2026-08-15, 23:51
Avslutad
När L får under 2% i opinionsundersökningarna så innebär det att mer än hälften av deras väljare skulle behöva vara stödröstare för att de ska komma in i riksdagen. Det känns inte rimligt eller demokratiskt.

Rättvisans yxa svingas mot dem. Fuck around and find out. De red på sina höga hästar. De tyckte folk skulle bilda sig och bete sig. De satte upp röda linjer och bytte sen sida. Nu får de skörda vad de sått.
Citera
2026-08-15, 23:51
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Om L åker ur och M, KD och SD får siffror i nivå med förra valet, då kommer inte dessa tre partier att kunna samla en riksdagsmajoritet, och då är det över för Tidö-laget.

Förstår du nu hur ett val i Sverige fungerar?
Det kvittar ju eftersom dom röster som L får tas från andra tidö partier så om L får 4% (vilket inte kommer att ske) så kvittar det då dom flesta röster då är stödröster från annat tidö parti. Då ärdet bättre att något av dom andra partierna M SD eller Kd får dom procenten
Senast redigerad av Eurodisco 2026-08-15 kl. 23:54.
Citera
2026-08-16, 00:00
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Definitiv inte. Det är på tiden att antalet partier i riksdagen minska, och damn the consequenses. L har inte haft en liberal, eller egen politik på 25 år. Skicka ut dem. Uppmanar att rösta på ett parit utanför riksadagen. Gör detsamma vilket, men endast en röst utanför riksdagen kan få våra nuvarande korrupta politiker att vakna upp.

Att rösta på det sättet, riskerar att vi får dras med röd-grön röra...
Citera
2026-08-16, 01:02
Medlem
Facades avatar
Nej
Citera
2026-08-16, 01:34
Medlem
Jag har funderat på att göra det trots att jag alltid röstat M och 2 gånger KD.
Citera
2026-08-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Nej, L åker ur. Rösta på något vettigt istället som AFS eller Örebropartiet.
Dvs totalt bortkastade röster....
Citera
2026-08-16, 01:48
Medlem
Jag röstade på Folkpartiet när deras stora hjärtefråga var skolan.

Nu håller de på att driva frågor om laglig incest/nekrofili samt förbjuda strypsex.

Skulle inte rösta L om jag så fick betalt för det.
Citera
2026-08-16, 02:13
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElementsX1
Kort fråga:
Jag sympatiserar med Tidö-partierna. I vanliga fall skulle jag inte lägga min röst på L. Frågan är om det är värt ”risken” att lägga sin (taltik-) röst på L för att dom ska komma över 4% i valet. Åker dom ut lät det ju bli en ren vänster/miljömuppsregering eftersom att Sossarna gör vad som helst för att få sitta vid makten.

Hur tänker du ? Är du beredd att offra din röst även om dom inte når 4% ?

Det beror väl lite på vad du tycker demokrati är och hur det ska fungera.

Personligen tänker jag att det är korkat att rösta på ett parti en inte direkt sympatiserar med av anledningen att den "sidan" ska vinna. Gör en massa personer det och den sidan får majoritet får de in ett parti som ska förhandla i regeringen som svenska folket egentligen inte vill ha där, då stödrösterna på partiet inte var från hjärtat.

Enligt mig är det medborgarnas plikt att alltid rösta på det parti en står närmast. Då blir också representationen sann mätt mot folkets vilja.

Men du gör såklart som du vill.
Citera
2026-08-16, 03:01
Medlem
-Orko-s avatar
Att rösta på ett parti du inte bryr dig om eller sympatiserar med är som att säga att ditt liv är en bluff. Demokratin vinnner, oavsett vilka vi röstar på, det är hela grejen med demokrati. Bekänn dina sympatier och acceptera vad majoriteten väljer oavsett. Din röst är värd = 1 röst, varken mer eller mindre.
Citera
2026-08-16, 03:04
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Att rösta på ett parti du inte bryr dig om eller sympatiserar med är som att säga att ditt liv är en bluff. Demokratin vinnner, oavsett vilka vi röstar på, det är hela grejen med demokrati. Bekänn dina sympatier och acceptera vad majoriteten väljer oavsett. Din röst är värd = 1 röst, varken mer eller mindre.

Med andra ord, vi lever inte i en demokrati.
Citera
2026-08-16, 03:05
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Med andra ord, vi lever inte i en demokrati.

Utveckla
Citera
2026-08-16, 03:11
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Utveckla

Att taktikrösta innebär att man röstar på något av de partier som är inne i, låt oss kalla det för "systemet". Därför kommer "systemet" att fortsätta utöva sin "systemdemokrati". Så, om du röstar på något av de etablerade partierna är du rökt. Det är en stor klubb som du inte är medlem i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in