2026-08-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Jag har aldrig sett det som jobbigt att prata med bankpersonal eller butiksbiträden, men det är heller inte så att jag saknar att dessa samtal blivit allt mindre senaste årtionden. Att kallprat och formella samtal (mindre ord) minskas av den faktorn gör mig inget, däremot är isolering och mindre sociala djupare konversationer mer allvarligt

Frågan är hur det blir på sikt för de generationer som inte har behövt tvinga sig in i sådana situationer och på sikt byggt en social färdighet.
Citera
2026-08-15, 21:55
Medlem
CBDX534s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Samhället är så mycket mer polariserat idag att man har inte lust att prata eller längre att ha att göra med massa individer.
Blir det mindre polariserat om man pratar mer med varandra?
Citat:
Ursprungligen postat av unitrequired-001
Ja absolut och jag gör det med.

Man behöver helt enkelt inte prata med folk idag.
Synd för jag gillar folk.
Citera
2026-08-15, 22:09
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Det är ju i stort sett invandrarnas fel.
Och har inte så mycket att göra med skärmtid

På vilket sätt är det invandrares fel?
Citera
2026-08-15, 22:11
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnStrutsPung
Det är ju i stort sett invandrarnas fel.
Och har inte så mycket att göra med skärmtid

Du menar mexikanernas i USAs fel?
Citera
2026-08-15, 22:12
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Samhället är så mycket mer polariserat idag att man har inte lust att prata eller längre att ha att göra med massa individer.

Så min tråd är fel?
Citera
2026-08-15, 22:23
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
En studie utförd av två amerikanska psykologer visar att folk använder 30 procent färre ord än för 20 år sedan.

En förklaring är att folk använder så mycket skärmtid så att de inte längre pratar med folk lika mycket, och detta gäller även när folk ska köpa mat osv eftersom man kan göra det digitalt.

Vad gör detta med folks sociala färdigheter? Har detta gjort folk mer autistiska?

https://www.document.no/2026/08/15/samtalen-er-i-ferd-med-a-do-ut-folk-bruker-30-prosent-faerre-ord-enn-for-tyve-ar-siden/

Det beror säkert på att folk på det hela taget deltar i MER kommunikation idag än förr, och av den anledningen kan folk finslipa sin vokabulär och formulera sig mer koncist, vilket är bra.
När Internet först kom kunde säkert folk ha långa diskussionstrådar om "varför är himlen blå" men idag har man gått vidare och uttalar sig först när det är något viktigare, som ännu inte sagts.
Citera
2026-08-15, 22:24
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det beror säkert på att folk på det hela taget deltar i MER kommunikation idag än förr, och av den anledningen kan folk finslipa sin vokabulär och formulera sig mer koncist, vilket är bra.
När Internet först kom kunde säkert folk ha långa diskussionstrådar om "varför är himlen blå" men idag har man gått vidare och uttalar sig först när det är något viktigare, som ännu inte sagts.

Du som bor i USA, stämmer det att amerikanska kvinnors tal har förändrats? Dvs att den s.k. vocalfryen är mycket vanligare än förr. Offtopic men rätt länge sedan jag var i USA.
Citera
2026-08-15, 22:28
Medlem
Citat:
En studie utförd av två amerikanska psykologer visar att folk använder 30 procent färre ord än för 20 år sedan.

En förklaring är att folk använder så mycket skärmtid så att de inte längre pratar med folk lika mycket, och detta gäller även när folk ska köpa mat osv eftersom man kan göra det digitalt.

Vad gör detta med folks sociala färdigheter? Har detta gjort folk mer autistiska?

https://www.document.no/2026/08/15/samtalen-er-i-ferd-med-a-do-ut-folk-bruker-30-prosent-faerre-ord-enn-for-tyve-ar-siden/

Japp det har det
Citera
2026-08-15, 22:36
Medlem
Idag vet ju alla allting så det finns inget att prata om kanske
Citera
2026-08-15, 22:37
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Du som bor i USA, stämmer det att amerikanska kvinnors tal har förändrats? Dvs att den s.k. vocalfryen är mycket vanligare än förr. Offtopic men rätt länge sedan jag var i USA.

Vocal fry var ett nytt begrepp för mig, det hade jag inte tänkt på förrän nu. Häxröst typ? Det kan jag inte uttala mig om faktiskt, antagligen är det så eftersom det fått ett ord. Ska börja analysera fenomenet.

"Upspeak" däremot används ju i USA ofta av storstadsmänniskor i typ Californien, ungdomar (speciellt mexare) och influencers som vill låta extra bimbo. Kan låta tillgjort när det överdrivs, "vem försöker du härma" liksom, men förutsatt att det inte är tillgjort utan kommer naturligt (genom kvinnlig osäkerhet eller underkastelse) kan det i bästa fall vara charmigt.
Citera
2026-08-15, 22:38
Avstängd
Citat:

Det är tecken på sämre utveckling.
Citera
2026-08-15, 22:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Det har med bokläsandet att göra.
Haha ja..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto