2026-08-15, 18:49
Medlem
JohanSverkerssons avatar
En studie utförd av två amerikanska psykologer visar att folk använder 30 procent färre ord än för 20 år sedan.

Citat:
Studien, publisert i tidsskriftet Perspectives on Psychological Science, er utført av psykologene Valeria Pfeifer ved University of Missouri og Matthias Mehl ved University of Arizona. De har analysert data fra 22 separate studier med til sammen rundt 2200 deltagere i alderen 10 til 94 år, hovedsakelig fra USA, men også fra Mexico, Australia og Europa, gjennomført mellom 2005 og 2019.

En studie viser at folk idag bruker rundt 30 prosent færre ord pr. dag enn de gjorde for tyve år siden. Gjennomsnittlig er nedgangen 338 ord pr. dag pr. år siden 2005. Resultatet er at småprat og uformelle samtaler forsvinner – noe forskerne knytter til «ensomhetsepademien».

Deltagerne bar med seg en enhet som passivt tok opp deler av dagens samtaler. Forskerne fant en klar, lineær nedgang: Fra rundt 16.000 talte ord pr. dag tidlig på 2000-tallet, til rundt 12.800 ord i 2019 – en nedgang på om lag 28 prosent.

Nedgangen er tydeligst blant dem under 25 år. Denne gruppen mistet i gjennomsnitt 451 ord pr. år mot 314 ord for dem over 25. Det tilsvarer 44 prosent større nedgang blant de yngste.

– Det er mulig at dette bidrar til ensomhetsepidemien og at folk føler seg mer isolert, sier Valeria Pfeifer. Hun understreker at muntlige samtaler er knyttet til psykisk velvære og at relasjoner som bygges uten muntlig kommunikasjon, ofte blir svakere.

En förklaring är att folk använder så mycket skärmtid så att de inte längre pratar med folk lika mycket, och detta gäller även när folk ska köpa mat osv eftersom man kan göra det digitalt.

Citat:
Man bestiller kaffe eller mat via en app istedenfor å snakke med kelneren, man handler dagligvarer online istedenfor å gå i butikken, man bruker selvbetjeningskasser – og man bruker GPS istedenfor å spørre om veien.

Vad gör detta med folks sociala färdigheter? Har detta gjort folk mer autistiska?

https://www.document.no/2026/08/15/samtalen-er-i-ferd-med-a-do-ut-folk-bruker-30-prosent-faerre-ord-enn-for-tyve-ar-siden/
Citera
2026-08-15, 19:00
Medlem
J.Doessons avatar
Ja det är nog sant men vette fan om det beror på skärmtid. Har nog en del att göra med det men inte fullt ut för mig.
Citera
2026-08-15, 19:04
Avstängd
Fast anerikaner pratar som fan om man jämför med svenskar?

Men svenskar är fan apatisk autistiska utav sig..

När man går ut så ser man folk glo ner på mobilerna hela tiden så man kräver inte det sociala lika mycket skulle jag gissa
Citera
2026-08-15, 19:08
Medlem
De har med skola, förväntningar, skärmtid och dylikt.
Citera
2026-08-15, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Men svenskar är fan apatisk autistiska utav sig..

Men vad tror du det beror på? Så fort en Svensk yttrar sig eller tycker något är det hysch pysh, Varenda gång en annan ras säger samma sak, inför samma publik, och i samma rum så är allt mycket intressant och guld.

Kanske Svenskar bara är tysta, för de insåg tidigt att vara social i den här typen av samhälle bara leder mest till straff eller inte ger dom något i utbyte?
Senast redigerad av Kanonen56 2026-08-15 kl. 19:13.
Citera
2026-08-15, 19:12
Medlem
Queutards avatar
Det har med bokläsandet att göra.
Citera
2026-08-15, 19:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Men vad tror du det beror på? Så fort en Svensk yttrar sig eller tycker något är det hysch pysh, Varenda gång en annan ras säger samma sak, inför samma publik, och i samma rum så är allt mycket intressant och guld.

Kanske Svenskar bara är tysta, för de insåg tidigt att vara social i den här typen av samhälle bara leder mest till straff eller inte ger dom något i utbyte?
Det jag har märkt är att man är passiv aggressiv hela tiden

Svenskar har ingen stake längre för att så fort någon säger nåt som man inte gillar så går man på dessa i grupper och fryser ut dom

Kom ihåg att man hatar den vita svenska heterosexuella mannen vad det innebär i alla nivåer är just det du ser.

Man vill förgöra oss systematiskt.

Titta bara hur judarna behandlades tillslut så byggde man koncentrationsläger och gasade ihjäl dom men då måste man fråga sig hur mycket hat och propaganda krävdes det för att folk skulle gå med på sånt?

Det börjar alltid krypandes nästan som grodan i kokande vatten när den inser så är det redan försent.
Citera
2026-08-15, 19:27
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag har aldrig sett det som jobbigt att prata med bankpersonal eller butiksbiträden, men det är heller inte så att jag saknar att dessa samtal blivit allt mindre senaste årtionden. Att kallprat och formella samtal (mindre ord) minskas av den faktorn gör mig inget, däremot är isolering och mindre sociala djupare konversationer mer allvarligt
Senast redigerad av Man-At-Arms 2026-08-15 kl. 19:30.
Citera
2026-08-15, 19:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56

Företagskulturen har förändrats extremt ju mer kvinnor går in i arbetslivet av min erfarenhet när dessa finns så är det alltid att man inte får säga si och så där man till och med anmäler denna person så att man förlorar jobbet

Tillslut vågar man inte och skapar tystnadskulturen

Spola tiden 20+ år sedan var män mer kaxiga, företag vågade inte göra något, och man kollektivt hade mer stake till att göra förändringar som gynnade arbetarna.

Varför nämner jag det här? Jo för att det visade sig gång på gång i olika arbetsplatser så var det samma visa min observation är från verkligheten.

Det här kommer bara bli värre och tyvärr ser jag ingen lösning på det.
Citera
2026-08-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Det jag har märkt är att man är passiv aggressiv hela tiden

Svenskar har ingen stake längre för att så fort någon säger nåt som man inte gillar så går man på dessa i grupper och fryser ut dom

Kom ihåg att man hatar den vita svenska heterosexuella mannen vad det innebär i alla nivåer är just det du ser.

Man vill förgöra oss systematiskt.

Titta bara hur judarna behandlades tillslut så byggde man koncentrationsläger och gasade ihjäl dom men då måste man fråga sig hur mycket hat och propaganda krävdes det för att folk skulle gå med på sånt?

Det börjar alltid krypandes nästan som grodan i kokande vatten när den inser så är det redan försent.

Jag vet inte, tycker det går rätt bra för mig ändå om jag går på stan och passerar förbi ett gäng med tjejer. Blickar och leenden blir utbytta. Det där passiv aggressiva du snackar om händer bara kanske 1-40 möten.. Och då ofta utav någon som bara är tjurig och irriterad på ens person. Inte mycket att ens reagera över.

Men att Svenskar skulle vara tystlåtna ser jag ej som konstigt.
Citera
2026-08-15, 19:33
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
amerikaner behöver inte så många ord, deras ordförråd betstår av

- fuck
- motherfucker
- oh shit
- no shit
- aiight
- yeah boy
- bro!
- wassap!
- lit
- damn
- fuck yeah!
- uhm
- you know
- you know what im saying
- for real
- money
- bitch
- america
Det vanligaste amerikanska ordet idag är nog ”like”, som mellanord i alla meningar.

Tyvärr har även folk i Sverige börjat prata som amerikaner; i ”färdiga meningar” eller klyschor som de har hört på teve eller i nån TikTok. Amerikaner kan inte forma egna meningar, utan måste ofelbart använda oneliners som är helt urvattnade och saknar innehåll. Att lyssna på en amerikansk person är som att höra folk säga ord utan att veta vad de egentligen vill uttrycka.

Och nu börjar svenskarna också hamna där, med insprängda virala TikToks i varenda mening. Det är snack utan kommunikation, och hela världen blir dummare av det.
Citera
2026-08-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja nåt sånt 👍🏻

Ja, något sånt fast då är ändå inte allting som det handlar om faktiskt sagt. Jag tror det är för att vi är uppfostrade med att ge alla andra rum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in