du beredd att offra din röst även om dom inte når 4% ?

Nej, i detta här valet är det SD för hela slanten som gäller. Vi siktar på 25% + nu.

Snart smäller det. Mindre än 1 månad kvar.
Citera
2026-08-16, 21:13
Medlem
Tidö-väljare tänker taktiskt. De vet att L måste komma in för att Tidö ska kunna fortsätta styra. Det är därför många SD:are kommer stödrösta på L i valet. Jag förstår dem. De tänker smart.
Citera
2026-08-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Nej, i detta här valet är det SD för hela slanten som gäller. Vi siktar på 25% + nu.

Snart smäller det. Mindre än 1 månad kvar.

Jag kan inte förutsäga det exakta antalet, men jag slår vad om att SD kommer att öka i antal röster i ytterligare ett val, precis som de har gjort i alla val sedan 1988
Citera
2026-08-16, 21:38
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
Tidö-väljare tänker taktiskt. De vet att L måste komma in för att Tidö ska kunna fortsätta styra. Det är därför många SD:are kommer stödrösta på L i valet. Jag förstår dem. De tänker smart.

Sd-väljare smarta är en paradox och knappt någon kan tänka sig rösta på L!
Citera
2026-08-16, 23:25
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Så Nyans eller Klimatalliansen är bra att rösta på?

Om du känner att de matchar dina politiska preferenser står det dig fritt att göra så.
Citera
2026-08-16, 23:26
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Att rösta på det sättet, riskerar att vi får dras med röd-grön röra...

Det är en risk som finns oavsett hur du röstar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in