2026-08-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Det finns uppgifter i media att besöket av barnen var planerat, inte orsakat av oro. Men det verkar vara lite motstridiga uppgifter om det. Ska se om jag hittar tillbaka till källan.
Det jag tänker på är att ex-mannen/delägare till huset varit på besök några dagar tidigare.
Har ingen aning men varför åkte han dit?
Att barnen skulle komma har jag läst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qqqqwwwweeee
Nu är det ju inte det folk försöker få dig att tycka. Mord är per definition hänsynslöst, det finns det ingen som säger emot (om man nu räknar bort barmhärtighetsmord).

Men tänk så här. Du ska bli avrättad eller mördad. Är det verkligen helt ointressant hur detta kommer att ske?

De flesta "barmhärtighetsmord" brukar dessutom bedömas som dråp, så det är ju per definition ett "mindre grovt mord"...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Lär dig lagen, du lägger alltid efterblivna kommentarer!
minst 18 år är det
Att vara otrevlig och dryg är alltid förenat med hög fallhöjd.

Det lägsta möjliga straffet för mord är 10 år. Dömd man till 10 år för mord kan man dessutom bli villkorligt frigiven efter 7,5 år.
Citera
2026-08-16, 15:07
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Fy helvete vilken vidrig, närig, desperat, självgod och förljugen människa som tonar upp sig när jag läser tråden och övrig info från media.

Just att han tagit sig en dusch för fräscha upp sig lite tillsammans med att avlägsna sig från platsen utan att ringa ambulans talar för att hans psyke borde studeras och användas avskräckande syften.

En pissråtta som jag hoppas får ett långt liv med djup ånger i cell eller värre.
Citera
2026-08-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
De flesta "barmhärtighetsmord" brukar dessutom bedömas som dråp, så det är ju per definition ett "mindre grovt mord"...
Det visste jag inte om och konstigt i mina ögon.

Men men, tiderna förändras. Vill minnas att det var någon i min barndom (60-tal typ) som hade ihjäl någon av barmhärtighet och i samråd med den som dödades. Personen dömdes då för mord och rätten beklagade typ att man inte kunde göra något annat.
Citera
2026-08-16, 15:09
Medlem
Citat:
Det visste jag inte om och konstigt i mina ögon.

Men men, tiderna förändras. Vill minnas att det var någon i min barndom (60-tal typ) som hade ihjäl någon av barmhärtighet och i samråd med den som dödades. Personen dömdes då för mord och rätten beklagade typ att man inte kunde göra något annat.

Jodå. Utveckla gärna vad som är konstigt med det i dina ögon :-)
Citera
2026-08-16, 15:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nu är det ju inte det folk försöker få dig att tycka. Mord är per definition hänsynslöst, det finns det ingen som säger emot (om man nu räknar bort barmhärtighetsmord).

Men tänk så här. Du ska bli avrättad eller mördad. Är det verkligen helt ointressant hur detta kommer att ske?
Alla mord är hemska men jag tycker att mord på barn och mord på flera personer är värre än ett ”vanligt mord” och ska därför straffas olika.
Om det blir vanligare nu med livstid för vanliga mord så kanske livstid utan frigivning kan bli aktuellt vid svårare fall.(förhoppningsvis…)
Senast redigerad av MeggieCleary 2026-08-16 kl. 15:13.
Citera
2026-08-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOrangeCat
Fel ord ; bättre ska självklart inte stå där!
Tips: Du kan redigera ditt svar med hjälp av pennan under inlägget en tid efter att du har skrivit inlägget.
Citera
2026-08-16, 15:17
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

För mig men inte angående straffet då det slutar med döden i vilket fall. När personen överlever kan man straffmäta men inte vid död. Men är rädd att vi är rätt mycket OT här.
Citera
2026-08-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Det jag tänker på är att ex-mannen/delägare till huset varit på besök några dagar tidigare.
Har ingen aning men varför åkte han dit?
Att barnen skulle komma har jag läst.

Ok, det har jag missat.
Vet du var den uppgiften stod? Inte medan TN var där väl?
Citera
2026-08-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag är benägen att tro att BO ville avsluta relationen med TN. TN själv/umgänget med TN blev inte så bra som hon hoppats och hon ville att han lämnade och åkte hem. TN ville inte åka hem - för han viste antagligen att han aldrig skulle få komma tillbaka igen.
Förhoppningsvis kommer mer fakta fram så småningom.

TN har nu en lång häktningstid framför sig som han kan använda för att lära sig estniska.
Något han mycket väl kan behöva när han kanske placeras i Estland för många fängelseår framöver…...

Ja visst kan hon ha velat göra slut men man tycker det är litet märkligt att dra upp det på semestern
OM inte något tillstötte -- såsom att hennes ex kom ut till ön och orsaken till varför han kom dit.

For han dit ut för att han själv, någon vän eller något av barn känt oro genom samtal med BO? Han kan ju annars ha vistats där oberoende eller hämtat något han glömt kvar/skulle lämna.

Klart att diskussion om detta måste ha infunnit sig mellan BO och MGM. BO kanske inte ville att MGM skulle vara där vid sonens besök, om MGM var stridslysten.

Jag tror MGM blev sur och svartsjuk samt senare grälsjuk och uppförde sig illa, varvid BO sade till honom att ge sig av.
Citera
2026-08-16, 15:20
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Fy helvete vilken vidrig, närig, desperat, självgod och förljugen människa som tonar upp sig när jag läser tråden och övrig info från media.

Just att han tagit sig en dusch för fräscha upp sig lite tillsammans med att avlägsna sig från platsen utan att ringa ambulans talar för att hans psyke borde studeras och användas avskräckande syften.

En pissråtta som jag hoppas fett långt liv med djup ånger i cell eller värre.

Och att han lät hennes barn hitta henne. Så mycket trauma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in