2026-08-15, 11:21
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Samma här. Enda jag vill är kliva av jobbet och glida runt. Vakna när jag vill och äta när jag vill. Detta med arbetsliv och kollegor måste bort ur livet. Människor är HORUNGAR och jag hade lätt haft nöjet att stycka vilken kollega som helst för att få upprättelse. Kollega är en horunge. Trakasserande och mobbande miffon avundsjukt slödder som bara förtjänar att mördas. Vore skönt att elda ner stället menkänns orättvist mot vissa andra. Arbetsgivare som inte gör nånting åt problem och faktiskt gått med på att jag inte behöver samarbeta med vissa. Samarbete brukar annars vara ett stort och nödvändigt krav på arbetsplatser men det har de gått med på att det går inte. Så illa är det med vissa skröpslödder. Död åt alla som saknar civilkurage som tillåter mobbning som veka horungar. VÄNSTER ÄR ONDSKA OCH MÅSTE AVRÄTTAS EN GÅNG FÖR ALLA!!!
FIRE av den anledningen så deras avundsjuka kokar.
Tagga ner lite. Hur långt har du kvar till FIRE?
Citera
2026-08-15, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tagga ner lite. Hur långt har du kvar till FIRE?
För lång tid. Med kapital på cirka 1 miljon kommer man inte särskilt långt. Beroende av skitkollegorna i minst 3 år till (jobbet i sig är bra)
Citera
2026-08-15, 11:24
Bannlyst
FIRE kräver minst 125.000 kr i passiva inkomster per år och 4% regel innebär 3.125.000
Citera
2026-08-15, 11:24
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
För lång tid. Med kapital på cirka 1 miljon kommer man inte särskilt långt. Beroende av skitkollegorna i minst 3 år till (jobbet i sig är bra)
Okej, var försiktig så att du inte förlorar kapitalet bara. Du verkar vara en person som kör på högriskinvesteringar.
Citera
2026-08-15, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, var försiktig så att du inte förlorar kapitalet bara. Du verkar vara en person som kör på högriskinvesteringar.
Ja. Silver Bullet A för knappa miljonen och dax short turbowarre drygt kvartsmille
Citera
2026-08-15, 11:32
Medlem
Citat:
FIRE kräver minst 125.000 kr i passiva inkomster per år och 4% regel innebär 3.125.000

Lägg på a-kassa och lite egna projekt. Du ska väl inte sitta hemma och rulla tummarna i 25 år?
Citera
2026-08-15, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Lägg på a-kassa och lite egna projekt. Du ska väl inte sitta hemma och rulla tummarna i 25 år?
Hellre det än att jobba bland andra "människor".
Citera
2026-08-15, 11:37
Medlem
Citat:
Hellre det än att jobba bland andra "människor".

Hur ska du få dina årliga 4% efter isk-skatt och annat utan att riskera att dras med i en börskollaps i framtiden?
Citera
2026-08-15, 11:38
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsyttrande
Hmmm. 8. Hurså?

8 av 10 är ju fantastiskt. Fortsätt med det du gör och njut av livet som det är!
Citera
2026-08-15, 11:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Hur ska du få dina årliga 4% efter isk-skatt och annat utan att riskera att dras med i en börskollaps i framtiden?
A-kassa och egna projekt.
Citera
2026-08-15, 14:44
Medlem
Så som TS resonerade var exakt hur jag resonerade för ca 15år sen när jag var ny på arbetsmarknaden. Idag kan jag konstatera att jag kommit en bit på vägen, men inte helt i mål. Mitt mål är inte bara att överleva, utan att kunna leva också, och då krävs rätt mycket kapital.

Mitt bästa tips är att prioritera utgifterna. Snåla inte in på allt, för då blir vardagen så jävla grå. Jag har t.ex ätit ute på jobbet i princip varje dag jag jobbat, eftersom jag tycker det sätter guldkant på vardagen. Däremot har jag sparat in motsvarande, och mycket mer, på att inte ha bil t.ex. Dessutom har jag aldrig varit mycket för konsumtion, är det något jag verkligen vill ha så köper jag det, men det händer sällan och föregås ofta av långa funderingar. Känner inte att jag någonsin har saknat att köpa en massa skit faktiskt.
Citera
2026-08-15, 14:48
Medlem
Citat:

Det där kanske var gångbart för 10-20år sen.
125k per år i dagens ekonomi är verkligen ingen höjdare. Sen ska du skatta på pengarna om de är investerade också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in