2026-08-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Alla mord är hemska men jag tycker att mord på barn och mord på flera personer är värre än ett ”vanligt mord” och ska därför straffas olika.
Om det blir vanligare nu med livstid för vanliga mord så kanske livstid utan frigivning kan bli aktuellt vid svårare fall.(förhoppningsvis…)

Definitiva livstidsstraff kommer aldrig bli möjligt eftersom att detta skulle bryta mot EKMR artikel 3 (förbud mot tortyr eller annan omänsklig behandling) samt artikel 5 (förbudet mot godtyckligt frihetsberövande). Det skall/måste alltid, i vart fall, finnas en möjlighet att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.
Citera
2026-08-16, 15:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Definitiva livstidsstraff kommer aldrig bli möjligt eftersom att detta skulle bryta mot EKMR artikel 3 (förbud mot tortyr eller annan omänsklig behandling) samt artikel 5 (förbudet mot godtyckligt frihetsberövande). Det skall/måste alltid, i vart fall, finnas en möjlighet att få sitt livstidsstraff tidsbestämt.
Det var mest ett önsketänkande.
Men jag tycker det bör vara skillnad i straff när det gäller olika typer av mord, som jag skrev tidigare.
Jag tycker att Dalaröpappan som brände inne sina barn levandes och Eklund som våldtog Engla innan han ströp henne är värre än den här personen.
Senast redigerad av MeggieCleary 2026-08-16 kl. 15:35.
Citera
2026-08-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
För mig men inte angående straffet då det slutar med döden i vilket fall. När personen överlever kan man straffmäta men inte vid död. Men är rädd att vi är rätt mycket OT här.

Med det sättet att resonera så borde ju inget brott straffmätas "då det slutar med att man luras på pengar i vilket fall", "då det slutar med att man utsätts för hot i vilket fall", "då det slutar med att man utsätts för sexuell handling utan att man lämnat samtycke i vilket fall" osv...
Citera
2026-08-16, 15:34
Medlem
Citat:
Det var mest ett önsketänkande.
Men jag tycker det bör vara skillnad i straff när det gäller olika typer av mord, som jag skrev tidigare.

Jo, men möjlighet till "olika straff" finns ju eftersom straffskalan är 10-18 år eller fängelse på livstid. Man får också komma ihåg att livstidsstraffet är lagens strängaste straff och närmast skall liknas vid ett "undantagsstraff".
Citera
2026-08-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Inget kan jämföras med resultatet döden!

Nej, det är vi överens om!

Men du måste väl hålla med om att ett dödande kan ske i olika kontexter, i olika sammanhang, under olika omständigheter - och måste ju bedömas därefter!?

Tycker du exempelvis inte att det är skillnad på om; exempelvis två kriminella personer gör någon form av knarkuppgörelse och det slutar med att den ena knivhugger den andra till döds och; en person som under två veckors tid planerar sin gärning och sedan går in på en skola och skjuter en elev? (...och vill du inte att jag spelar ut "barn-kortet" så kan vi byta ut eleven mot en lärare)
Citera
2026-08-16, 15:39
Medlem
Citat:
Jodå. Utveckla gärna vad som är konstigt med det i dina ögon :-)
När jag var ung var skillnaden mellan dråp och mord i princip uppsåtet. Fanns det ett uppsåt så var det mord. Saknades uppsåt var det dråp eller kanske vållande till annans död.

Och att planera att ta livet av en sjuk vän eller släkting är per definition att ha ett uppsåt.
Citera
2026-08-16, 15:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Jo, men möjlighet till "olika straff" finns ju eftersom straffskalan är 10-18 år eller fängelse på livstid. Man får också komma ihåg att livstidsstraffet är lagens strängaste straff och närmast skall liknas vid ett "undantagsstraff".
Jag tycker att Dalaröpappan som brände inne sina barn levandes och Eklund som våldtog Engla innan han ströp henne är värre än den här mördaren.
Därför bör det vara skillnad i vilka straff dessa mördare får.
Citera
2026-08-16, 15:41
Medlem
Citat:
Fast det finns väl länder (även demokratier) som har livstid utan chans till benådning, i straffskalan?
Citera
2026-08-16, 15:43
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Jag tycker att Dalaröpappan som brände inne sina barn levandes och Eklund som våldtog Engla innan han ströp henne är värre än den här mördaren.
Därför bör det vara skillnad i vilka straff dessa mördare får.

Det är för att du tänker på offren.

Handlingen ska bedömas lika.

Hon blev mördad i sitt eget hem. Det kommer räknas in i straffsatsen
Citera
2026-08-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Ok, det har jag missat.
Vet du var den uppgiften stod? Inte medan TN var där väl?
Barnen eller x?
Citera
2026-08-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Fast det finns väl länder (även demokratier) som har livstid utan chans till benådning, i straffskalan?

Inte inom EU iallafall. Ett av de sista länderna som EU och människorättsorganisationerna "jagade" med anledning av detta var Nederländerna, som efter fällningar i Europadomstolen ändrade sin dåvarande ordning kring livstidsstraffet.
Citera
2026-08-16, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Barnen eller x?

X-et
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto