2026-08-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tycker att Dalaröpappan som brände inne sina barn levandes och Eklund som våldtog Engla innan han ströp henne är värre än den här mördaren.
Därför bör det vara skillnad i vilka straff dessa mördare får.

Dom exempel du tog är ju ganska glasklara fall av livstids fängelse (och då räknade du inte ens med det faktum att Eklund mördade två personer). Fallet som tråden avser lutar troligen mot livstids fängelse, men är absolut inte ett så självklart exempel på livstid som dina två nämnda.

Straffmätningspraxis vid mord säger att man skall utgå ifrån 16 års fängelse och sedan successivt gå uppåt/nedåt om försvårande/förmildrande omständigheter föreligger. Utan att veta detaljer kring detta fallet så kan vi nog utgå ifrån att det kommer bli 16, 18 år eller livstid. Så det är inte på något sätt självklart att detta fallet kommer rendera i livstid, även om det nog kommer att bli så.
Citera
2026-08-16, 15:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Det är för att du tänker på offren.

Handlingen ska bedömas lika.

Hon blev mördad i sitt eget hem. Det kommer räknas in i straffsatsen
Det finns väl olika typer av handlingar.
Att elda upp sina barn måste väl vara en värre typ av handling.
Man får gärna ge trådens mördare livstid, jag menar bara att det är skillnad på olika mord.
Senast redigerad av MeggieCleary 2026-08-16 kl. 16:00.
Citera
2026-08-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
X-et
Har stått i tråden, sen blev det dementerat av något konto men sen sagts att det var sant....
Citera
2026-08-16, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Inte inom EU iallafall. Ett av de sista länderna som EU och människorättsorganisationerna "jagade" med anledning av detta var Nederländerna, som efter fällningar i Europadomstolen ändrade sin dåvarande ordning kring livstidsstraffet.
Nej, det är väl USA av ”civiliserade” länder. Men jag utesluter inte att tider förändras och att ett sådant straff kan bli en verklighet i Sverige i en framtid.

Men då lär TN vara död och begraven.

Stalltipset om han blir fälld (vilket jag tror) är väl att han får sitta av 12-18 år. Dvs att han döms till minst 16 år och att det kan bli livstid.
Citera
2026-08-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det finns väl olika typer av handlingar.
Att elda upp sina barn måste väl vara en värre typ av handling.
Man får gärna ge trådens mördare livstid, jag menar bara att det är skillnad på olika mord.
Absolut är det en värre typ av handling, det går inte att argumentera emot. Barnamördare är ju den värsta typ av mördare och det bör vara självklart för samtliga.
Citera
2026-08-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Har stått i tråden, sen blev det dementerat av något konto men sen sagts att det var sant....

Ok visa gärna var i tråden 🙂
Citera
2026-08-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ok visa gärna var i tråden 🙂
Alltså, kolla tillbaka i tråden, har stått flera gånger.
Olika dagar av olika konton.
Kan kolla imorgon, är på fotbollsfest.
Sök annars i tråden på typ "x" eller "varit där" du kan behöva söka flera ggr, jätte konstiga resultat.
Senast redigerad av Betongfeeling 2026-08-16 kl. 16:16. Anledning: Stavfel
Citera
2026-08-16, 16:15
Medlem
Var där och spanade lite..verkar som hon avled i vardagsrummet
Citera
2026-08-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Alltså, kolla tillbaka i tråden, har stått flera gånger.
Olika dagar av olika konton.
Kan kolla imorgon, är på fotbollsfest.
Sök annars i tråden på typ "x" eller "varit där" du kan behöva söka flera ggr, jätte konstiga resultat.

Känner inte igen det.
Har sökt på X och JE, hittills inte sett det som du refererar till.
Men jag kom in i tråden rätt sent.
Hittar någon det du refererar till
(att ex-mannen var på besök under tiden BO och MGM hade sin semesterkr får hen gärna hänvisa
Citera
2026-08-16, 16:26
Medlem
Citat:
Känner inte igen det.
Har sökt på X och JE, hittills inte sett det som du refererar till.
Men jag kom in i tråden rätt sent.
Hittar någon det du refererar till
(att ex-mannen var på besök under tiden BO och MGM hade sin semesterkr får hen gärna hänvisa
Jag ska kolla, måste vara andra som sett.
Gör ikväll.
Kolla tillbaka själv.
Kolla i måndags och den helgen ✨
Citera
2026-08-16, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
När jag var ung var skillnaden mellan dråp och mord i princip uppsåtet. Fanns det ett uppsåt så var det mord. Saknades uppsåt var det dråp eller kanske vållande till annans död.

Och att planera att ta livet av en sjuk vän eller släkting är per definition att ha ett uppsåt.

Nej, även när du var ung så var dråp en uppsåtlig/avsiktlig form av dödande. Så liksom mord är alltså även dråp ett uppsåtligt dödande, men med skillnaden att det varit "mindre grovt", dvs att förmildrande omständigheter funnits. Detta kan t ex vara att gärningen skett plötsligt och inte varit planerad, att gärningsmannen varit starkt pressad, utsatts för stark provokation, haft viss psykisk störning, att gärningsmannen befunnit sig i en nödvärnsliknande situation osv.

När det då kommer till "barmhärtighetsmord" så brukar man döma till dråp när det handlar om "aktiv dödshjälp". Dvs när man vetat, eller där det funnits en klar, uppfattning, om att offrets vilja varit detta. T ex: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/barmhartighetsmordet-hovratten-ger-langre-fangelsestraff

...Om så inte varit fallet, eller att man annars bedömer det som att offret inte varit i stånd att avgöra detta, så dömer man till mord. Det finns framförallt ett fall jag tänker på från Småland där en kvinna hjälpte sin funktionshindrade bror att ta sitt liv, genom att ge honom en dödlig dos medicin. Där dömde Tingsrätten till 6 års fängelse för dråp och Hovrätten till 12 års fängelse för mord. Det är två domar du kan kolla på för att se vilka avvägningar man gör vid sådana fall. FB-tråd: (FB) Man hittad död i Gislaved - person gripen 2021-11-11
Citera
2026-08-16, 16:29
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Var där och spanade lite..verkar som hon avled i vardagsrummet
Var där och spanade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto