2026-08-16, 14:30
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag hade inte accepterat ocker från varken en snickare eller en billackerare.

Så jag hade hittat ett mer prisvärt alternativ.

Ingen skulle fråga dig efter ett mera prisvärt alternativ, du är inte tillfrågad, det är inte ditt hus. Du har ingenting med saken att göra i nuläget.

Om du är vållande så får du så småningom en faktura, den kan du bestrida eller betala.

Jag skulle dessutom försöka få hyresgästen vräkt.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-16 kl. 14:55.
Citera
2026-08-16, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ingen skulle fråga dig efter ett mera prisvärt alternativ, du är inte tillfrågad, det är inte ditt hus. Du har ingenting med saken att göra i nuläget.

Om du är vållande så får du så småningom en faktura, den kan du bestrida eller betala.

Jag skulle dessutom försöka få hyresgästen vräkt.

Jag hade såklart tagit det till rätten.
Och i rätten så hade hade hyresvärden fått speca upp varenda krona av dessa 650K.

Ocker, som sagt.
Citera
2026-08-16, 18:49
Medlem
Citat:
Nä.

Det ska godkännas fackmannamässigt, det behöver inte byggas av folk med sakkunskap.
Så ser regelverket ut.
Det är därför som vi har underentreprenörer i flera led på de flesta byggen, varav många av de från baltländerna och Polen inte alls har någon utbildning.

Du kanske ska läsa på lite själv?

Med tanke på att du sitter och jiddrar om plankor och därmed visar att du har noll och ingen kunskap om hur badrumsrenoveringar eller fuktskaderenoveringar i allmänhet görs så tror jag inte att du har den sakkunskap du själv menar behövs för att avgöra sånt här heller.
Citera
2026-08-16, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Med tanke på att du sitter och jiddrar om plankor och därmed visar att du har noll och ingen kunskap om hur badrumsrenoveringar eller fuktskaderenoveringar i allmänhet görs så tror jag inte att du har den sakkunskap du själv menar behövs för att avgöra sånt här heller.

Fortfarande ockerpriser.

Logiskt sett så är ju inte badrummet vattenskadat eftersom att det tål vatten, eller hur?

Så skadan ligger i karmen mellan badrum & hall där det rinner ut, i hallen där det dels rinner ut genom ytterdörren till trapphuset, och dels ner genom golvet ner till grannen.

Som sagt, jag kan va helt dum i huvudet men ändå följa lagar och regler (de går att ladda hem från vilken myndighet som nu har hand om det regelverket, och sen ska det besiktigas av någon med rätt behörigheter. Han kan ju underkänna allting så får jag bygga om det igen, men det kommer ändå inte upp till summan som nämns i tråden.
Citera
2026-08-16, 20:29
Medlem
Citat:
Tycker du att det låter rimligt, 650K?

Badrummet är ju ett badrum, det behöver väl inte lagas (om det nu var ordentligt byggt från början), det ska väl ändå tåla vatten? Eventuellt så behöver golvet bytas då, men inte hela badrummet.

Så då kvarstår att riva upp golvet i hallen, torka ut fukten, byta några brädor och lägga nytt golv, + måla om om det behövs.

Det är inga 650K, jag hade inte accepterat 325K heller.
Det kan nog kosta 650 000. Tänk bara hotellkostnader för grannen under de 4 månader som det tar att riva, torka och återställa tak, golv, väggar i stor del av lägenheten. 120 nätter x 2 000 kr i hotellkostnader är ju 240 000 kr. Att bygga ett badrum kostar väl 150 - 200 000 kr och nu är det ju två badrum som ska återställas. Lägg till kostnader för två hallar så är 650 000 faktiskt inte orimligt efter åldersavdrag.
Citera
2026-08-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det kan nog kosta 650 000. Tänk bara hotellkostnader för grannen under de 4 månader som det tar att riva, torka och återställa tak, golv, väggar i stor del av lägenheten. 120 nätter x 2 000 kr i hotellkostnader är ju 240 000 kr. Att bygga ett badrum kostar väl 150 - 200 000 kr och nu är det ju två badrum som ska återställas. Lägg till kostnader för två hallar så är 650 000 faktiskt inte orimligt efter åldersavdrag.

Varifrån har du fått att det är två badrum ska som återställas?

Det tar inga 4månader att fixa.
Kanske om det är Samhall som gör det.
Citera
2026-08-16, 21:56
Medlem
Citat:
Varifrån har du fått att det är två badrum ska som återställas?

Det tar inga 4månader att fixa.
Kanske om det är Samhall som gör det.
Tänker att det är både badrummet där översvämningen startade men även badrummet i lägenheten under där taket skadats och man behöver byta våtväggar och kanske även golvet.

Skulle säga att 3 månader inte är orimligt för att återställa efter en vattenskada, 4 var kanske lite överdrivet. Riva ut gör man på 2 dagar men sen kan det ta 2 månader att torka betongen med värmefläkt. Om man exempelvis ska återställa med att lägga golvvärme och liknande så kan det ta mer än 2 veckor att bygga upp ett nytt badrum med kakel och klinkers.
Citera
2026-08-16, 22:20
Avstängd
trottwells avatar
Ni kan tramsa hur mycket ni vill, ni blir aldrig tillfrågade, hur fastighetsägaren gör upp med sitt försäkringsbolag har ni inte med att göra.
Typiskt hyresgäster.
Citera
2026-08-16, 22:27
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ni kan tramsa hur mycket ni vill, ni blir aldrig tillfrågade, hur fastighetsägaren gör upp med sitt försäkringsbolag har ni inte med att göra.
Typiskt hyresgäster.

Han kan betala 650 000 kr för detta arbete om han vill, men han kommer inte få en krona från mig. Det har nu gått två veckor sedan jag fick brev angående att han ville jag skulle betala 650 000 kr och jag har inte hört ett sus sedan jag skickade tillbaka att jag bestrider hans skadeståndsanspråk. Jag tror inte han kommer gå vidare med detta.
Citera
2026-08-16, 22:27
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Fortfarande ockerpriser.

Logiskt sett så är ju inte badrummet vattenskadat eftersom att det tål vatten, eller hur?

Så skadan ligger i karmen mellan badrum & hall där det rinner ut, i hallen där det dels rinner ut genom ytterdörren till trapphuset, och dels ner genom golvet ner till grannen.

Som sagt, jag kan va helt dum i huvudet men ändå följa lagar och regler (de går att ladda hem från vilken myndighet som nu har hand om det regelverket, och sen ska det besiktigas av någon med rätt behörigheter. Han kan ju underkänna allting så får jag bygga om det igen, men det kommer ändå inte upp till summan som nämns i tråden.

Du kommer aldrig att få bygga något, du kommer aldrig att bli tillfrågad.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-16 kl. 22:34.
Citera
2026-08-16, 22:33
Avstängd
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Han kan betala 650 000 kr för detta arbete om han vill, men han kommer inte få en krona från mig. Det har nu gått två veckor sedan jag fick brev angående att han ville jag skulle betala 650 000 kr och jag har inte hört ett sus sedan jag skickade tillbaka att jag bestrider hans skadeståndsanspråk. Jag tror inte han kommer gå vidare med detta.

Det tar tid innan han får till ett första möte med sin advokat och advokaten skall läsa sig in i fallet, han har redan fått ett råd per telefon, att inte ha någon kontakt med dig överhuvudtaget.
Allt kommer att gå via Advokaten.
Under tiden kan advokaten arbeta på att få ett skingringsföbud på din eventuella egendom.
Vänta och se.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-16 kl. 22:52.
Citera
2026-08-16, 22:48
Medlem
Citat:
Du kommer aldrig att få bygga något, du kommer aldrig att bli tillfrågad.

Då kommer de aldrig få betalt heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in