2026-08-16, 16:18
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Vem är du bestämma om vad som är rätt?

Är inte ett stort fan av Kluster B så din etnicitet kommer inte att rädda dig.

Om du på fullt allvar tror att svenskar ser afrikaner och araber som svenskar så tycker jag synd om dig för då är du rejält vilse i hjärnkontoret.

Utseendet kommer alltid vara den primära faktorn som svenskar går efter när det gäller svenskhet. Den kosmopolitiska sorten hatar sig själva över att de tänker så.
Citera
2026-08-16, 16:22
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om ingen är skandinav så finns det inga folkgrupper överhuvudtaget.
Jag är det.

Finns mellan 5 000 - 16 000 folkgrupper, beroende på hur man definierar en etnisk grupp
Citera
2026-08-16, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Om du på fullt allvar tror att svenskar ser afrikaner och araber som svenskar så tycker jag synd om dig för då är du rejält vilse i hjärnkontoret.

Utseendet kommer alltid vara den primära faktorn som svenskar går efter när det gäller svenskhet. Den kosmopolitiska sorten hatar sig själva över att de tänker så.
Vem är du att bestämma om vem som kan bli svensk? Vissa etniciteter kan bli svenska enligt dig så länge de liknar dig. Skaffa personlighet istället.
Citera
2026-08-16, 16:26
Medlem
Ingen kan hävda att de är 0% schimpanser, då vi delar minst 95% av DNA.

Ungefär så relevant är det att försöka släta över skillnader mellan folkgrupper med att ingen är 100% renrasig.
Citera
2026-08-16, 16:28
Medlem
Citat:
Jag är det.

Finns mellan 5 000 - 16 000 folkgrupper, beroende på hur man definierar en etnisk grupp

Människor har invandrat till alla ställen på jordklotet. Det är också så att en befolkning ändrar sig med tiden och de som ursprungligen kom till Skandinavien är inte lika dana som de bor där nu. Människor som ser ut som Skandinaver har uppstått i Skandinavien eller i närheten av Skandinavien.
Citera
2026-08-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
100 % i vilken mening; medborgarskap, etnicitet, kultur eller genetiskt ursprung?

Finns det något exempel i världen på 100% av något?
Etnicitet.

Hör nog till ovanligheten.
Man kan vara 100% homo sapiens. Alla är inte det eftersom homo sapiens skaffade barn med neandertalare - som inte levde i Afrika.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2026-08-16 kl. 16:35.
Citera
2026-08-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Ingen kan hävda att de är 0% schimpanser, då vi delar minst 95% av DNA.

Ungefär så relevant är det att försöka släta över skillnader mellan folkgrupper med att ingen är 100% renrasig.
Schimpans är en annan art - Pan troglodytes. Nu förhåller vi oss till Homo Sapiens.
Citera
2026-08-16, 16:42
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Vem är du att bestämma om vem som kan bli svensk? Vissa etniciteter kan bli svenska enligt dig så länge de liknar dig. Skaffa personlighet istället.

Att andra européer kan bli svenskar beror på att de flesta européer är genetiskt sett väldigt lika. Det har jag ju redan skrivit.

Som sagt, du måste vara en sur blatte som inte gillar att svenskar inte ser dig som svensk.
Varför är detta så jobbigt? Känner du dig mindre värd eller?
Citera
2026-08-16, 16:45
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Att folk tittar på Kalle Anka i svensk översättning tycker jag inte är särskilt problematiskt, inte heller att det kristna budskapet åsidosatts, då julen i Norden ursprungligen inte var kristen hursomhelst. Thanksgiving kommer aldrig slå igenom i Sverige, hur mycket kulturmarxisterna än försöker. Där är jag inte det minsta orolig.

Vi skulle behöva en avurbanisering, helt klart. I och med att fler och fler börjar jobba online ökar också möjligheterna att bosätta sig på landsbygden. Det minskande intresset för stadens uteliv kan även det bli en bidragande faktor.

Kräftskiva är väl trevligt? Käka gott och dricka nubbe borde alla svenskar göra regelbundet.

Jag tror inte att vare sig du, jag eller någon annan är särskilt oöverens i grunden. Men det blir problematiskt när man intar ett förhållningssätt där man accepterar att ens egen nation är bättre än andra då jag ser det som gammal hederlig maktutövning där man ser till att vanligt folk sparkar nedåt och eventuellt lite åt sidan istället för att se de verkliga problemen.

Nu nämner du "kulturmarxister", ett ord jag inte tror du reflekterat särskilt mycket över. Jag tror att du slänger dig med det slentrianmässigt i din inlärda föreställning att det bara finns "vänster" och "höger" på skalan, vem tjänar på det?

Om majoriteten svenskar skulle kräva av våra politiker att jobba för oss och inte för olika lobbyister är jag ganska säker på att saker hade sett väldigt annorlunda ut. Sen begriper jag att det är en förändring som inte görs i en handvändning. Och definitivt inte genom riksdagsval.

Rött och blått är samma skit.

Vi borde anamma patriotism återigen och inte skit som nationalism som oundvikligt bara leder till fördärv.
Citera
2026-08-16, 17:11
Medlem
Citat:
Etnicitet.

Hör nog till ovanligheten.
Man kan vara 100% homo sapiens. Alla är inte det eftersom homo sapiens skaffade barn med neandertalare - som inte levde i Afrika.

En tax är inte 98% hund bara för att den skiljer sig genetiskt från andra hundar. På samma sätt blir en människa inte mindre Homo sapiens för att dess förfäder har blandats med en annan homininpopulation.
Senast redigerad av S0urce 2026-08-16 kl. 17:24.
Citera
2026-08-16, 17:23
Medlem
Citat:

Det handlar inte om att någon sitter och bestämmer vem som får vara svensk. Det handlar om hur människor faktiskt uppfattar svenskhet. En person med svensk historisk bakgrund kan själv göra skillnad mellan att vara svensk medborgare och att vara svensk i etnisk eller historisk mening.

Om en person med svenska rötter inte uppfattar en person med helt annan etnisk bakgrund som etniskt svensk, så är det inte något de har "bestämt". Det är en faktisk social föreställning som finns hos människor.

Du kan hävda att svenskhet borde definieras enbart genom medborgarskap, språk eller kulturell tillhörighet, men då argumenterar du för en normativ definition. Du kan inte bara låtsas som att den historiska och etniska betydelsen av svenskhet aldrig har funnits.

Den historiska svenska/skandinaviska befolkningen och dess särdrag är en ganska liten del av världens befolkning. Är den inte värd att bevara? Det är inte samma sak som att hävda att andra människor inte får finnas eller att människor måste vara "genetiskt rena"...
Citera
2026-08-16, 17:35
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Du verkar ha en märklig uppfattning av vad det innebär att vara ”100% homo sapiens”. Jag antar att du tänker att om en man och en kvinna, vardera ”100% homo sapiens”, skaffar barn med varandra så kommer barnet också vara hundraprocentig, men inte annars? Hur funkar det då för den första individen som hörde till arten Homo sapiens? Vår art har ju trots allt inte alltid funnits. Menar du att den första individen föddes till en hane och en hona från någon annan art, som alltså var 0% homo sapiens, men deras barn blev 100% homo sapiens? Hur gick det till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in