Citat:
Ursprungligen postat av
JohanSverkersson
Så min tråd är fel?
Min uppfattning är som sagt att vi pratar mindre med varandra för att vi har blivit mer polariserat.
Man dömer folk från första blicken och redan där gör man ett kort antagande om man vill säga något eller inte.
Denna störtflod av folk från världens alla hörn har ivarjefall inte gjort mig direkt mer pratsam, inte med dessa ivarjefall.
Slå därefter ut alla fruntimmer som man nästan från början kan anta är sossar, vissa kan man väl prata något med, men de där med palestinasjalar tittar man ju inte ens på, så vad blir kvar egentligen att orka säga något annat än hej?
Men sedan så går ju de personliga samtalen lite hand i hand med den digitala utvecklingen.
Polariseringen har ju ökat tack var den digitala världen, sedan har ju också behovet minskat med personliga samtal tack vare den digitala världen, på gott och ont.
Nu hänvisar du till en dansk undersökning och jag skulle säga vi svenskar är ganska så mycket mer mindre beroende det personliga sociala samtalet som danskar.
Danskarna bor på en långt mindre yta och har alltid bott långt mer tätt än vi i Sverige.
Vi i Sverige har till typ de senaste 30-40 år bott långt mer glesbyggt och umgåtts i mer begränsade kretsar.
Sedan ska inte heller att vara själv och kunna reflektera över saker och ting underskattas, men ja det är en balansgång.