2026-08-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Mycket bra sagt.
Glöm inte att det är resan (livet) som du ska njuta av och inte leta efter ett "mål" någonstans.
Det kommer alltid en ny uppförsbacke, händelse det är bara lära sig njuta i nuet.

500 lax är inte mycket, det är en buffert.
Du behöver ungefär 2,5 mkr för att generera 14 tkr I månaden med snitt avkastningen 6-7%. Där har du en form av miniminivå enligt socialen.

Delvis håller jag med, det jobbiga är den sista meningen med resan. Det är där det gäller att inte gå i fällorna. Spardjävulen åker aldrig på något som de vill. Slösa åker på allt och förstår inte att en investerad krona är värd det dubbla på 10 år eller något. Balans behövs som vanligt.

Beror på hur lång tid det tar, om vi tar medelvärdet på 20 år av total besparing är tillräckligt längre för de flesta att vara fast I spardjävulen. Att spara pengar blir så inväntar i ryggraden att det är princip omöjligt att faktiskt unna sig något. Många behöver en nära döden för att ta sig ut.
Kan du göra det balanserat däremot 30 år med tydliga mål där du får unna dig saker så går det nog bättre.

Din kompis hade aldrig spenderat pengarna, han kan helt enkelt inte det efter så lång tid av sparande. Blir som ett beroende.

Det stämmer säkert men han sa alltid att när han fyllt 60 då skulle han sälja allt och flytta till ett varmare land men det blev tyvärr inte så.
Citera
2026-08-14, 16:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB

Beror på hur lång tid det tar, om vi tar medelvärdet på 20 år av total besparing är tillräckligt längre för de flesta att vara fast I spardjävulen. Att spara pengar blir så inväntar i ryggraden att det är princip omöjligt att faktiskt unna sig något. Många behöver en nära döden för att ta sig ut.
Kan du göra det balanserat däremot 30 år med tydliga mål där du får unna dig saker så går det nog bättre.
Eller hamsterhjuldjävulen. Du bara fortsätter jobba trots att du är 70 år och tänker ”den där drömresan gör jag när jag går i pension!”. Sen när du tar pension är du för gammal och sjuk för att lämna din lägenhet och dör några år senare.

Samtidigt gjorde jag FIRE vid 50 och åker på flera drömresor per år.
Citera
2026-08-14, 16:47
Medlem
Första miljonen är svårast. Sedan rullar det på.

Aktier
Fonder
Fastigheter

Bara att köra.
Citera
2026-08-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Till skillnad från personer som gnetar och lider i 50 år och sedan går i pension vid 70 och trillar av pinn vid 75?

Då låter det betydligt mer nice att jobba riktigt hårt i 10-30 år och sedan kunna gå i pension vid 50.

Jag slutade jobba 2018, då var jag 54. Och ja jag har jobbat heltid men ändå hunnit med mig själv och livet hyfsat vettigt. Mitt hus är betalt, min bil och mina fritidsintressen (har några hästar) likaså. Jag har råd att äta bra och behöver inte just vända på slantarna även om jag inte lever lyxliv.
Lever på en litet lägre summa nu men när jag väl börjar lyfta pensionen så kommer jag nog inte riktigt kunna göra av med den varje månad.
Citera
2026-08-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Vill bara tänka högt om en sak och se om flera kan känna igen sig eller åtminstone förstå min synpunkt.

Jag har ett komplicerat förhållande till arbetslivet där jag alltid ogillat det enkla faktumet att man ju är beroende av arbetsgivare/chefer och fan och hans moster som vanlig löneslav.

Ända sedan jag var barn/ung vuxen har jag tänkt "Hur blir jag helt fri eller oberoende av att arbeta?". Inte för att jag inte gillar att arbeta i sig, i någon mån. Med rätt kollegor, rätt chef och rätt uppgifter kan det vara riktigt roligt. Jag skulle inte säga att jag vantrivs där jag är idag t.e.x. Men jag är ju fortfarande beroende av det och det stör mig. Inte minst för att jag ju aldrig vet vilken arbetsplats jag kommer ha om 10-20 år. Eller hur arbetsmarknaden i stort kommer se ut.

Så jag sparar/investerar som en idiot för att bli något sånär ekomiskt fri till slut och kunna arbeta mer och mer för att jag verkligen vill. Det är ironiskt nog en motivation för mig att arbeta mer och tjäna mer just nu, för då blir jag ju friare fortare Så jag tycker det är lite koko-bäng hur jag resonerar... Jag skjuter upp massor konsumtion och nöjen för att jag tycker det är så viktigt. Jag känner att först när jag nått möjligheten att inte lönearbeta kan jag börja konsumera och leva på riktigt.

Bara för att klargöra så vill jag inte bli "FIRE" per se. Jag vill ha möjligheten att göra FIRE... men sen inte nödvändigtvis göra det

Vill egentligen inte ha tips eller råd, mer få det ur mig och höra input. Men för all del, känn er fria att lovorda eller kritisera

Det är klart man förstår dig. Det kallas inte slavsamhälle för inte.
Men det finns en hake - pengar är också ofrihet! Att vara oberoende är frihet.
Så du borde fundera på vilken livsstil du borde ha för att vara fri.
Och det finns olika sorters frihet - liksom slavens ofrihet med kedjor. Eller Tankens ofrihet. Eller de där penga-ofriheten jag nämnde. Och dessa ofriheter var alltså på det kroppsliga eller mentala eller ekonomiska/juridiska. Man får inte glömma känslornas frihet eller ofrihet. Kunskap är lätt att bära säger de, men den kan vara antingen friare eller ofriare.
Fundamentalism. Doktriner. - ja det är ofrihet.

Och varför inte ta religiös ofrihet också. Vad ska man säga om kyrkor - Ofrihet.
Det finns de som går hard-core - gör sig till munkar - i en kamp om frihet , sätter de sig i en cell.

En intervju som Stina Dabrovski gjorde minns en man som "lyckats" Men när Stina sa att han kunde väl koppla av nu när han hade miljarder, så fick han ett mindre utbrott. Han kunde inte koppla av för alla affärer hängde samman, så det räckte att en verksamhet gick omkull så skulle det dra med sig alla andra...

Ta alla friheter och lägg dem i en tunna - och känn dig rik.
Citera
2026-08-14, 19:45
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Eller hamsterhjuldjävulen. Du bara fortsätter jobba trots att du är 70 år och tänker ”den där drömresan gör jag när jag går i pension!”. Sen när du tar pension är du för gammal och sjuk för att lämna din lägenhet och dör några år senare.

Samtidigt gjorde jag FIRE vid 50 och åker på flera drömresor per år.
FB-dasen dyker upp i alla former.

Som medelålders konsult har jag blivit utspottad. Jobbigt i början men när jag ser tillbaka på de senaste åren på storföretag är det väldigt skönt att slippa den trallen.

Kom fram till att jag skiter i det. Småjobbar och säljer ved fram till pension. Huset betalt och äger en skinande fin vedmaskin. Resa vill jag inte och allt jag vill ha har jag redan.

Tricket är att inte gapa efter all skit som man ”ska” ha.
Citera
2026-08-14, 19:48
Medlem
Det är väl inte så konstigt.
Prioritera det och du är fri sen

För en vanlig arbetar så räcker det med att man börjar spara i 20 års ålder
Så är man helt fri vid 40-45 utan problem

med ett helt vanligt jobb.
Man behöver inte ha någon utbildning etc.
Citera
2026-08-14, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada

Som medelålders konsult har jag blivit utspottad. Jobbigt i början men när jag ser tillbaka på de senaste åren på storföretag är det väldigt skönt att slippa den trallen.

Kom fram till att jag skiter i det. Småjobbar och säljer ved fram till pension. Huset betalt och äger en skinande fin vedmaskin. Resa vill jag inte och allt jag vill ha har jag redan.

Är du kanske en sån som bara vill existera och inte göra nåt alls?
Då är det ju perfekt
Hugga lite ved.
Inte göra ett skit
hugga lite ved
Kaffe

Sen död
Citera
2026-08-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokerboy
Det stämmer säkert men han sa alltid att när han fyllt 60 då skulle han sälja allt och flytta till ett varmare land men det blev tyvärr inte så.

Ni som är på samma resa o har samma mål som TS hur stoooraa uppoffringar gör ni
för det sparande som ska uppnå ekonomisk frihet - o må bra frihet genom pengarna?

Dom som på ålderns höst före eller typ pension - hur mycket lämnar de efter sig när
de gör jämfört med vad de hade när de flyttade till annat land? Gissar att de trots
allt billigare mat etc även bränner av en hel del av kapitalet
Citera
2026-08-14, 20:11
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Är du kanske en sån som bara vill existera och inte göra nåt alls?
Då är det ju perfekt
Hugga lite ved.
Inte göra ett skit
hugga lite ved
Kaffe

Sen död

Det var de stora dragen. Har barn att umgås med. Ett hus i fjällen. Fiska. En hund att klappa. Har inget att klaga över.
Citera
2026-08-14, 20:14
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada

Nu var inte syftet att visa FB-dasen, utan att visa på att jag hellre väljer spardjävulen än hamsterjhuldjävulen varje dag i veckan. Folk verkar tro att ett FIRE-liv består av ett fattigt liv tills man dör. Tvärtom. Det är hamsterjhullivet som leder till det.
Citera
2026-08-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryhardereminem
Låter som du får orationell ångest av ditt sparande.
Jag har kommit på mig själv med samma beteende. Mår orationellt dåligt ibland när jag väl spenderar pengar. Försöker jobba bort det och har blivit bättre. Min fru sa till mig i somras att "måste du kommentera på hur dyr glassen är, det är tråkigt", och jag fick mig en tankeställare av det. Vi har råd med glass för 250 spänn för 4 pers, även om det är hutlöst dyrt. Jag behöver inte förstöra stämningen för resten av familjen med min pengaångest en fin stund med glass en varm sommardag.

Gissar på att du är under 30 år eller där omkring.
Har du familj och barn? Om inte, vill du ha familj och barn? Ditt svar idag kan komma att ändras om 10 år.
Jag skulle säga att hurvida man väljer eller inte väljer att skaffa familj och barn är ett av livets absolut största och viktigaste val.
Det kommer också påverka dina möjligheter att spara. För min del är barn icke-förhandlingsbart. Det är troligtvis det viktigaste för mig som jag vill uppnå i mitt liv, och jag har familj idag.

Själv är jag strax över 40. Har jobbat (extrajobb) sen jag var 8 och kommer från en familj med små ekonomiska medel. Har aldrig fått någon som helst hjälp ekonomiskt av någon. Sparat ihop till både kontantinsats och segelbåt för 750,000 själv. Däremot har jag sparat 20-50% av min lön sen första lönen på första riktiga jobbet.

Jag är långt ifrån ekonomiskt oberoende i dagsläget, men om utvecklingen håller i sig kommer jag kunna pensionera mig vid 55 om jag skulle vilja med bibehållen köpkraft tills jag är 70+, och då har jag ändå levt bra under tiden. Eftersom jag har ett både välbetalat och intressant jobb så kommer jag nog vilja fortsätta jobba men kanske kan gå ner i tid och ägna mig mer åt andra saker.

Jag har valt ett mindre men bra boende i en annan del av staden än vad personer i liknande ekonomisk situation har valt. Jag köper nästintill aldrig lunch ute för egna pengar, men ändå äter jag väldigt bra med hälsosam och vällagad mat hemma eller i matlåda, eftersom jag är duktig på att båda handla bra råvaror ekonomiskt, planera och laga mat.

Jag har positionerat mig på arbetsmarknaden så att min kompetens är väldigt gångbar i många olika typer av verksamheter. Jag har tillägnat mig arbetslivserfarenhet som gör att jag kan ta flertalet olika roller inom mindre och större verksamheter. Jag är en doer, sprider kunskap och arbetar för struktur där jag är och räds inte att hugga tag i saker, vilket alltid gjort att jag snabbt fått mycket ansvar där jag befunnit mig. Med ansvar och resultat har frihet (inom ramen för tjänsten) följt. Detta har gett mig en stor frihet, och en stor känsla av frihet, för om något skulle inträffa med min nuvarande tjänst som gör att jag skulle vantrivas, är jag säker på att jag kan landa ett jobb med liknande eller högre lön, utmaningar, osv, som jag trivs med, inom 1 år. Men för att behålla denna frihet på arbetsmarknaden behöver jag bo kvar i storstadsområdet där jag bor.

Ju längre bort ifrån potentiella arbetsgivare man bor, desto mindre frihet i att kunna byta arbetsgivare när det behövs har man. Jag har många gånger drömt om att "flytta ut på landet", köpa ett hus för 2 MSEK, osv, och leva livet, men har nog insett i att jag då skulle behöva göra avkall på min frihet, även om det hade varit möjligt med min nuvandre tjänst.

En tredje sak som man även måste ta i beaktande är ens hälsa. Finns inget viktigare en den. Tid - Pengar - Hälsa. Den gyllene triangeln som måste balanseras. Förlora en och du blir djupt olycklig.

Jag har aldrig förstått mig på de som går in stenhårt för FIRE. Sluta jobba vid 40, men bo i en etta, äta pasta och processade köttbullar under tiden. Jobba och spara är det enda dom gör. Familj, relationer, upplevelser, osv, ska dom börja ta tag i det vid 40? Troligtvis blir dom djupt olyckliga den dagen dom säger upp sig och förlorar ett mål att jobba mot.

Kontentan är att jag tycker man ska leva smart. Jobba, visa framfötterna, var ekonomisk men inte dumsnål, tänk på hälsan, spara, bygg fina relationer. Ett exempel på att smart leverne: Välja en vandringsvecka i österrike med bra vänner som kostar 15,000 SEK framför en vecka i Las Vegas med kassa vänner, näspulver och som kostar 100,000. Bränn 1000 SEK på en utekväll på stan iställer för 10000 med drinkrundor till kreti och pleti. Köp fina kläder på 70%:s rea på Booztlet istället för fullpris på senaste kollektionen på N.K., osv. Det finns andra saker än rena pengar som ger frihet, t.ex. stort utbud av potentiella arbetsgivare.

Tack. Mycket träffsäkerhet i det du skriver. Är 30 på pricken ja

Kan känna igen mig mycket i det där med glassen och hur jag kommenterar det mer internt än externt. Erkänner väl att det är en obefogad ångest med utgifter ibland. Bara ikväll var exempelvis en ovanlig AW-utsvävning såhär första veckan efter semestern då jag brände runt 500 kr på mat och dryck med goda vänner. En riktigt trevlig kväll som jag plågar mig själv med... trots att jag nästan aldrig går ut.

Är singel och mycket velande kring familj eller icke familj. Men det är en lång historia som går bortom pengar... Och ja, då blir man oundvikligen mer beroende och ofri. Men får mycket tillbaka, det förstår jag. Har inte bestämt mig vad jag vill eller inte.

Mycket visdom att tänka igenom i alla fall. Allt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in