2026-08-16, 12:20
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Vet inte vad problemet är för er andra, men det där stämmer iaf inte in med mig. Går någon före mig i en kö greppar jag bara tag i jackan o drar bak dem.
Hänt några gånger fast med mena och i affärer.
Aa, man måste säga till mena. Problemet är att i sällsynta fall mördas man för det.

Därför folk drar sig generellt. Vi är.rädda.för.dom mörka.mördarna.
Citera
2026-08-16, 12:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Aa, man måste säga till mena. Problemet är att i sällsynta fall mördas man för det.

Därför folk drar sig generellt. Vi är.rädda.för.dom mörka.mördarna.

Kanske är det så, men det ska man inte va för dom är veka.

Hände mig senast igår. Tog och puttade undan en mycket större kille igenom att trycka han på axeln och han bad då direkt om ursäkt. Då kom hans korta kompis fram och började babbla på något konstigt språk, spännde blicken i en lite och sa sedan "arabic?". Kollade direkt in i killens reaktiva och små uppspärrade och bruna ögon och svarade bara "Nej.." och direkt så vek han ner sig och gick och ställde sig i kön.
Citera
2026-08-16, 12:37
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Vet inte vad problemet är för er andra, men det där stämmer iaf inte in med mig. Går någon före mig i en kö greppar jag bara tag i jackan o drar bak dem.
Hänt några gånger fast med mena och i affärer.

Nu åker jag aldrig buss och jag undviker folksamlingar och köer. Finns i princip ingenting jag behöver så mycket att jag ställer mig i kö. Jag refererade till iakttagelser om svenskar en bekant som inte varit i landet under en längre tid gjort. Det blir lättare att se förändringar då.

MENA är inte svenskar.
Citera
2026-08-16, 12:38
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Kanske är det så, men det ska man inte va för dom är veka.

Hände mig senast igår. Tog och puttade undan en mycket större kille igenom att trycka han på axeln och han bad då direkt om ursäkt. Då kom hans korta kompis fram och började babbla på något konstigt språk, spännde blicken i en lite och sa sedan "arabic?". Kollade direkt in i killens reaktiva och små uppspärrade och bruna ögon och svarade bara "Nej.." och direkt så vek han ner sig och gick och ställde sig i kön.

Jag personligen jobbar i förorten med utlänningar. Så jag måste säga till dom i jobbet.

Men vet också hur psyko många är idag så beror lite på situationen!
Citera
2026-08-16, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Nu åker jag aldrig buss och jag undviker folksamlingar och köer. Finns i princip ingenting jag behöver så mycket att jag ställer mig i kö. Jag refererade till iakttagelser om svenskar en bekant som inte varit i landet under en längre tid gjort. Det blir lättare att se förändringar då.

MENA är inte svenskar.

Nej jag vet, och därför svarade jag att i affären är det inte Svenskar som inte klarar av att stå i kön iaf.
Citera
2026-08-16, 12:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Jag personligen jobbar i förorten med utlänningar. Så jag måste säga till dom i jobbet.

Men vet också hur psyko många är idag så beror lite på situationen!

Japp, vet hur du menar. Det är lite som att Svenskar behöver göra jobbet åt dem.
Citera
2026-08-16, 12:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Nej jag vet, och därför svarade jag att i affären är det inte Svenskar som inte klarar av att stå i kön iaf.

Uppsnappat.
Citera
2026-08-16, 14:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Hehe kass rubrik som indirekt bevisar TS. Tråden borde ha hetat "människors ordförråd minskar", vi talar ju inte alls mindre snarare mer. Problemet är tydligt uppmätt i Sverige sedan 1990-talet i Högskoleprovet. Där de nästan måste manipulera fram enklare ord eftersom de som skriver kan färre och färre ord.

Detta beror på att vi inte längre har tid att läsa tidningar och böcker utan tittar på TV, och senaste 20 åren surfar på nätet.

Mina barn 17-27 år kan inte lösa korsord. De kan inte orden i ett korsord, det är bara äldre som har stort ordförråd.
Citera
2026-08-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
På vilket sätt är det invandrares fel?

Dom kommer hit med begränsat ordförråd.
Och vi anpassar oss och fördummar språket så att dom ska förstå lättare.

Finns undersökningar som visar detta
Citera
2026-08-16, 17:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Dom kommer hit med begränsat ordförråd.
Och vi anpassar oss och fördummar språket så att dom ska förstå lättare.

Finns undersökningar som visar detta

Fast TS handlar inte om ordförråd. Det handlar om hur många ord vi säger per dag, oavsett hur diversa orden är.
Citera
2026-08-16, 17:12
Medlem
Nationalromantiks avatar
Du menar väl att folk pratar lika mycket men använder färre ord för att uttrycka sig?
Citera
2026-08-16, 17:13
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hehe kass rubrik som indirekt bevisar TS. Tråden borde ha hetat "människors ordförråd minskar", vi talar ju inte alls mindre snarare mer. Problemet är tydligt uppmätt i Sverige sedan 1990-talet i Högskoleprovet. Där de nästan måste manipulera fram enklare ord eftersom de som skriver kan färre och färre ord.

Detta beror på att vi inte längre har tid att läsa tidningar och böcker utan tittar på TV, och senaste 20 åren surfar på nätet.

Mina barn 17-27 år kan inte lösa korsord. De kan inte orden i ett korsord, det är bara äldre som har stort ordförråd.

Jag skrev samma i inlägget ovan haha! Kass rubrik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in