2026-08-16, 10:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Till skillnad från dig förnekar jag inte mitt ursprung och jag har en hyfsad kunskap i historia.

Det märks ju inte. Ditt urbota dumma svar har liksom diskvalificerat dig för att någonsin orda något om svensk historia.
Citera
2026-08-16, 10:25
Medlem
Citat:
Sverige fanns inte ens för 5000 år sedan.

Sen har vi nog väldigt olika syn på vad folk ser som sitt hem... Som sagt är "nationalister" inte dom skarpaste knivarna i kökslådan.

Oväntad åsikt från någon med ett hebreiskt användarnamn...
Citera
2026-08-16, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
De skulle nog bli förvånade över hur mycket utländskt blod de flesta har. Folkrörelser var mycket större än man kanske tror redan från vikingatiden, med människor från Europa som kom hit och vice versa. Latinskt blod söderifrån, tatariskt blod österifrån. Det var få personer som hade en uppfattning om etnisk renhet före typ 1800-talet, utan det blev vad det blev. Instämmer med TS, 100% är omöjligt. Den faktiska siffran för gemene svensk är troligen någonstans mellan 75% och 90%.

Då borde sk "hatbrott" gå att applicera på samtliga svenskar till 10-25%

Vad som är 100% är för övrigt enbart en definitionsfråga.

Om alla ens förfäder 3 generationer är svenska så skulle jag kalla det 100% svensk oavsett om det finns en utomeurope.nånstans. pratar vi en farfar som är halvdansk eller motsvarande räcker 2 generationer.

Blir lite löjligt när man säger att man inte kan vara skandinav för att folk invandrade hit för 8000 år sen.

Då finns det inga etniciteter alls, och man han ju prova hur bra det går att sälja in i övriga världen.

Bara i Sverige vi håller på med sånt självhat.

Såg för övrigt en Australiensiskt tv- program där en kritvit snubbe med typiskt kaukasiskt utseende ansåg sig vara 100% aboriginer pga att hans mormor/mormorsmor (framgick inte riktigt vilket) och pratade på om hur hans folk blev förföljt av vita osv.... Lyteskomik på hög nivå.
Citera
2026-08-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Aldrig hört en japan säga det.

Därför att det behöver inte sägas. Prova att åk dit och säg att det inte är mån skillnad på dem och vietnameser och se hur det tas emot.
Citera
2026-08-16, 10:30
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Du gör ett DNA-test som bygger på resultaten från vad andra har skickat in och påstår att de kommer från ett visst ställe.

Vad menar du med 100% skandinav?
Ingen är skandinav om du går tillbaka 11 000 år.

Mäter du från 500 år tillbaka i tiden så är många härifrån.

Jag ser inga problem att någon påstår sig vara härifrån.
Du låter väldigt inskränkt.
Jag menar att det finns folk som påstår att de är 100% skandinav - utan att göra DNA-test.

DNA-test är saliv. Inte vad nån påstår.
Citera
2026-08-16, 10:31
Medlem
Citat:
Sverige fanns inte ens för 5000 år sedan.

Sen har vi nog väldigt olika syn på vad folk ser som sitt hem... Som sagt är "nationalister" inte dom skarpaste knivarna i kökslådan.

Du får nog lära dig skilja på staten Sverige och den landmassa som är Sverige...

Ditt intellekt är på nivå smörkniv
Citera
2026-08-16, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Om alla ens förfäder 3 generationer är svenska så skulle jag kalla det 100% svensk oavsett om det finns en utomeurope.nånstans. pratar vi en farfar som är halvdansk eller motsvarande räcker 2 generationer.

Detta förstår alla innerst inne, men man spelar medvetet dum i den här frågan för att kunna legitimera folkutbytet.
Citera
2026-08-16, 10:33
Medlem
Citat:
Därför att det behöver inte sägas. Prova att åk dit och säg att det inte är mån skillnad på dem och vietnameser och se hur det tas emot.
Varför skulle man göra det?
Citera
2026-08-16, 10:33
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Aldrig hört en japan säga det.
Vad du aldrig har hört är inte ett sakligt argument.
Citera
2026-08-16, 10:37
Medlem
Citat:
Jag menar att det finns folk som påstår att de är 100% skandinav - utan att göra DNA-test.

DNA-test är saliv. Inte vad nån påstår.

Du förstår inte vad jag skriver.

Tio personer gör ett DNA-test. De påstår sig vara från ställe x.
Resultatet läggs upp i en databas.
Sedan kommer du och gör ett DNA-test. Resultatet jämförs med de övrigas resultat.
Ditt DNA avviker dock från övrigas och därför kan du inte vara från samma ställe enligt den databas som företaget har.

Resultatet säger egentligen ingenting.
Citera
2026-08-16, 10:38
Medlem
Citat:
Då borde sk "hatbrott" gå att applicera på samtliga svenskar till 10-25%

Vad som är 100% är för övrigt enbart en definitionsfråga.

Blir lite löjligt när man säger att man inte kan vara skandinav för att folk invandrade hit för 8000 år sen.

Då finns det inga etniciteter alls, och man han ju prova hur bra det går att sälja in i övriga världen.

Bara i Sverige vi håller på med sånt självhat.

Såg för övrigt en Australiensiskt tv- program där en kritvit snubbe med typiskt kaukasiskt utseende ansåg sig vara 100% aboriginer pga att hans mormor/mormorsmor (framgick inte riktigt vilket) och pratade på om hur hans folk blev förföljt av vita osv.... Lyteskomik på hög nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Detta förstår alla innerst inne, men man spelar medvetet dum i den här frågan för att kunna legitimera folkutbytet.
Det är en intressant tanke men DNA-testet visar vad DNA-testet visar.

Det räcker med tre generationer?
Tänker på de som sysslar med skjutningar från MENA idag. Deras barnbarns barn kan bli skandinaver? Intressant!

Citera
2026-08-16, 10:40
Medlem
Citat:
Man gör ett DNA-test - som analyserar förfäders territorium. Jag är själv skandinav men inte 100%. Nazister säger gärna att de är det trots att de inte har gjort ett DNA-test. Det är problemet.

Varför skulle man inte kunna vara vit?

Vet du ens hur ett sådant test fungerar och vad du får reda på?

Om testet tex säger att man har 10% DNA ifrån brittiska öarna betyder bara att ens eget DNA matchar med 10% av befolkningen på de brittiska öarna, och det beror i sin tur på att en massa folk ifrån Skandinavien flyttade dit.

De flesta tror att det betyder att de har 10% brittiska släktingar, men så funkar det inte.

Så de testerna säger ingenting om ens egna förfäder, utan kan mest nyttjas för att se hur olika folk förflyttade sig genom historien.

Eftersom skandinaviska folk har rest och spridet ut sig i vissa perioder i historien kan ingen få 100% skandinav oavsett om indirekt nedstigande led härstammar ifrån den första gruppen som knallade över sundet efter istiden, efter skandinaviskt DNA finns på en massa andra ställen i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in