2026-08-16, 09:26
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Svenskar ska få vara svenskar men ”nazisterna” vågar inte ens bevisa att de är svenskar.
Om en japan säger att han är 100% japan, skulle du be honom "bevisa" det!?
Citera
2026-08-16, 09:28
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finland fanns inte innan 1809, den östra riksdelen av Sverige fanns i 700 år, hade till och med riksdagsmän som de skickade till Stockholm.

Jag har en gren från Helsingfors, svensk, som kom till den östra riksdelen runt 1600. (De låter som Mark Levengood när de pratar). -De är genomborgerliga.

Finska personer med finska gener fanns såklart före 1809. Det är en helt distinkt genetisk gren som skiljer sig från den i övriga Norden.
Citera
2026-08-16, 09:42
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Citat:
Ingen har nånsin fått 100% skandinav. Inavel är inte bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det bor runt 20 miljoner människor i Skandinavien. Risken för inavel är mikroskopisk.

Svenskar ägnar sig inte åt kusingiftermål, vilket tex i Pakistan är ca 65% av alla giftermål och som Psoglav skriver är 15-20 miljoner människor ingen risk.
Citera
2026-08-16, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det lär ha varit så att Ahnenerbe - en nazitysk myndighet - undersökte, om dom som ville bli SS-officerare hade rent tyskt blod. Det viktigaste var då att kandidaten inte hade judisk släkt efter 1750. Alltså inte ens då så var det fråga om 100%. Jag skulle tro att helsvensk DNA nu 2026 - för en 18-åring - i princip kunde innebära att en individs farmor, farfar, mormor och morfar alla fyra var födda i Sverige. Liksom mamman och pappan. Valloners, finländares, tyskars och svenska judars ättlingar är då en del av genpoolen.

Precis, och generellt var det så att om du hade 1/8 icke-tyskt blod räknades du som fullvärdig tysk. Därför blir det löjligt när folk antyder att nationalister 2026 skulle ha en strängare syn på det hela än vad som då var fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
De skulle nog bli förvånade över hur mycket utländskt blod de flesta har. Folkrörelser var mycket större än man kanske tror redan från vikingatiden, med människor från Europa som kom hit och vice versa. Latinskt blod söderifrån, tatariskt blod österifrån. Det var få personer som hade en uppfattning om etnisk renhet före typ 1800-talet, utan det blev vad det blev. Instämmer med TS, 100% är omöjligt. Den faktiska siffran för gemene svensk är troligen någonstans mellan 75% och 90%.

Ingen ifrågasätter detta, och blandningar europeiska folk emellan är sällan särskilt skadligt. Det går öht inte att jämföra med dagens situation, där hela stadsdelar domineras av folk som är totalt väsensskilda från oss i både etnisk och kulturell bemärkelse.
Citera
2026-08-16, 10:09
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så det finns inget som heter etnisk svensk? Jag menar alla kom ju till Sverige utifrån. Någon gång efter senaste istiden. Som var för ca 10000 år sedan. Dagens etniska svenskar kommer ju härröra från något av dessa folk. Klassas som urinvånare av Sverige. Sedan kom samer tex hit flera tusen år efter.

Hur kommer det sig att samer anses vara ursprungbefolkning? Är det för att de till skillnad från många andra värnar sin kultur och traditioner, jag kan tänka mig att det är så. Det låter liksom logiskt.

Jag vet att min släkt bott på några få gårdar sedan åtminstone 1500-talet liksom jag vet att jag är same från min mormors släktgren. Med din logik är inte jag etnisk svensk eftersom somliga av mina släktingar inte var med och konstruerade nationalstaten.

Ni så kallade "nationalister" är fan inte smarta...
Citera
2026-08-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Chansen är exakt 0% att det finns , eller funnits en 100% genetisk ren Svensk . Svenskar delar inte ett unikt dna.

Gäller exakt alla nationaliteter och etniciteter.
Citera
2026-08-16, 10:10
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Om en japan säger att han är 100% japan, skulle du be honom "bevisa" det!?
Aldrig hört en japan säga det.
Citera
2026-08-16, 10:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Hur kommer det sig att samer anses vara ursprungbefolkning? Är det för att de till skillnad från många andra värnar sin kultur och traditioner, jag kan tänka mig att det är så. Det låter liksom logiskt.

Jag vet att min släkt bott på några få gårdar sedan åtminstone 1500-talet liksom jag vet att jag är same från min mormors släktgren. Med din logik är inte jag etnisk svensk eftersom somliga av mina släktingar inte var med och konstruerade nationalstaten.

Ni så kallade "nationalister" är fan inte smarta...

Vet inte vad du yrar om. För etnisk svensk är ju att man är svensk liksom då minst 5000 år tillbaka. Har DNA att bevisa det. För samer är de ju invandrare. Första beviset är ju den första samen kom till Sverige ungefär år noll. Dvs de är icke urinvånare. Dvs du om du vill höra hemma. Borde väl mer dra hem till Uralbergen.
Citera
2026-08-16, 10:16
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Vet inte vad du yrar om. För etnisk svensk är ju att man är svensk liksom då minst 5000 år tillbaka. Har DNA att bevisa det. För samer är de ju invandrare. Första beviset är ju den första samen kom till Sverige ungefär år noll. Dvs de är icke urinvånare. Dvs du om du vill höra hemma. Borde väl mer dra hem till Uralbergen.

Sverige fanns inte ens för 5000 år sedan.

Sen har vi nog väldigt olika syn på vad folk ser som sitt hem... Som sagt är "nationalister" inte dom skarpaste knivarna i kökslådan.
Citera
2026-08-16, 10:19
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Sverige fanns inte ens för 5000 år sedan.

Denna fan idioti igen! Det fanns fan svenska folket då för 5000 år sedan. Det som betyder något. Fan du är väl en sådan idiot som tror att etniska svenskar finns inte. Vi bara föll ner från skyn...
Citera
2026-08-16, 10:20
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Denna fan idioti igen! Det fanns fan svenska folket då för 5000 år sedan. Det som betyder något. Fan du är väl en sådan idiot som tror att etniska svenskar finns inte. Vi bara föll ner från skyn...

Till skillnad från dig förnekar jag inte mitt ursprung och jag har en hyfsad kunskap i historia.
Citera
2026-08-16, 10:23
Medlem
Citat:
Man gör ett DNA-test - som analyserar förfäders territorium. Jag är själv skandinav men inte 100%. Nazister säger gärna att de är det trots att de inte har gjort ett DNA-test. Det är problemet.

Varför skulle man inte kunna vara vit?

Du gör ett DNA-test som bygger på resultaten från vad andra har skickat in och påstår att de kommer från ett visst ställe.

Vad menar du med 100% skandinav?
Ingen är skandinav om du går tillbaka 11 000 år.

Mäter du från 500 år tillbaka i tiden så är många härifrån.

Jag ser inga problem att någon påstår sig vara härifrån.
Du låter väldigt inskränkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in