Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Jag närmar mig 50 och min partner är kring 50. Vi båda ser ut som 30-37, beroende på dagsformen. Levt sunt i våra liv. Bra gener. Undvikit solen och aldrig rökt. Tränat och ätit nyttigt.
Jag är runt 50 och hur gammal jag ser ut vet jag inte. Det varierar som sagt med dagsformen. Jag ser dock yngre ut och är mer välbevarad än många män i min egen ålder och även många män som är många år yngre än jag. Många män blir tunnhåriga eller gråhåriga tidigt. Jag har lika mycket hår som när jag var 20 och min hårlinje har inte backat en millimeter. Jag har börjat få lite grått hår på sidorna men hade nästan ingenting till övre 40-årsåldern. Många män som är mer än 10 år yngre än jag har mer rynkor i ansiktet och har sedan länge säckat ihop totalt i kroppen. Eftersom jag är en pappa med många barn, som ofta och under många års tid har varit helt slutkörd, så hade jag av och till under de föregående årens lopp också något av en "pappa-kropp", dock inte ens i närheten av så illa som många vanliga 30-åriga pappor jag ser varje dag. Idag är jag dock vältränad och ser i princip ut som en modell för herrunderkläder i kroppen.
Åldrandet är ju inte heller linjärt utan stora förändringar kan komma plötsligt. Jag var under lång tid i stort sett stillastående i mitt visuella åldrande, men jag ser absolut äldre ut idag än för bara 5 år sedan. En kille i 20-årsåldern som inte känner mig gissade dock för bara en vecka sedan på att jag var 30 (vilket för mig känns löjligt, 30 ser jag rimligtvis inte ut som) och blev uppriktigt chockad när han fick se mitt körkort och insåg att jag var flera år äldre än hans mamma. Jag har dock ofta märkt att både män och kvinnor inte förstår eller inser hur gammal jag faktiskt är. Jag har t.ex.en ny granne som ser bra ut och är en ganska sportig typ men han ser nog ändå lite äldre ut än jag, fast han är mer än 10 år yngre. Vi pratade en dag och han sa någonting om "män i vår ålder" varpå jag tänkte "öhh, ok, jag är 13 år äldre än du, men visst". Samma sak är det ibland med kollegor på jobbet som mestadels är 10 - 20 år yngre.
Min ex-fru som är 10 år yngre än jag har länge haft mer rynkor och mer grått hår än jag. Så är det nu också. Hon är dock snygg, har en slank och fin kropp och ser inte bara bra ut för sin ålder utan i största allmänhet. Hon är fortfarande en väldigt attraktiv kvinna i mina ögon. Hon är dock inte representativ för kvinnor runt 40+. Rent åldersmässigt så tror jag dock att många hade gissat på att vi var ungefär jämnåriga, vilket också har skett till hennes förtret.
Citat:
Är du själv 40+ så tror ingen att du är ute ned din mamma om även hon är 40+.
Jag är runt 50 och jag ser många kvinnor IRL (skolfröknar i mina barns skolor m.m.) som jag vet är lika gamla som jag, kvinnor som är födda samma år som jag och där folk på fullt allvar skulle kunna tro att det var min mamma om de såg oss ihop.
Citat:
Jag tror att du helt har missat att även du själv inte ser ut som 20+ längre. Det gör ingen som är 40+!
Givetvis ser jag inte ut som en vanlig 20-någonting. Inte ens i närheten. Det tror inte jag eller någon annan heller. Jag har å andra sidan sett män i övre 20-årsåldern som av genetiska skäl har åldrats tidigt, blivit tunnhåriga/flint innan 30 och haft ganska mycket rynkor. Jag hade en sån kille i min klass på gymnasiet. Jag och några kompisar sprang på honom på stan när vi kanske var 25 och det var bara "Hjälp! Såg ni X eller, herre jösses...". Jag ser yngre ut idag när jag är runt 50 än vad såna stackare gör när de är 30.
Det är svårt att sätta fingret på men män, eller vissa män i alla fall (och ett litet fåtal kvinnor), åldras på ett diffust sätt. Man ser ju att de är långt över "20-någonting", att de inte är unga män, samtidigt som de inte är gamla män. Vissa kända manliga skådisar som t.ex. Clint Eastwood såg ju väldigt bra och viril ut när han var 50 (när jag nu kollar på bilder av Eastwood vid 50 så såg han dock äldre och rynkigare ut än vad jag gör vid ca 50 och hade även en klart vikande hårlinje, vilket jag inte alls har. därmed inte sagt att jag på något sätt är lik Clint Eastwood, det var bara ett åldersexempel). Sen tänkte jag på en skådis som Steve McQueen men när jag googlade visade det sig att han dog vid 50 års ålder och såg ut som en 70-årig uteliggare innan han dog. De levde väl hårdare liv förr med mycket sprit, cigg och solsken...
Jag får i alla fall fortfarande en del blickar och positiv uppmärksamhet från en del tjejer som är hälften så gamla som jag eller ännu yngre. Jag har varit med så länge att jag vet att det inte är inbillning. För bara någon vecka sedan var jag ute på en nattklubb för första gången på många år och då var det ett par ganska söta tjejer runt 25 som spontant kom fram till mig och pratade och ville dansa.
Citat:
Läs i övrigt nedan:
Men du. Ett kort på en 40-45 åring är inte smickrande! Se henne I verkligheten istället! Eller på en film iaf! Stillbildskameran framhäver tyvärr skavanker. Se på skådisar som är 40+, 50+, på stillbilder. Och se dem agera framför kameran i rörliga bilder. En jädra skillnad!
Jag håller helt med. Min ex-fru är ett bra exempel. Sist jag såg henne i verkligheten blev jag nästan lite till mig av hur attraktiv jag tyckte hon var. Jag själv är nog också ett ganska bra exempel på "mycket bättre IRL än på bild". Brukar inte bli så bra på bild, åtminstone inte bilder där jag vet att jag blir fotad. Jag tror ingen av de tjejer som gett mig blickar eller kommit fram och börjat prata och dansa nu under sommaren skulle ha fått samma impulser om de bara såg mig på bild. Inte en chans, faktiskt.