2026-08-15, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Det där kanske var gångbart för 10-20år sen.
125k per år i dagens ekonomi är verkligen ingen höjdare. Sen ska du skatta på pengarna om de är investerade också.
Ja långt bort åt helvete är FIRE-dörren för mig men skam den som ger sig. Mest befriande är ju att slippa sina vidriga horungekollegor. Vänsterfolk är smuts som borde mördas.
Citera
2026-08-15, 18:23
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investeringsguden
En man kan inte bo i en etta utan bil.
Har du ingen självrespekt?
Förstår du hur folk bedömer en sån person?
Stackars lilla osäkra människa... Hur folk bedömer? Tror vi har olika syn på det där med självrespekt.

Folk bor på en massa vis, med eller utan bil. För i helvete.
Citera
2026-08-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Stackars lilla osäkra människa... Hur folk bedömer? Tror vi har olika syn på det där med självrespekt.

Folk bor på en massa vis, med eller utan bil. För i helvete.
Ja det vet jag att de gör. Men en vuxen man i en etta utan bil. Du hör väl själv?
Längst ner på stegen.
Citera
2026-08-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ja det vet jag att de gör. Men en vuxen man i en etta utan bil. Du hör väl själv?
Längst ner på stegen.

Du tror bilen och huset gör mannen?
Citera
2026-08-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Du tror bilen och huset gör mannen?
Ja. Vet du inte det?
Citera
2026-08-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ja. Vet du inte det?

Fint loserresoneang 😂
Citera
2026-08-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uu17
Fint loserresoneang 😂
Haha snygg kommentar.
Riktigt komiskt.
Citera
2026-08-16, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eller hamsterhjuldjävulen. Du bara fortsätter jobba trots att du är 70 år och tänker ”den där drömresan gör jag när jag går i pension!”. Sen när du tar pension är du för gammal och sjuk för att lämna din lägenhet och dör några år senare.

Samtidigt gjorde jag FIRE vid 50 och åker på flera drömresor per år.

Du utgår ifrån dig själv när du argumenterar.
Säger att du lyckades vid 50 och nu lever la dolce vita. Vilket är helt ok.
Men om du går upp en nivå och tittar runt på folk i allmänhet så kommer du märka att många inte klarar av att gå 20-30 år av supersparande för att sedan ställa om sitt liv till att se kontot gå minus.

Jag tror inte heller att ditt konto går minus, utan du går säkert på 4% regeln och att det går sakta uppåt. Utan egentligen en plan för framtiden mer än att du kommer ha mer pengar om 10 år än nu. (Om ej börskrasch)

Har du fru och barn?
Citera
2026-08-16, 10:07
Medlem
Alla blir oberoende och fria från jobbet en dag om man lever tillräckligt länge, d v s som pensionär.

Har man sparat och snålat länge kan det vara svårt att ändra livsstil till det motsatta. Man skjuter upp livet och levandet och det kan med tiden bli en livsstil svår att avsluta. Du kan missa hela din ungdom utan att ha hunnit uppleva det. Livet pågår här och nu och man kan dö innan man ens börjat leva.
Citera
2026-08-16, 10:49
Medlem
Komplicerat ämne. Sett ur min egen situation så tor jag att det här är rätt tråd att skriva i, alternativet hade varit den om spardjävulen. Nackdelen är att tiden att spara är begränsad då jag har passerat 50

Jag sparar hårt med en sparkvot på 25 procent ungefär och skjuter på utgifter för att inte lugga bufferten för hårt. Samtidigt så är jag nöjd med vad jag gör och hur jag lever mitt liv. Stora problemet är att jag ser investeringar/projekt runt mitt framtida boende som missad avkastning i framtiden.

Min ekonomiska plan är att ha tillgångar som genererar 10000 i månaden för att göra det möjligt att överleva och leva gott som pensionär. Kollar jag minPension.se så har jag insett att det krävs åtgärder.

Mitt ekonomiska mål är kunna ha valfriheten att lämna arbetslivet före 65, så som det ser ut nu så borde det lösa sig men frågan är om det blir vid 64,5 eller 62.

Jag är medveten om att det kommer att krävas att jag tänker om den dagen det är dags att tära på kapitalet. Tror det går lättare att planen redan finns i bakhuvudet.
Jobba och spara tills den dagen jag slutar jobba. Räkna på hur mycket som behövs för en avkastning på 10000 per månad som pensionär. Utifrån det ser jag hur mycket jag har att fördela på tiden mellan uppsägning och pension, då går det att räkna ut om jag måste jobba lite längre eller om jag kan gå in till chefen och snyta mig i gardinen.

Man skulle ha satsat hårt på fonder mycket tidigare...
Citera
2026-08-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Komplicerat ämne. Sett ur min egen situation så tor jag att det här är rätt tråd att skriva i, alternativet hade varit den om spardjävulen. Nackdelen är att tiden att spara är begränsad då jag har passerat 50

Jag sparar hårt med en sparkvot på 25 procent ungefär och skjuter på utgifter för att inte lugga bufferten för hårt. Samtidigt så är jag nöjd med vad jag gör och hur jag lever mitt liv. Stora problemet är att jag ser investeringar/projekt runt mitt framtida boende som missad avkastning i framtiden.

Min ekonomiska plan är att ha tillgångar som genererar 10000 i månaden för att göra det möjligt att överleva och leva gott som pensionär. Kollar jag minPension.se så har jag insett att det krävs åtgärder.

Mitt ekonomiska mål är kunna ha valfriheten att lämna arbetslivet före 65, så som det ser ut nu så borde det lösa sig men frågan är om det blir vid 64,5 eller 62.

Jag är medveten om att det kommer att krävas att jag tänker om den dagen det är dags att tära på kapitalet. Tror det går lättare att planen redan finns i bakhuvudet.
Jobba och spara tills den dagen jag slutar jobba. Räkna på hur mycket som behövs för en avkastning på 10000 per månad som pensionär. Utifrån det ser jag hur mycket jag har att fördela på tiden mellan uppsägning och pension, då går det att räkna ut om jag måste jobba lite längre eller om jag kan gå in till chefen och snyta mig i gardinen.

Man skulle ha satsat hårt på fonder mycket tidigare...

25 % är högt men förståeligt om du började sent i livet. Jag räknar med pension kring runt 60 men jag sparar endast 10 %. Jag började dock långt innan dig och därför blir det så.
Tror du kommer kunna vända ditt leverne eftersom du har din ålder. Att spara i 10 år när du levt i 40 år som slösa är hanterbart.
Citera
2026-08-16, 13:46
Medlem
Citat:
Haha snygg kommentar.
Riktigt komiskt.

Du är komisk. Jag bor dyrt och kör dyr bil men har inte ditt sketna sätt att se på frågan. Du gillar Andrew Tate, va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in